Suomi
Gamereactor
laitearviot

Meta Quest 3

Liian pitkän odotuksen jälkeen olemme vihdoin arvostelleet Metan mestarilliset kuulokkeet.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Siinä, mitä voidaan melkein pitää VR-aallon lapsenkengissä, jonka on täytynyt olla melko muutama vuosi sitten, olin melko kiinnostunut. Ei, "intohimoinen" ei ole sana, jota käyttäisin, koska silloinkaan en todellakaan uskonut käsitteeseen pelata kaikkia pelejäni raskaalla muovikappaleella, joka on kiinnitetty kasvoilleni, mutta HTC Vive, PlayStation VR ja myös Valve Index julkaisun aikoihin uskoin VR: ään, ja nimesimme jopa Half-Life Alyx vuoden peliksi vuonna 2020.

HQ

Mutta se oli neljä vuotta sitten, enkä ole sen jälkeen käyttänyt edes VR-laseja. En ole koskaan päässyt kokeilemaan niin sanottua "sekoitettua todellisuutta" läpiviennillä, ja olen seurannut tekniikan ja käyttökokemuksen parannuksia vain etäältä, kun taas yleinen kiinnostus VR: ää kohtaan konseptina näyttää hiipuneen melkoisesti.

Viime aikoihin asti, kun laitoin pari Meta Quest 3 toimistoomme ensimmäistä kertaa. Aloitan sanomalla, että tämä ei ole millään tavalla muuttanut suhdettani VR:ään jonkinlaisena paradigman muutoksena tavassa, jolla koemme median, enkä usko Meta:n unelmaan "metaversumista". Mutta kaiken tämän sanottuani Meta Quest 3 on mielettömän vaikuttava laitteisto, se on suhteellisen aggressiivisesti hinnoiteltu ja olen käyttänyt sitä joka päivä viimeisen viikon ajan pelaamaan Batman: Arkham Shadow, treenaamaan FIT XR:n kautta, lumoamaan vanhimman poikani First Encounters ja yleensä shoppailemaan kolmen kuukauden ilmaisen Quest+ kautta. Onko tämä vakava peli- ja viihdealusta, joka on samanlainen kuin PlayStation tai Switch? Ei, en menisi niin pitkälle, mutta on erittäin vaikuttavaa, kuinka lähellä Meta on melko täydellistä symbioottista suhdetta alustan ja ohjelmiston välillä.

Meta Quest 3

Ei sillä, että sillä olisi väliä, mutta Meta Quest 3 on kaksi 2064x2208 LCD-paneelia, jotka toimivat välillä 90-120Hz. Yhteyttä tietokoneeseen ei tarvita, vaikka se voidaan tehdä sekä kaapelin että omistettujen sovellusten, kuten Steam Link, kautta, ja se toimii Qualcomm Snapdragon XR2 Gen 2: n, Adreno 740 GPU: n, 8 Gt: n LPDRR5 RAM -muistin ja minun tapauksessani 512 Gt tilan yhdistelmän kautta. Kummallakin puolella on suuntakaiuttimia, joita muut kotitaloudessa tuskin kuulevat, mutta tuntuvat sinusta kuulokkeilta, ja molemmilla ohjaimilla on melko tarkka tulo, joka ylittää Valve Index pystymättä havaitsemaan yksittäisiä sormiasentoja.

Tämä on mainos:

Täällä on oma läpivienti, mikä tarkoittaa, että heti kun kuulokkeet käynnistyvät, näet kaiken ympärilläsi ja myös suhteellisen korkealla resoluutiolla. Viivettä ei ole, kaikki on melko yksitellen, mutta hieman rakeinen rakenne tarkoittaa, että et todennäköisesti unohda käyttäväsi kuulokkeita kuin olen kuullut, että voi tapahtua Apple: n paljon, paljon kalliimman Vision Pro kanssa. Kun käynnistät sovelluksen tai milloin haluat, voit saumattomasti kartoittaa pelialueesi eli alueen, jota pidät VR/AR-kokemuksen ulkoreunoina. Voit helposti venyttää ulkorajoja, luoda pieniä lovia huonekalujen väliin ja muokata tätä aluetta pienintä yksityiskohtaa myöten, ja Quest 3 tunnistaa jopa huonekalut ja muut esineet. Kun astut ulos, se on kuin astumista ulottuvuudesta toiseen, mikä tarkoittaa, että väkivaltaiset kokemukset, joita olemme nähneet sosiaalisessa mediassa, jossa murskaat kätesi televisioon tai kaadut sohvapöydän yli, ovat menneisyyttä.

