Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
JäSENARVIO

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Pelattu alustalla: Xbox One

Ensinnäkin saatat kysyä, mikä noobi olen? Onko minulla mitään oikeutta arvostella näin legendaarista videopelisarjaa kuin Metal Gear? Omasta mielestäni, on. Haluan tehdä tälläisen taustatarinan omasta lempi videopelisarjastani ikinä kertoakseni että nämä mielipiteet tulee todella pitkäaikaiselta Metal Gear fanilta.

Olin 4-vuotias, ehkä viisi mutta luulen ainakin olevani neljä tuolloin, minun isoveljet olivat pelaajia, pelanut useita konsoleita kuten Sega ja Nintendo sekä PlayStation. Näin veljeni pelaavan ensimmäistä Metal Gear Solid peliä PC:llä (jos et tiennyt, ensimmäinen MGS tuli PC:lle) ja tämä oli minun ensikohtaaminen videopelien kanssa. Minun ensimmäisimpiä videopelikertoja oli kun pelasin MGS: VR Missioneita Cyborg Ninjalla ja kuinka yleensä pelasin aina Psycho Mantis kohtaan jossa peli bugasi (en tiedä oliko peli laiton versio vai jokin demo mutta se aina jäätyi Psycho Mantikseen). Ironisesti, pelisarja on ehdoton oma lempi pelisarja ikinä, omasta mielestäni sarjassa ei ole millään tavalla "huonoa" Metal Gear peliä, kaikki canon (huom. ei spinoffit) ovat fantastisia pelejä ja kaikilla on omat mielipiteet miksi hänen mielestä MGS on paras, miksi MGS2 on paras, miksi MGS3, 4, Peace Walker, yms. ja omasta mielestäni tämän takia Kojima on arvostettu henkilö koska miten yksi mies pystyykin tekemään jokaisesta pelistä kiistanalaisen siinä mielessä että kukaan ei osaa valita lempipeliä? Jopa spinoffit kuten Ghost Babel ja Acid eivät ole edes pahoja pelejä (tai Rising, jota en osaa luokitella onko se canon vai spinoff), omasta mielestäni Metal Gear on yksi ehdottomasti parhaimmista sarjoista ja se on useilla konsoleilla.

Skipataan Metal Gear Solid 2:n julkaisuun; tämä on ensimmäinen Metal Gear pelin jonka menin läpi asti. En ymmärtänyt mitään tarinasta tietenkään, mutta nykypäivänä ymmärrän pelin ja sen viestit ja tämä on ehdottomasti ehkä jopa kaikkien aikojen paras peli, sillä on potenttiaalinsa sille, se menee samoihin kategorioihin kun rakastettava viiksivallu Mario ja rakastetut palikat Tetris. Peli on luova nerous.

Vuonna 2013, kun Metal Gear Solid: The Legacy Collection tuli, en myöskään odottanut sitä, mutta Metal Gear 2: Solid Snake myös saattaa olla yksi kaikken aikojen parhaimmista 8bit peleistä, menemällä hyvin samoihin kategorioihin kuin esim. Contra. Ehdotan lämpimästi jopa kahdeksan bitin Metal Gear pelejä, sillä jopa nekin ovat loistavia. Kojima oli jo taitava 1980-1990-luvulla, mutta liian paha että kukaan ei osaa arvostaa tätä kahdeksan bitin mestariteosta Metal Gear 2: Solid Snake. Ei ole toista sarjaa kuin Metal Gear, eikä koskaan tule olemaan henkilökohtaisesti.

Entä The Phantom Pain? Onko se yliarvostettua paskaa vai onko se ollut niin monien vuosien arvoinen hype? Vastaus tähän on vaikea, liiankin vaikea. Peli on aivan helvetin paska, mutta se on myös aivan helvetin fantastinen. Jep, sitä ei voi kuvailla. Pelin tarina on ehkä kaikkien aikojen huonointa vitsailua mitä olen nähnyt, mutta silti pelin lopetus onnistuu olemaan eeppinen vaikka olet samaanaikaan vihainen pelin lopetukselle. Se on sanomaton kuvaus.

