Krafton panostaa enemmän tekoälyyn
Yhtiö väittää muuttuvansa "AI-first"-liiketoiminnaksi.
Krafton on viimeisin monista peliyhtiöistä, jotka julistavat avoimesti rakkautensa tekoälyyn ja ilmoittavat, että se kaksinkertaistaa tavoitteensa muuttua "AI-first"-liiketoiminnaksi. Tämä ei koske ainoastaan pelikehitystä vaan kaikkia organisaation osa-alueita: automatisoituja työnkulkuja, tekoälyyn perustuvaa henkilöstöhallintoa, johtamisjärjestelmiä, pelien sisäistä tekoälyä ja koko sen ympärille rakennettua infrastruktuuria.
Ei ole yllättävää, että fanit ovat ottaneet tämän lausunnon hyvin huonosti vastaan. Redditissä käydäänkin kiivasta keskustelua, jossa käyttäjät korostavat, että tällä on suuri (negatiivinen) vaikutus tulevien pelien laatuun.
Kraftonin lausunto kuuluu seuraavasti: (käännetty Googlen avulla) :
Krafton rakentaa oppimisen, jakamisen ja kokeilujen hyveellistä ekosysteemiä, jotta jäsenet voivat suoraan kokea ja johtaa AI First -kulttuuria. Tuetaan tekoälyn oppimista ja työvälineiden käyttöä keskittymällä talon sisäisiin alustoihin "tekoälyn oppimiskeskuksiin (Learning Hub)" ja jakamalla käytännön sovellustapauksia ja tietotaitoa koko yrityksen laajuisesti. Se toimii myös "AI Roundtable (Pyöreä pöytä)" ja "AI Hackathon (Hackathon)" levittääkseen vastavuoroisen oppimisen kulttuuria ja tekoälyn käytännönläheistä käyttöä eri ammateissa ja organisaatioissa.
Eräs käyttäjä Redditissä kirjoittaa:
"Tämä koko yritys julisti juuri oman kuolemansa tällä.""
Monet huomauttavat, että sen sijaan, että peliyhtiöt panostaisivat tekoälyyn, niiden pitäisi keskittyä ihmislähtöiseen lähestymistapaan. Aito luovuus olisi liikkeellepaneva tekijä, johon tekoäly ei useimpien mielestä tällä hetkellä kykene. Myös se, että Krafton mainitsee, miten tekoälyä käytetään henkilöstöhallinnossa, on herättänyt erityisen voimakkaita tunteita.
"Tekoälyn oleminen henkilöstöhallinnon infrastruktuurina kuulostaa lopun ajan alkamiselta."
Yritykset ottaa käyttöön enemmän tekoälyä eivät tietenkään ole mitään uutta. Ja olemme nähneet sekä EA:n että Microsoftin menevän täysillä eteenpäin, ja niillä on selvät suunnitelmat viedä se niin pitkälle kuin mahdollista. Mutta kysymys on edelleen. Miten tämä lopulta vaikuttaa pelien laatuun? Voimme vain odottaa ja katsoa.





