LIVE
HQ
logo hd live | The Fate of Baldr
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Suomi
      JäSENARVIO

      Rust

      Rust (PC)
      Huom. Early Access -arvostelu!

      Rust on vasta Early Access peli Steamissa, joten sitä on kovin vaikea arvioida nykyisenään. Rustia siis työstää Facepunch Studios, jonka perustaja Garry Newman on tullut tunnetuksi Garry's Modista.

      Rust on siis 20-600 pelaajan verkkomoninpeli, joka keskittyy resurssien hankkimiseen, selviytymiseen, ja muiden pelaajien kanssakäymiseen. Resurssien hankkimisen ohessa Rustissa voi rakentaa itselleen vaikka minkälaisia tukikohtia, joiden sisälle on turvallista lopettaa peli. Aivan oikein, eli kun loggaat ulos nykyisestä pelisessiosta kaadut maahan uneen ja kuka tietää, mitä silläaikaa ruumillesi tapahtuu kun lähettyvillä juoksee alastomia vihaisia luolamiehiä kivi kädessän. Aloitat jokaisen pelisession kivi ja soihtu repussasi, ja niillä sitten pitäisi päästä alkuun. Pääasiassa siis kun Rustissa kuolee, menettää kaikki tavaransa ja aloittaa uudestaan satunnaisesta sijainnista. Tämän estää pelaajan craftatattavissa oleva makuupussi, johon spawnaat aina kuoltuasi. Siispä pihalla kuoltuasi voit syntyä takaisin kotiisi turvaan. Paitsi jos joku on jo ehtinyt tuhota makuupussisi.

      Rustin alku näyttää lupaavalta. 2014 syyskuussa tulleen päivityksen mukana Rust rupesi käyttämään kokonaan uutta pelimoottoria, jonka takia varsinkin Ultralla Rustissa on todella hyvät grafiikat verrattuna muihin samassa tilanteessa oleviin Early Access peleihin (DayZ, H1Z1, Reign of Kings). Ostin muuten tämän tietokoneen vain tuon pelimoottorin vaihdon seurauksena tulleista kovemmista rautavaatimuksista. Takaisin asiaan, Rustin kehitys ainakin näyttää menevän hyvin, toisin kuin jotkut Early Access pelit jynnäävät paikoillaan ja paikkailevat uutta bugia toisen perään kunnes floppaavat.

      Kaikki Rustin kartat generoituvat satunnaisesti jokaiselle serverilleen. Karttojen koot vaihtelevat siitä minkä serverin ylläpitäjä on niille sen antanut. Eri biomeita, siis kasvillisuusalueita löytyy lumisesta tundrasta aavikkoon saakka. Tämä onkin Rustin heikkous; usein ne generoituvat rumasti toisiinsa kiinni hyvin epäsymmetrisesti ja rakoilevasti. Myös joissain tapauksissa karttaan generoituvat tiet tyssäävät kukkulaan joka johtaa yleensä kartan vaihtoon. Entisessä Rustin versiossa, Rust Legacyssä kaikki serverit omasivat saman kartan joten pelin jokaisen kiven voisi opetella ulkoa ja sitä kautta tulla proksi. Se myös auttoi suunnistamista ja loi sellaista selviytymistunnelmaa. Sama on käytössä Rustin tovereissa eli DayZssä ja H1Z1ssä, joissa pelaaminen tämän takia on huomattavasti mukavampaa."Hei, tavataan Berenzinossa!" "Hei, tavataan siellä metsänlaidalla". Kaikki eivät ehkä ymmärrä tätä, varsinkaan ne, jotka eivät ole koskaan pelanneet näitä bugisia ja huonosti optimoituja early accesseja. Mutta minua tämä pänni ja pännii edelleenkin. Kartalla on taas kerran satunnaisesti luotuja teitä ja hylättyjä sotilastukikohtia, joista voi löytää vaikka minkälaista loottia jolla sitten parantaa omia puolustuksiaan ja hyökkäysmahdollisuuksiaan.