Tarina

Tarina siis jatkuu siitä mihin Ground Zeroes jäi; yhdeksän vuoden kooman jälkeen, rakennutat uuden tukikohtasin ja uuden ryhmäsi, Diamond Dogs. Keräät rahaa tälle ryhmällesi ja siellä on jotain siihen Skull Faceen ja Cipheriin liittyvää, mutta who cares, sun pääpointti on kasvattaa sun bisnestä.

Uups, taisin kuvailla ja spoilata jo koko tarinan? Koska se on koko tarina. Hahmot pelissä on vitsejä, tarina on vitsi melkein kuin pila Kojimalta, tarina tuntuu siltä kuin fanit olisivat kirjottaneet sen. Jos olet seuranut MGSV:n trailereita ja gameplayta, tiedät sinänsä tarinan, yhtä uskomatonta kuin se onkin uskoa. Pelissä on ehkä tunnin verran välinäytteitä, joten onnittelut niille MGS4 valittajille, saitte mitä halusitte, sillä tämän pelin tarina lopahtaa täysin. Kumpaa ehdotat? Istua ja kuunnella nauhoja vai nähdä jotain visuaalista? Onnittelut, saitte mitä halusitte jotta kasuaali fanit pääsisi mukaan, mutta ne ketkä rakastaa Metal Gear kompleksia tarinaa ja sen välinäytteitä, ole valmiina tulemaan aivan helvetin petyttäväksi. Jos olet katsonut kaikki trailerit, olet sinänsä nähnyt tämän pelin kaikki välinäytteet, yhtä helvetin uskomatonta kuin se onkin uskoa. Viellä päinvastoin, trailereissa on itseasiassa kohtia joita ei itse pelissä ole, sillä ilmeisesti joko Konami tai Kojima leikkasi pelistä sisältöä pois jumala tietää miksi. Jos teit arvauksia tästä pelistä näistä kyseisistä trailereista, olit luultavasti oikeasse sen arvauksen kanssa, ja sen takia tarkotan sitä kuin tämä peli on fanien kirjoittama melkeinpä eikä Kojiman. Ei sillä että pelin välinäytteet ovat huonoja, ne on varmaan parhaiten tehtyjä, mutta se että päähahmosi vain seisoo puolet ajasta tujottaen ja sanomatta mitään on helvetin kiusallista.

Myös, joitakin asioita valehdeltiin pelistä, mutta en tarkenna niitä että en spoilaa, mikä on todella ennenkuulumatonta hra. Kojimalle. Niinkuin, yleensä kun Kojima sanoo että tämä ja tämä on pelissä, se on siinä pirun pelissä, mutta ei tämän suhteen. Jotain tapahtui nyt pelin tarina suunnittelussa ja pahasti ja me ei varmaan koskaan saada sitä selville, sillä tämä tarina on niin isoa vitsailua.

Entä Skull Face? Yksi vitsi. Unohda kaikki mitä he tekivät hänestä Ground Zeroesissa, ja hyväksy fantoominen kipu että tässä pelissä hän on aivan kamalaa paskaa mikä saa sinut kyseenalaistamaan miksi tämä kyseinen hahmo on edes tässä pelissä? Pelissä myöskään ei sinänsä ole ideaa Metal Gearille, peli ei tyydytä pelisarjan pitkäaikaisia tarinan faneja, peli ei myöskään tyydytä uusia pelaajia sen ihme lopulla (sitä se loppu on uudelle fanille jos haluaa alkaa pelaamaan tästä). Pelin tarina myös tuntui siltä kuin se yritettiin äkkiä saada valmiiksi, sillä pelin vikat episodet toistavat itseänsä.

PÄIVITYS: Tämä on siis monen päivän kirjoitus joten päätin lisätä tähän tarinaan viellä yhden kappaleen. Useimmat PC pelaajat ketkä ovat kaivanneet peli tietoja ovat havainneet että peli sisältää hahmo modeeleita joita ei koskaan käytty koko pelissä ja pelissä piti olla 'Chapter 3: Peace' niminen kappale. En todellakaan ymmärrä miten tämä peli jota ei olla edes saatu millään tavalla valmiiksi on saanut niin hyviä numeroita. Outer Heaven Network, keitä Konami on twiitannut, ja ketkä ovat huikeita Metal Gear faneja (uKnighted, ThreeDog, Drk) ovat kaikki pettyneitä peliin tarinallisesti ja siihen että peli julkaistiin tilassa jossa se on; uKnighted menemällä niin pitkällä, että hän lopetti streamamisen kun oma lempi pelisarja valehtelee päin naamaan.

