Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Gamereactor Suomi
laitearviot

Logitech G920 Racing Wheel

Vakavan amatöörin ratti

Tavallinen peliohjain on kompromissi eri pelityyppien ohjattavuuden välillä. Autoilupeleissä se toimii varsin mukavasti, kunhan peli itse ei äidy liian realistiseksi, jolloin ohjaimen tatti ei enää riitä tarpeeksi hienovaraiseen liikkeeseen. Logitech G920 -ratti vie kurvailun sille seuraavalle tasolle, ja tuo samalla rutkasti lisää fiilistä shikaanista toiseen posottaessa.

Xbox Onelle ja PC:lle suunniteltu G920 on käytännössä nappeja lukuun ottamatta sama laite kuin PS4:lle yhteensopiva G29. Ensituntuma laitteeseen on hyvä. Normaalia auton rattia pienempi halkaisija tuntuu aluksi oudolta, muttei haittaa pidemmän päälle. Keinonahkapinnoite tuntuu käsissä hyvältä ja antaa G920:lle astetta korkeatasoisemman tuntuman. Konsolin ja valikoiden ohjaamiseen tarkoitetut napit ovat asiallisia ja hyvin tarpeellisia. Erityiskiitosta irtoaa vielä ratin alle sijoitetuille napakoille vaihdelätkille, jotka naksahtelevat tyydyttävän tuntuisesti kierroksia lisätessä tai vähentäessä. Logitech myy settiin lisäosana myös vaihdekeppiä, mutta ratin kytkimillä pärjää normaalikäytössä erinomaisesti. Ratti kiinnittyy pöytään tukevasti kahden kiristettävän leuan avulla.

Mukana tulevat polkimet ovat samalla tavoin korkealaatuiset ja jämäkät. Ne eivät liu'u etenkään matolla, kiitos alapinnasta löytyvän liukuesteen. Kaasu ja kytkin toimivat odotetulla tavalla lineaarisesti, mutta netissäkin kränää aiheuttanut jarru taas ei. Sen jousen sisään on asetettu pieni jäykkä muovinpala, jonka tarkoitus lienee emuloida perinteisen auton muita polkimia jäykempää jarrutuntumaa. Palan saa kyllä pois noin 30 ruuvia irrottamalla, muttei ilman takuun purkautumista. Suurin ongelma ratkaisussa on, että monet pelit odottavat myös jarrupolkimen menevän päätyyn asti. Esimerkiksi Forza Horizon 4:ssä (pelisarja, joka tuntuu suosivan peliohjainta rattien kustannuksella) polkimen runttaaminen näytti telemetriatietojen perusteella tuottavan vain noin 70 prosentin jarrutuksen. Poljinta ei voinut myöskään vaihtaa, toisin kuin esimerkiksi Project Cars 2:ssa, jossa jarrun siirto kytkimelle tuotti sekä miellyttävämmän tuntuman että hieman suuremman ja mukavamman välin jalkatilassa.