      Mitä tulee optimointiin niin sillä saralla Rust on ihan OK, mutta vaatii silti moderneihin peleihin sopeutuvaa rautaa toimiakseen kunnolla. Pelin ainoa tekninen ongelma on oikeastaan vain satunnaiset kaatumiset pelaajan kuollessa ja Early Accesseille hyvin tavalliset bugit.

      Rustista löytyy kolme loistavaa ominaisuutta; rakentaminen, craftaaminen, ja resurssien hankinta. Rakentaminen on kokonaisuudessaan hauskaa ja monipuolista, mutta pelin tarjoamat seinä- ja kattolattia valikoimat jäävät aika vähäisiksi. Itse käytin noin kahdeksan tuntia oman tukikohtani suunnittelemiseen ja rakentamiseen. Perusseinät rakennetaan ensin tukeista joita saa hakkaamalla ihan peruspuita. Mutta jos isot pojat tulevat teräskirveiden kanssa ovelle kolkuttamaan, ei puuseinillä kestä kauaa kun ovi on jo olematon. Tämän takia pelin tärkein esine onkin puinen vasara, jonka avulla päivität seinijä ja kattoja parhaasi mukaan resurssien riittäessä. Resurssisysteemi toimii seuraavasti: Hakataan kyseista puuta tai kiveä, vaihtoehtoisesti malmia millä tahansa siihen soveltuvalla työkalulla, ja jokaisella lyönnillä saa aina vähän kyseistä kiveä tai puuta kunnes se kuluu loppuun tai kaatuu. Tämän jälkeen joko saadut ainekset laitetaan uuniin tai suoraan käyttöön raakana.

      Työkaluja ei tietenkään jaeta heti pelin alussa kiveä lukuunottamatta, ja tähän väliin tulee craftaaminen. Se onnistuu helposti kahta nappia painamalla. Craftattavia esineitä on alussa aina niukkaan, mutta kun pelaaja löytää blueprinttejä (suom. kaavioita) hän oppii niiden avulla craftaamaan kaikkea puurevolverista Thompsoniin, jotka tulevat tarpeeseen muiden pelaajien kolkuttaessa ovelle. Selviytymiselementit jakautuvat veteen, energiaan (samalla kunto) ja nälkään. Eläimiä Rustista löytyy noin kuusi lajia joilta kaikilta saa sitten niitä hakkaamalla ruokaa. Vain kaksi pelin eläintä ovat pelaajaa vastaan, ja ne ovat susi ja karhu.

      Rustiin vajaan 20 euron hinta on todellakin arvoisensa. Itselle on kertynyt nyt noin 406 tuntia pelin parissa ja kaikenlaisia kokemuksia on tullut muiden pelaajien kanssa ja yksinkin. Vähän alkoholia päälle ja vielä hauskempaa.

      Kokoonpano:
      Rust on siis vielä kehitteillä oleva peli Steamissa, jota suosittelen kaikille selviytymisestä ja sosiaalisesta kanssakäynnistä pitäville yksilöille. Vaikka Rust ei ole vielä läheskään valmis, se antaa kuitenkin uusia kokemuksia joka kerta kun sen avaat ja rupeat sitä pelaamaan, ei positiivisia eikä negatiivisiä mutta hauskoja. Hintansa arvoinen se tässä mielessä kuitenkin on, mutta ne jotka ovat bugeista herkästi reagoivia ja heikkohermoisia, suosittelen harkitsemaan pelin ostoa jottei se jää niinsanotusti hyllyyn.

      + Rakentaminen
      + Yksinkertainen ja helposti opittava craftaaminen
      + Myös yksinkertainen ja uniikki resurssien keruu järjestelmä
      + Koukuttava
      + Näyttää nätiltä
      ---------------------------------
      - Randomisti generoituvat kartat ja niiden ansiosta johtuvat bugit
      - Isot Pojat
      - Keskinkertainen optimointi, voisi olla parempi ja siihen voisi panostaa
      - Eläimien vähyys
      - Early Accesseille normaalit bugit

      Testikone:
      Intel i5 4690k 3.5GHz GTX 970 4GB
      8 GB RAM USB liittimiä kolme

      Keskiarvo: 9/10
      1
      2
      3
      4
      5
      6
      7
      8
      9
      10