Pelituntuma

Tämä on se joka kruunaa pelin. Sano vitut tarinalle ja keskity tähän. Pelituntuma saattaa olla parasta koko Metal Gear sarjassa ehkä, jotkut voi ehkä sanoa että silti kaikenkaikkiaan MGS4 tai MGS3 on paljon parempi pelituntumankin kautta. Voit tunkeutua millä tavalla tahansa näihin outposteihin ihan oikeasti. Sulla on kaikki maholliset tavat, käytä D-Dogia, käytä Quiettia, käytä näkymättömyyttä, käytä pahvilaatikkoa, käytä uni miinoja, mene full voimalla, tee ilmaisku, mene illalla, mene hiekkamyrskyllä, mene sateella, peli on loputon. Pelkästään pelituntumalla yksin, tämä peli on vuoden peli (leikitään että tuota tarinaa ei tapahtunut ja tarina on miten ikinä sinä haluat sen tapahtuvan). Pelissä on se sama RPG tunnelma kuinka sulla on niin paljon aseita ja niin paljon kustomisointia että et edes jaksa kattoa kaikkea lävitte. Pelituntuma on melkeinpä täydellinen.

Mitä tulee miinuksiin on se että alussa löydät sitä kiihottavana vain ratsastaa ympäri Afganistania ja ehkä laittaa hyvää 80-luvun musiikkia iDroidistasi päälle ja se on niin kermaista, mutta se käy hyvin tylsäksi hyvin äkkiä, sillä Kojima Productions taisi jopa luoda pikkasen jopa liian ison maailman. Luota minuun, Afganistani on aivan helvetin MASSIIVINEN, varmaan isompi ehkä kuin GTA V:n. Afrikasta tykkäsin koska se oli pienempi ja se tarjosi muuta kateltavaa kuin hiekkaa. Peli menee aivan saatanan toistuvaksi loppua kohden koska teet kokoajan samaa, ja mitä enemmän tavaroita saat, sitä vähemmän haastavammaksi peli menee. Koko loppu pelin näkymättömyydellä pysty juosta vihollisten läpi, tai juosta vihollista päin nyrkillä tai teleportattaa heitä hand of jehutylla. Jotkut saattaa sanoa että ei se ole totta, on miljoona tapaa pelata asioita, ja se on jotenkuten totta joten annan sen.

Visuaali

Useimmat ihmiset kritisoivat pelin grafiikkaa? Että ne eivät olekkaan niin hyvät? Anteeksi? Omasta mielestäni tämä on pelin paras sisältö, sillä tässä en oikestaan mitään miinuksia näe. En kokenut grafiikka bugeja tai kohtauksia tai mitään erityisiä sekoiluja.

Kaikenkaikkisesti, visuaali on ehkä nyt tällä hetkellä parasta mitä olen katsonut Xbox Onellani, mutta harkittuna kuinka petyttävä peli kaikkien muiden osapuolien kannalta on, en tiedä tulenko enää mitään peliä katsomaan innolla grafiikkojen takia, näkemällä kuinka oma pelisarja feidaa puolet ideoistaan ja julkaistaan kunnossa jossa sitä ei edes pitäisi julkaista kun pelistä ilmiselvästi puuttuu sisältöä.