Asia on, että kommentoimatta pelikokemusta, valintaa tai vastaavia parametreja, sen poimiminen, asettaminen, kytkeminen päälle ja VR/AR-kokemuksen syöttäminen on täysin saumatonta, tavalla, josta saatoin vain uneksia, kun otin paljon kalliimman ja edistyneemmän Valve Index vuonna 2020. Neljässä vuodessa emme ehkä ole ajaneet läpi ajatusta siitä, millainen VR-pelin pitäisi olla, mutta olemme poistaneet paljon enemmän käyttöliittymäesteitä kuin luulin mahdolliseksi lyhyessä ajassa.

Minun on sanottava, että kaikki on toteutettu kauniisti monin tavoin, ja tämä tulee henkilöltä, joka on viime vuosina koskettanut VR:ää konseptina vain perifeerisesti. Pelien lataamisesta Quest Store ja Quest+, yksinkertaisen käyttöliittymän ymmärtämiseen ja pelitilan luonnosteluun. Ei, juokseminen ympäriinsä muovinen visiiri päässäni ei todennäköisesti koskaan ole aivan yhtä saumatonta, mutta tämä on niin lähellä kuin voimme päästä.

Mitä tulee pelien toimintaan, täällä on yllättävän paljon täysiverisiä paukuttajia. Olen pelannut Batman: Arkham Shadow, Red Matter, Asgard's Wrath ja monia muita, ja olen myös kokeillut XR: n harjoitus- ja joogasovelluksia, jotka ovat olleet miellyttävä yllätys. Se, julkaistaanko tarpeeksi pelejä riittävän nopealla tahdilla ja suhteellisen tasaisella laatupalkilla, on lähes mahdotonta määrittää yksittäiselle lukijalle täällä, mutta aloittelijana minulla ei ole ollut vaikeuksia löytää pelejä tai nauttia niistä. Selvää kuitenkin on, että Meta tarvitsee tavan luokitella nämä pelit siten, että satunnaisia Fruit Ninja klooneja ei sekoiteta siihen, mitä harrastajat kutsuisivat "oikeiksi" peleiksi. VR: stä ja AR: stä voi nopeasti tulla temppu, minkä vuoksi on olemassa paljon hetkellisiä temppupelejä, ja jotain Steam: n algoritmia lahjakkaiden studioiden nimikkeiden luokitteluun, lajitteluun ja suosittelemiseen puuttuu täältä.

Tämä on mainos:
Meta Quest 3

"Ongelma", jos haluat kutsua sitä niin, on se, että vaikka monilla näistä peleistä on vaikuttavia tuotantoarvoja, VR on silti mielen vaikea tottua. Sekä edellä mainitut Arkham Shadow että Asgard's Wrath 2 yrittävät parhaansa mukaan ratkaista liikkumisongelman, mutta onnistuvat vain osittain. Arkham Shadow muuttaminen vaatii paljon totuttelua, ja sillä oli melko outo vaikutus aivoihini ensimmäisten päivien aikana, jopa pelisession jälkeisinä tunteina. Half-Life: Alyx kiersi tämän osittain sallimalla teleportoinnin pidemmillä etäisyyksillä ja antamalla sitten pelaajan kävellä huolellisesti välittömässä ympäristössä. Se on mahdollista myös täällä, mutta tämä voi nopeasti johtaa upotustaukoon, jota pelit eivät vain pysty korjaamaan. Jotkut genret kiertävät tämän täysin, kuten strategiapelit, jotka toimivat yllättävän hyvin eräänlaisena dioraamana, jossa nojaat taistelukentän tai kaupungin yli strategina, mutta verrattuna ensimmäisen persoonan kokemuksiin, näyttää siltä, että törmäämme tässä todella suin päin innovaatioseinään. Meta Quest 3 ei ole vieläkään onnistunut korjaamaan tätä ongelmaa.

Mutta sen lisäksi koko paketti on yllättävän kilpailukykyisesti hinnoiteltu, yllättävän rikas hyviä pelikokemuksia ja yllättävän terävä purkamaan ongelmia, jotka yleensä yhdistämme VR: hen ja AR: hen. Toisin sanoen tämä on kvanttihyppy, ja vaikka on edelleen ongelmia, joita on vaikea ratkaista kokonaan, se on vakuuttanut minut siitä, että VR jossain määrin "selviää", vaikka se ei korvaa tietokonenäyttöjämme tai televisioitamme... No, seuraava vuosikymmen.

09 Gamereactor Suomi
9 / 10
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Meta Quest 3

Meta Quest 3

LAITEARVIO. Kirjoittaja Magnus Groth-Andersen

Liian pitkän odotuksen jälkeen olemme vihdoin arvostelleet Metan mestarilliset kuulokkeet.



Ladataan seuraavaa sisältöä