Kingdom Hearts III on vuosien varrella kasvanut suorastaan myyttisen pelin maineeseen. Ihmeellistä kyllä, tekijät ovat kuin ovatkin onnistuneet luomaan jotain todella erityistä. Kingdom Hearts III on JRPG-lajityypin seuraava merkkipaalu.
Jo ennen pelin aloittamista ruudulle vyörytetään pätkiä kaikista aiemmista Kingdom Hearts -peleistä mobiilista versiota lukuun ottamatta. Tätä ennen on myös julkaistu uusitut versiot aiemmista peleistä. Square Enix haluaa näin alleviivata sitä, että Kingdom Hearts on palannut parrasvaloihin.
Kingdom Hearts III on se toinen menossa olevan konsolisukupolven ikuisuuspeli. Se aiempi oli Final Fantasy XV. FFXV halusi koota pelin pariin sekä uudet tulokkaat että vanhat fanit. Kingdom Hearts III:n suunta on juuri päinvastainen. Tarina alkaa siitä, mihin Kingdom Hearts Dream Drop Distance päätyi. Toisin sanoen jopa pelkästään ensimmäiset kaksi Kingdom Heartsia pelanneet ovat hetken aikaa kuutamolla tapahtumista. Kaiken kaikkiaan ensimmäiset 3-4 pelituntia ovatkin tarkoitettu aivan tietylle kohderyhmälle. On kuitenkin sanottava, että tarina muuttuu edetessään helpommin seurattavaksi.
Kingdom Hearts III jatkaa Soran, Akun Ankan ja Hessu Hopon taikaseikkailuja ikonisesta Disney-maailmasta toiseen. Tällä kertaa tavoitteena on kerätä valon vartijoita, ja auttaa taistelussa pahis Xehanortia ja Organization XIII:tta vastaan. Tarinan perusidea on helppo sisäistää, joskin suosittelen pelaamaan pohjille ainakin Kingdom Hearts Birth by Sleepin. Kingdom Hearts III:lla on kestoa noin 40 tuntia. Kyseessä on upea yhdistelmä suureellista JRPG-peliä, nörtteilyä ja Walt Disneyn taikaa. Kun tarina päättyy, se todellakin päättyy. Kokonaisuutta ei ole tehty lisäsisällöllä rahastavaksi game as a service -peliksi.
Kingdom Hearts -pelien kulmakivinä ovat aina olleet ne henkilöhahmot, joita Sora joukkioineen kohtaa matkan varrella. Sama pätee kolmanteenkin Kingdom Heartsiin, mutta tällä kertaa Square Enix on panostanut entisestään Soran, Akun ja Hessun keskinäiseen dynamiikkaan. Ylistystä ansaitsevat myös mukaan otetut muut Disney-hahmot. Toy Storyn Woodylla ja Buzzilla on samanlainen persoonallisuus kuin elokuvissakin. Square Enix on tehnyt parhaansa saadakseen ääninäyttelijöiksi mahdollisimman monia alkuperäisiä ääniä elokuvista. James Woods, Zachary Levi ja T.J. Miller ovat kaikki mukana omissa rooleissaan. Niin ikään Kingdom Hearts III:n musiikki on erittäin mahtavaa kuultavaa. Kahden ensimmäisen pelin taianomaisimmat melodiat ovat edelleen mukana, ja sen ohella tietysti joukko uusiakin sävelmiä.
Kingdom Hearts alkoi vuonna 2002 Final Fantasyn ja Disney-hahmojen yhteistyönä. Vuosien varrella Final Fantasyn osuus on koko ajan vähentynyt, ja puuttuu kolmannesta Kingdom Heartsista kokonaan. Vaikutus on kuitenkin havaittavissa pieninä viittauksina, ja ajoittain suorastaan Final Fantasy -pelien kopioimisena. Hyvä puoli on sekin, että tarinan aikana nähtävät Disney-maailmat tuntuvat luonnollisilta osilta Soran seikkailussa. Ne siis eivät ole mukana vain siksi, että mukana on oltava Disney-tavaraa. Kingdom Hearts III:n tarinan rytmitys on sekin kohdallaan, ja uusien paikkojen tutkimiseen rohkaistaan jatkuvasti.
Kingdom Hearts III:ssa pelattavuus on kohdillaan sen kaikilla osa-alueilla. Taisteluissa Sora voi käyttää kolmea erilaista avainmiekkaa (keyblade). Kaikilla on omat kykynsä ja muuntautumisensa. Yksi avain muuttuu suureksi vasaraksi, kun taas toinen on tehokas jojo. Jokaisella aseella on myös oma erikoishyökkäyksensä, joka tekee osuessaan suuresti vahinkoa. Avainmiekkoja päivitetään useillakin esineillä, jolloin omasta suosikkiaseesta ei tule hyödytöntä kapistusta uuden ja oudon vihollisen saapastellessa vastaan.
Avainmiekkojen ohella Final Fantasysta innoittuneet manaukset (summon) tekevät paluun, ja ovat käyttökelpoisempia kuin koskaan aiemmin. Esimerkiksi Aku Ankka joskus viimeistelee Soran lyömäasehyökkäyksen tehokkaalla tulitaialla, ja kutsuu taivaista avuksi meteorihyökkäyksen. Hessu puolestaan suojelee hyvin Akua ja Soraa omilla shield-kyvyillään. Tekoälyä on pelissä parannettu merkittävästi, ja nyt pelaaja voi oikeasti luottaa mukana oleviin kavereihin tiukoissa paikoissa. Yleisen haastavuuden osalta suosittelen pelaamaan proud-vaikeustasolla. Tavallisella vaikeustasolla pelaaminen on liian helppoa, joskin tarina on tietenkin edelleen vangitseva.
Kingdom Hearts III on graafisen loistonsa osalta hieno suoritus. Luvassa on osin Pixarin animaatiota, osin oikeiden ihmisten näyttelemää live-actionia, osin animea ja osin perinteistä piirrettyä animaatiota. Peli on mahtava sekoitus erilaisia tyylejä. Tarinan läpäisemisen jälkeen kannattaa jatkaa pelaamista maisemia katsellen, minipelejä pelaillen ja löytämättä jääneitä salaisuuksia etsiskellen. Näin peliaika lisääntyy vielä useilla tunneilla.
14 vuotta siinä kesti, mutta Kingdom Hearts III on lopultakin valmis. Kingdom Hearts III on mestariteos.