Ääni

Ääninäyttely on loistavaa, erityisesti Kazuhira Millerin. Aivan fantastista työtä kun pelastat Millerin pelin alussa. Ocelotilla on myös Troy Baker ketä hoitaa helvetin hyvin homman kotiin. Kiefer Sutherland todella osaa kaapata sen mitä Snake ja/tai Big Boss on ja jotenkuten tuo sen äänen kuin mitä David Hayter on

....... mutta, aina on mutta. Millerillä on joitakin ihme kohtauksia jossa hänen äänin yhtäkkiä menee brutaalisesta, loukkaantuneesta ja koston perässä olevasta miehestä yhtäkkiä omaksi ääninäyttelijän ääneksi, ihan ilman syytä. Useimmat ajasta hän on, miten kuvailisin, puhumassa kuin kurkku olisi rikki, mutta joinakin aikoina hän puhuu normaalisti. Consistency? Troy Baker kärsii samasta ongelmasta. Useimmat ajasta kuulet sen perinteisen Ocelotin ja hän on melkeen kuin sekoitus Ocelotista MGS3:ssa ja Ocelotista MGS2:ssa. Sitten yhtäkkiä hän siirtyy jonnekkin Joel alueelle The Last of Usista mikä ei sovi millään tavalla Ocelotille. Mitä tapahtui taas? Come on man. Ja Kiefer Sutherland, oi älä luulekkan että pääset kuin koira veräjästä tai Venäjästä; vaikka tämä sinun vikasi ei sinänsä ole, vaan käsikirjoittajien mutta........ sinun päähahmollasi on oikeasti varmaan vähemmän puhetta koko pelin aikana (olin sanon kokonaisen, mutta se olisi vitsi jos sanoisin niin) kun hänellä on MGS4:n lopussa. Yksi kiusallisimmista hetkistä on kun kohtaat Skull Facen pelissä, ja hra. Snake ei sano mitään hänelle, ei mitään......... haluaisin niin laittaa hymynaaman nyt tuohon, mutta pidetään asiat nyt ammattimaisina. Isompi juonenkäännös? Snake ei sano koko pelin aikana mitään Skul Facelle. 10/10, right?

Musiikki on 80-luvun herkkua jota ehdottomasti jaksat kuunnella, mutta minun oikea kysymys? Missä helvetissä on alkuperäistä OST:ia? Katso MGS2:n ja MGS3:n OST:t YouTubessa! Toinen kestää varmaan 4h (jos lasketaan VR Missionit) ja toinen 3h ja tämä varmaan kestäisi 50min päin, siellä olemalla vain oikeastaan kaksi tälle pelille tehtyä musiikkia (Sins of the Father esim). Musiikkikin on ns. huonoa verrattuna edellisiin Metal Geareihin. Vai paras Metal Gear, oi arvostelijat?

Päätös

Mää todella uskoin siihen, mää todella menin siihen lankaan ja niin meni varmaan useampi Metal Gear fani. Odotin todella että Metal Gear Solid V: The Phantom Pain tulee olemaan se peli joka rikkoo trendin rikkinäisille (Halo: The Master Chief Collection, Watch Dogs, Arkham Knight, Duke Nukem Forever, Unity, Elder Scrolls Online, Battlefield 4, SimCity, jopa vitun Tetris Ubisoftilta), valehdetuille (Aliens: Colonial Marines, Resident Evil 6, Destiny) ja ennenkaikkea paskoille peleille (Capcom kokonaan, Konami kokonaan viimeset parivuotta, Titanfall, Call of Duty, Halo) mutta surullisesti sitä ei vain tarkoitettu tapahtumaan. Serveritkään ei vieläkään toimi Xbox Onella, täten en voi edes puhua [kuulemman] paskasta FOB kamppailusta.

Mää todella luulin. Mää todella luulin. Miten hyppäät enään takaisin tästä? Miten enään voit kiinnostua videopeleistä kun lempi pelisarjasi vika osa sarjan luojalta julkaistaan epävalmeus tilassa? Minä luulen että tämän pelin fantoominen kipu taisi juuri rikkoa minun luottamuksen videopeleihin ja peli teollisuuteen. Tässä toivomiselle että Naughty Dog kuljettaa, mutta epäilen kun oma lempi pelisarja kusee niin isosti niskoille.

Miten pomppaat takaisin siitä kun pelisarja joka on ollut enemmän osa lapsuutta ja elämää kuin mikään piirretty tai elokuva ja se täysin pettää kun julkaistaan epävalmis peli?

Keskiarvo: 6/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10