Gamereactor



  •   Suomi

Kirjaudu sisään
Gamereactor
arviot
Little Nightmares 3

Little Nightmares 3

Supermassive ottaa haltuunsa suositun sarjan, mutta ei onnistu tekemään sillä mitään uutta.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
HQ

Kesä on ohi, lehdet putoavat puista, ja lämpötilan laskiessa ja valon hämärtyessä kauhukuukausi, joka on ilmeisesti lokakuu, hiipii luoksemme. Monille tämä tuo mukanaan ripauksen surua, mutta toisille se on ihanaa aikaa vuodesta. Kukaan ei soita pyytääkseen sinua rannalle, aurinko ei heijastu OLED-näytöltäsi. Toisin sanoen, nyt on täydellinen aika käpertyä ja pelata videopelejä, ja Little Nightmares 3 saattaa olla täydellinen valinta tähän Pyhäinpäivän kuukauteen.

Little Nightmares -sarja teki suuren vaikutuksen viihtyisällä aavemaisuudellaan. Se on synkkä sarja, jossa on raskas, ahdistava tunnelma, mutta jonka visuaalinen tyyli muistuttaa lapsiystävällistä animaatioelokuvaa. Tämä kontrasti oli menestyksen resepti, mutta kahden pelin jälkeen sarjan jatko on siirtynyt Tarsier Studiosilta Supermassive Gamesille, ja kysymys kuuluukin, huomataanko tämä. Supermassive Games on hyvin tuttu kauhugenrestä, mutta Little Nightmares on tyyliltään selvästi erilainen kuin mitä he ovat tähän mennessä tehneet esimerkiksi Until Dawn ja The Quarry -peleillä. Nopea vastaus on, että Little Nightmares muistuttaa itseään, ja ainoa kohta, jossa uuden kehittäjän saattaa huomata, on se, miten vähän riskejä otetaan.

Little Nightmares 3
Tämä on mainos:

Little Nightmares ei ole koskaan ollut selkeä kerrontatyyliltään, ja sama pätee myös tähän kolmanteen lukuun. Vuoropuhelua ei ole, ja ainoa lausuttu sana on "hei". Peli ei myöskään esittelekään sinulle mitään muuta introjaksoa tai kontekstia. Sen sijaan sinulle jää kahden söpön lapsen ohjaaminen, joiden on matkustettava läpi uhkaavan maailman. Pelin edetessä voit koota osia yhteen ja muodostaa oman tulkintasi, mutta mitä tässä salaperäisessä maailmassa todella tapahtui, jää hämärän peittoon. Ja niinhän sen pitääkin olla, mutta silti tarina tuntuu hieman liian yksinkertaiselta ja samalla liian vaikeaselkoiselta. En halua paljastaa mitään, mikä tekee siitä hieman vaikeasti puhuttavaa, mutta lasten suhde ja tarina ovat pohjimmiltaan yksinkertaisia ja tuttuja, kun taas joidenkin tasojen ja ympäristöjen tarkempaa merkitystä on hieman vaikea löytää.

Huolimatta siitä, että päähenkilöt eivät ole monimutkaisia hahmokuvia, he ovat silti hyviä ja tehokkaita. Lasten söpö ulkonäkö vastakohtana epämiellyttävälle maailmalle herättää valtavan halun suojella ja huolehtia heistä, mikä on yksi koko Little Nightmares -universumin tärkeimmistä vetovoimatekijöistä, ja tämä vaikutus on läsnä tässä kuten aiemmissakin peleissä.

Visuaalisesti peli tuntuu myös tutulta, ja se on itse asiassa kaunis. Jos olet pelannut aiempia pelejä, kolmas osa tuntuu graafisesti luonnolliselta jatkumolta. Peli sijoittuu neljään lukuun, mutta siinä missä edellisissä peleissä tasot kulkivat usein luontevasti toisiinsa, tässä lapset matkustavat maailmojen välillä maagisten peilien kautta. Supermassive Games on käyttänyt tätä hyväkseen luodakseen monipuolisia tasoja.

