Vain muutama peli menneiden viime vuoden aikana on julkistuksessaan jättänyt ihmettelemään, mistä oikeastaan on kysymys. Capcomin Kunitsu-Gami: Path of the Goddess on sellainen. Kyseessä on värikäs toiminnallinen strategia, jota pääsin testaamaan Summer Game Festin humussa. Kaikille tämä peli ei sovellu, mutta mukana on selvästi se oma ajatus.
Ytimeltään Kunitsu-Gamissa johdatetaan jumalatar Yoshiro, eli Maiden of the Mountain, alas vuorelta, jotta päästään puhdistamaan vitsaus Seethe pois. Samalla vapautetaan ansaan jääneet kyläläiset ja elikot. Samalla toki täytyy suojella tätä jumaluutta hirviöiltä, jotka ovat kovasti Japanin kulttuuriperinnöstä innoittuneet. Pelaaja on soturi Soh, joka taitaa tanssin miekan kanssa. On siis erinäisten kykyjen voimin laskeuduttava kenttiin jaettua vuorta alas. On niin ikään kerättävä taikaista valuuttaa, joka muuttaa vapautetut kyläläiset sotureiksi itsekin, ja sitten johdettava tämä joukko jumalatarta puolustamaan. Jumalatar suuntaa kohti vitsauksen kouriin joutuneita torii-portteja, joista Seethe-pahuus tulee ulos.
Monellakin tavalla Kunitsu-Gami on tornipuolustuspeli. Pelaajalla on tietty aika jokaisessa kentässä kerätä tavaroita, laittaa puolustusasemat kuntoon ja raivata tie valmiiksi jumalattarelle. Juju on siinä, että on se yksi valuutta, jota pitää osata käyttää. On tehtävä valintoja, ja määrätyn ajan kuluttua torii-portti aukeaa, ja sitten on vain pärjättävä.
Jokaisessa kentässä on omat tavaransa löydettäväksi. Kun riittävästi puhdistaa paikkoja vitsauksesta, saa avatuksi lisäapuja eli niitä "perk" -kykyjä, jotka helpottavat pelaamista. Pelattavassa demossa kysymysmerkiksi jäi, aikooko Capcom jollakin tavalla lyhentää aikaa, sillä ehdin tehdä kaiken valmiiksi hyvissä ajoin ennen kuin pahiksia alkoi portista vyöryä. Tornipuolustuspelaamisen tasapaino tuntuu olevan toistaiseksi hakusessa.
Taistelumekaniikka on sekin turhan yksioikoista. Suurimmaksi osaksi pelaajalla on kevyt ja raskas hyökkäys, joita sitten yhdistellään. Pahiksetkin hyökkäävät varsin ennakoitavalla tavalla, ja suuntaavat kohti jumalatarta yhdellä kolmesta reitistä. Pahiksia on tarjolla niin maassa kuin ilmassakin hyökkääviä. On selvää, että taistelumekaniikan tulee tarjota enemmän, jos aikoo pitää pelaajat parissaan useita tunteja.
Taiteellinen tyyli on värikäs ja vaikuttava, mutta ei kuitenkaan riittävän vaikuttava pitääkseen pelaajan mielen virkeänä. Pelattavuus on se, mikä ratkaisee, eikä se tällä hetkellä täysin vakuuta. Jokunen pomotaisto testaa sentään enemmän pelaajan valmiuksia.
Osiltaan Kunitsu-Gami erottuu, ja kummallisesta lähtökohdastaan huolimatta peli toimii. Kaikille tämä ei kuitenkaan sovi, ja kohderyhmänä on ehkä se toimintastrategian ystävien joukko. Nyt juhlitaan monin tavoin japanilaista kulttuuria ja taidetta, mutta länsimaissa se ei pelkästään riitä. Kunitsu-Gami: Path of the Goddess julkaistaan kuitenkin jo 19. heinäkuuta 2024.