Sim-racing harrastuksena on kallista. Jos jätämme pois Logitechin muoviset hihnakäyttöiset ohjauspyörät ja vastaavat, se on kalliimpaa kuin useimmat pelimaailman toiminnot. Hyvä, kestävä ja riittävän tehokas ohjauspyörän kanta, jossa on itse pyörä ja polkimet, voi asettaa sinut takaisin noin 1,000 puntaa tänään, ja sitten täydentääksesi sitä tehokkaalla tietokoneella, vaihdekepillä, käsijarrulla ja ainakin yhdellä näytöllä, hinnat saavuttavat kohtuuttomat määrät. Älkäämme myöskään unohtako itse laitetta, ohjaamoa, joka toimii toiminnan tukikohtana. Playseatilla oli pitkään jonkinlainen monopoli tässä tuotesegmentissä, mutta se on jo pitkään ollut vanhentunut ja siitä on tullut "vanha uutinen", koska heidän laitteistaan puuttuu monessa suhteessa joustava vakaus, jota nykypäivän suoravetoiset ohjauspyörän kannat vaativat, eikä niitä myöskään voida laajentaa yksinkertaisella tavalla, kuten monet putkikehykset tekevät, ja erityisesti 40/80-alumiiniprofiililaitteet, joista on tullut sim-racing-maailman hallitseva standardi.
Mutta mitä valitset, jos haluat rakentaa sim-rigin budjetilla etkä voi vaivautua kokoamaan jotain täysin omaa? Vaihtoehtoja on tietysti paljon, mutta suhteellisen usein ne karkaavat hinnan suhteen. Fanatec CSL Cockpit plus CSL Cockpit Seat saavuttaa tällä hetkellä noin 600 euroa, ja hullua on, että mielestäni se on itse asiassa hyvä hinta hyvästä budjettiratkaisusta. Trak Racer:n halvin ratkaisu on nimeltään TR80 ja se voi maksaa jopa 800 € istuimen kanssa, ja sitten meillä on Simlabin halvin vaihtoehto, joka tunnetaan nimellä P1X ja maksaa noin 1 370 € sisältäen Speed 1 -paikan. Nitro Concept:n S-Racer sijoittuu halvimman ja kalleimman budjettivaihtoehdon välimaastoon ja maksaa noin 650 euroa, sisältäen R300-istuimen. Jos haluat saada sen vielä halvemmalla, voit ostaa S-Racer yksin puoleen siitä ja täydentää sitä sitten halvemmalla tuolityypillä, mieluiten yksinkertaisella kiinalaisella kopiolla Sparcon tai Recaron tunnetuista kuoriversioista, joita voi ostaa monenlaisista verkkokaupoista.
Nitro Concepts ' S-Racer on putkimainen teräsrunko ja painaa siten paljon, yli 30 kiloa ilman tuolia. Rakenne on erittäin hyvälaatuinen, muotoilu suhteellisen hyvin harkittu, ja vaikka me täällä toimituksessa olemme sovittaneet sen Fanatec DD1 -asetukseen, joka on asetettu noin 80% FFB-voimaan, emme ole tunteneet mitään joustoa, mitä ei voida sanoa esimerkiksi Fanatec CSL Cockpit. Ohjeet ovat myös selkeästi suunniteltuja ja kokoaminen sujui ongelmitta. On syytä huomata, että levystä, johon kiinnität ohjauspyörän, puuttui Fanatec CLD DD: n työreikäkuvio, mikä tuntuu huti, mutta yksinkertainen metallipora ja ruuvimeisseli korjasivat pienen ongelman ja muu kokoonpano sujui hyvin. Ainoa asia, josta en todellakaan pidä S-Racer: ssä, on se, että en voi asettaa ohjauspyörän välin korkeutta. Sen sijaan minun on pakko asentaa tuoli alempaan kiinnikkeeseen korkeuden pienentämiseksi, ja tässä Nitro olisi pitänyt keksiä parempi ratkaisu alustan korkeuden nostamiseen ja laskemiseen.
Mitä tulee tärkeimpiin ansioihin, on vaikea olla kehumatta Nitro Concepts siitä, kuinka tukeva ja vakaa laite on ja kuinka vähän tilaa se todella vie, vaikka tilaa on runsaasti jopa sinun kaltaisellesi pidemmälle ratsastajalle. Pidän siitä, miltä se näyttää, mielestäni hinta on paikallaan ja asennusohjeet on selkeästi hyväksytty. Ohjauspyörän pohjalevyn reikäkuviosta puuttuvat alan standardivaihtoehdot, ja R300-istuin on mielestäni hieman ylihinnoiteltu, mutta loput saavat minulta kaksi peukaloa. Halpa, vahva, joustava ja kestävä putkimainen teräsrunko niille, jotka haluavat viedä sim-racing-harrastuksensa seuraavalle tasolle rikkomatta pankkia. Mitä muuta voisit haluta.