Ensimmäinen luku on valoisampi ja vähemmän synkkä kuin loput pelistä. Siinä on lähes satumainen tunnelma, kuin arkeologisella kaivauksella. Ehkä siksi se ei tunnu niin pelottavalta kuin voisi toivoa, mikä on pieni pettymys. Onneksi synkkä tunnelma voimistuu seuraavissa luvuissa. En halua paljastaa liikaa siitä, mitä on luvassa, mutta kammottava huvipuisto, joka kääntää kaikki lapsuuden ilot päälaelleen, on kohokohta, ja viimeinen luku on tehokkain sekä karmivuudeltaan että ilmentäessään lasten kokemia traumoja metaforisella tasolla. Jättiläiskäsi luikertelee suuren talon käytävillä kuin jättiläiskäärme. Se on tehokasta, ja vaikka metafora on ehkä liioiteltu, se on ymmärrettävä olematta naurettava. On kuin kehittäjät olisivat käyttäneet 2-3 tasoa vauhdin luomiseen ja sitten tehokkaaseen, mutta liian nopeaan loppusprinttiin, ja tämä energia puuttuu etenkin kahdesta ensimmäisestä luvusta.

Tämä on mainos:

Myös hirviösuunnittelu on tehokasta, mutta niitä on taas liian vähän. Ne esiintyvät usein absurdeina ja karmivina versioina aikuisista, joista ei koskaan oikein tiedä, ovatko ne eläviä nukkeja vai puolikuolleita ihmisiä, mutta niiden kohtaaminen tulee harvoin järkytyksenä. Muutamaa tehokasta kohtausta lukuun ottamatta jää kaipaamaan kaikkialle ulottuvan uhan tunnetta, joka on olennaista levottomuuden luomisessa. Jos et pelkää sitä, mikä oven takana piileksii, kävelet vain huolimattomasti huoneesta toiseen, ja Little Nightmares 3:ssa joskus kyllästyt, kun vain kahlaat tyhjiä käytäviä pitkin, tuuletusaukkoon ja ulos uudelle tyhjälle käytävälle. Kuten sanottu, on selvästi tehokkaita, kauniisti ja epämukavasti suunniteltuja ja animoituja kohtauksia, mutta niitä on liian vähän.

Little Nightmares 3

Tärkein uusi ominaisuus Supermassive Games, joka erottaa tämän pelin sarjan aiemmista, on co-opin lisääminen. Little Nightmares 3 on co-op kauttaaltaan. Se ei ole pakollista; voit pelata tekoälykumppanin kanssa, mutta ei ole epäilystäkään siitä, että peli on tarkoitettu yhdessä pelattavaksi. Se, onko tämä houkuttelevaa vai ei, riippuu pitkälti siitä, pidätkö co-op-pelejä yleisesti houkuttelevina, mutta en suosittelisi sitä yksinpelikokemuksena. Kun pelaat yhdessä, sinun on puhuttava kumppanisi kanssa ja tutkittava yhdessä. Jos pelaat tekoälykumppanin kanssa, se vihjailee vahvasti arvoitusten ratkaisuista, joskaan ei itse ratkaise niitä puolestasi. Onneksi peli sisältää kaveripassin, joten voit kutsua ystäväsi pelaamaan kanssasi, vaikka hän ei omistaisikaan peliä. Tämä on kuitenkin mahdollista vain samalla alustalla, sillä crossplayta tai paikallista co-opia ei ole saatavilla, ainoastaan verkossa.

Pelattavuus koostuu enimmäkseen tasohyppelystä ja arvoitusten ratkaisemisesta, jotta pääset seuraavalle alueelle. Peli on 3D-muotoinen, mutta suurimman osan ajasta liikutaan kuin 2D-side-scrollerissa. Se on itse asiassa tarpeeksi tehokasta, kuten aiemmissakin peleissä, mutta se aiheuttaa joitakin ongelmia. Suurin niistä on etäisyyden arviointi. Missaat lukemattomia hyppyjä, kävelet pois laudan reunalta, jonka päällä sinun on tasapainoiltava, tai juokset suoraan ovenkarmiin, et siksi, että olet huono, vaan siksi, että voi olla vaikea arvioida, missä hahmo on kuvan syvyydessä. Tätä ongelmaa vain pahentaa kahden pelaajan läsnäolo, sillä voitte helposti tukkia tai törmätä toisiinne. Tasohyppely tuntuu kuitenkin hyvältä. Hypyissä on painoa, ja sinun täytyy tarttua reunoihin ja vetää itsesi ylös. Nämä ovat akrobaattisia lapsia, mutta ne tuntuvat silti lapsilta.

Jokaisella pelaajalla on ase ja työkalu. Toisella on jakoavain, jolla voi myös lyödä, ja toisella on jousi. Suurimmaksi osaksi niitä käytetään vain arvoitusten ratkaisemiseen, mutta on muutama taistelukohtaus, jotka vaativat kommunikointia ja yhteistyötä. On esimerkiksi tilanne, jossa toisen täytyy ampua nuken pää irti, minkä jälkeen toinen voi murskata sen jakoavaimella, mutta peli ei koskaan mene sitä pidemmälle ja muutu toimintapeliksi. Pääpaino on edelleen arvoituksissa. Valitettavasti useimmat niistä eivät ole kovin vaikeita eivätkä vaadi paljon yhteistyötä. On sääli ja myös outoa, ettei tähän ole keskitytty enemmän, nyt kun pelistä on päätetty tehdä co-op-peli. Aivan kuin oltaisiin hieman hermostuneita lähtemään täysillä mukaan, ja jokainen skenaario on pelattu varman päälle, jotta sitä voi pelata myös yksin. Mielestäni olisi ollut tehokkaampaa tehdä pelistä pakollinen co-op kuin seistä yhdellä jalalla kummassakin leirissä. Kaiken kaikkiaan pelattavuus on luotettava, mutta jotain ekstraa puuttuu, ja liian suuri osa ajasta kuluu pelkkään tekemiseen, kun liikkuu tuuletusaukosta toiseen.

Little Nightmares 3

Supermassive Games on säilyttänyt sarjan tunnetun tyylin ja tunnelman, ja siitä on annettava kiitosta, mutta he ovat myös pelanneet varman päälle. Yhteistyömahdollisuuden lisäämistä lukuun ottamatta pelissä ei ole mitään merkittävää uutta Little Nightmares 3:ssa. Tämä saattaa kuulostaa rauhoittavalta sarjan faneille, ja jos olet yksi heistä, voit huoletta sukeltaa peliin. Kehityksestä on kuitenkin puutetta. Universumin kehityksestä on puutetta, ei siksi, että heidän pitäisi paljastaa paljon, vaan siksi, että sitä pitäisi laajentaa enemmän, varsinkin kun otetaan huomioon, että Bandai Namco haluaa tehdä siitä multimedia-IP:n sekä podcastien että sarjakuvien avulla. Pelattavuus on mekaanisesti kunnossa - lukuun ottamatta etäisyyden arvioinnin ongelmaa - mutta liian suuri osa pelistä kuluu tekemättä mitään, ja koska pelistä puuttuu myös uhkaavan uhan tuntu, se tuntuu ajoittain tyhjältä eikä niinkään pelottavalta. Periaatteessa tunnelma ja tyyli ovat kuitenkin kohdallaan, joten jos etsit kauhupeliä syksyn kauhukuukaudeksi nimetyn kauhukuukauden ajaksi, soita rohkeasti ystävällesi ja asettaudu pelaamaan Little Nightmares 3:a.

HQ
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Tunnelma ja universumi ovat vahvat. Sitä on hauska pelata yhdessä. Hahmo- ja hirviösuunnittelu ovat hyviä.
-
Kaavalla ei oteta riskejä, mikä toimii yksinpelissä huonommin. Jännityksen puute johtaa liian pitkiin tyhjiin jaksoihin.
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Yhdessä yksin - Little Nightmares 3 tappaa kauhun tiimityölläScore

Yhdessä yksin - Little Nightmares 3 tappaa kauhun tiimityöllä

ARVIO. Kirjoittaja Onni Ratala

Little Nightmares 3 on pieni kaksinpeli, josta painajaiset unohtuivat. Kauhua herättää vain sen lähes loukkaava yksinkertaisuus, joka ei oikeuta pelin rakentamista yhteistyön ympärille. Viimeisen naulan arkkuun iskee itse kehittäjä Supermassive Games rajoittaessaan tapoja laittaa pelit pystyyn.



Ladataan seuraavaa sisältöä