Viime vuosien ajan pelialalla päätään nostaneesta remaster- ja remake-uusioversioiden tekemisestä voidaan olla montaa mieltä, vaikka ammoisten suosikkipelien tuomisessa uusien pelaajapolvien tai -yleisöjen saataville vähän paranneltuina uusioversioina ei ajatuksen tasolla ole sinänsä mitään vikaa. Oman sivuhaaransa tässä touhussa muodostavat pelkästään tietyillä markkina-alueilla pysytelleet pelit, jotka pääsevät uusintajulkaisun myötä kokeilemaan siipiään maailmanlaajuisesti. Vuonna 1994 pelkästään Japanissa ilmestynyt, silloisen Squaresoftin tallissa taottu Live A Live on 2020-luvun trendien mukaisesti saamassa sen kuuluisan toisen tilaisuuden, kun Square Enix on tuomassa omalaatuista ja Japanin ulkopuolella hämärään kulttimaineeseen unohtunutta klassikkopeliään kansainvälisille markkinoille Switch-uusioversiona.
Square-Enix on aiemmin julkaisemillaan retrohenkisillä roolipeleillä Octopath Traveler (2018) ja Triangle Strategy (2022) tehnyt niin sanottua HD-2D-tyylisuuntaa tunnetuksi. Kyseinen suunnitteluratkaisu yhdistelee skarpiksi terävöitettyä pikseligrafiikkaa moderneihin valaistus- ja sumennustehosteisiin, jotka tekevät yhdessä meiningistä varsin pirteän päräyttävän silmänilon ainakin reteää retrohenkeä arvostavien pelaajien silmissä. Myös vuoden 2022 Live A Live on saanut pintaansa vastaavalla tyylillä viimeistellyn ulkoasun, mutta meininki ei petä kiillotettujen kulissienkaan alla.
Live A Live tarjoaa yhtenäisen, useamman kymmenen tunnin mittaisen roolipeliseikkailun sijaan koko joukon historian eri aikakausille sijoittuvia seikkailuja, jotka vaihtelevat mitaltaan huomattavan paljon. Lainsuojattomien hyökkäykseltä suojautuvan pikkukaupungin vaiheista kerrotaan kirjaimellisesti yhden yön mittaisen jutun verran, kun taas esihistoriallisella aikakaudella pelaaja pääsee asettumaan Pogo-luolamiehen nahkoihin uhkarohkean pelastustehtävän keskelle. Pelitrailereissa vilahdelleiden aikakausien ja tarinoiden lisäksi sopassa on mukana pari lisäyllätystä, joihin pelaaja pääsee käsiksi pelattuaan seitsemän alussa valittavissa olevaa tarinaa. Stoorien välille rakennetaan niin temaattisia kuin muitakin aasinsiltoja, mutta pelikokemuksen ytimen muodostavan tarinaseitsikon itsenäisiä osia voi pelata juuri siinä järjestyksessä kuin itse haluaa.
Episodimuotoinen esitystapa on ollut taannoin 1990-luvulla varmasti lajityyppiä ravisteleva käänne, mutta nykypelaajien näkökulmasta ratkaisu ei taas tunnu niinkään vallankumoukselliselta. Muun muassa kotimainen Alan Wake -toimintaseikkailu (2010) ja Telltale Gamesin episodi kerrallaan ilmestyneet eepokset ovat viimeisen vuosikymmenen varrella ujuttaneet tv-sarjamaista ja jaksomuotoista kerrontaa valtavirtapeleihin. Live A Live hoitaa homman kuitenkin ajatuksella kotiin, sillä pelin tarinat, kerrontatavat ja -tyylit eroavat kiinnostavasti ja varsin radikaalisti esimerkiksi niin, että edellä mainitun esihistoriallisen seikkailun aikana luolahenkilöt eivät viesti toisilleen dialogilla. Hahmojen vuorovaikutus rakentuu murahtelujen ja melkein Looney Tunes -henkisen tilannekomiikan varaan, kun toisiaan muksivat hahmot lentelevät pitkin luolien seinämiä. Sitä vastoin muinaiseen Kiinaan sijoittuvassa seikkailussa päähenkilönä nähtävän kung fu -mestarin viisaudet ja vuoristokylien sosiaalisten ongelmien käsittely tekevät tarinoinnista vakavampaa, mutta myös heittämällä monitasoisempaa.
Visuaalisesti Live A Livelle herunut HD-2D-muuttumisleikki jättää ehkä vähän ristiriitaisen fiiliksen pelaajan verkkokalvoille. Edellä mainitut Octopath Traveler ja Triangle Strategy ovat huomattavasti näyttävämpiä ilmestyksiä astetta laadukkaampine valotehosteineen, kun taas Live A Liven uusioversion kehittänyt historia INC -firma on pitänyt kulahtaneet ysärivärit mukana melkeinpä sellaisinaan. Live A Live ei tunnu kahden edellä mainitun HD-2D-pelin tavoin uutuudenkarhealta Switch-peliltä, vaan kokonaisuus näyttää Square Enixin taannoin älypuhelimille julkaisemilta uusioversioilta vanhemmista Dragon Quest -peleistä. Live A Liven mainio sumennustehoste onneksi tuo pelin maailmaan ja kuvakerrontaan kiitettävästi syvyyttä The Legend of Zelda: Link's Awakeningin (2019) tyyliin, ja kuvakerronta malttaa pelkän yläilmoissa liihottelun sijaan harrastaa näyttäviä lähikuvia ja kamera-ajojakin, joiden myötä tietyt maisemat aukenevat pelaajan eteen varsin kouriintuntuvasti.
Ymmärrän toki tiettyyn rajaan asti, että Square Enix ja historia ovat halunneet kunnioittaa pelin juuria uusioversion pelkistetyn ulkoasun kanssa. Valitettavasti Switch-version muut tekniset ongelmat, kuten ajoittain yskivä ruudunpäivitys, näytölle pyörimään unohtuvat latauskuvakkeet ja pelin yksinkertaiseen visuaaliseen ilmeeseen nähden pitkähköt latausajat verottavat ainakin näin ennen Live A Liven julkaisua tunnelmaa jonkin verran. Onneksi eloisasti animoidut hahmot ja laadukas äänimaailma niin näyttelijäsuorituksineen kuin Yoko Shimomuran säveltämine soundtrackeineen pistävät parastaan kautta linjan.
Kerronnallisista koukuistaan ja yllätyksistään huolimatta Live A Live etenee juuri niin suoraviivaisen konstailemattomasti eteenpäin kuin lineaariselta itämaiselta ysäriroolipeliltä voisi olettaakin. Oikeassa alakulmassa oleva pienoiskartta näyttää harmailla ja sinisillä kuvakkeilla, mistä pelaaja voi siirtyä tilasta tai huoneesta toiseen, ja oranssi juonikuvake on aina viittaamassa suuntaan, jossa tarina jatkuu. Eri aikakaudet ja kunkin tarinan teemat tosin vaikuttavat esimerkiksi siihen, miten paljon vuoropohjaisia satunnaistaisteluita käydään. Esimerkiksi villin lännen seikkailun jännitteet puretaan selkäsaunapohjaisesti vasta episodin loppupuolella, kun taas esihistoriallisella ajalla ja muinaisessa Kiinassa pelaaja voi halutessaan grindata kokemustasoja vihollisista, jotka liikkuvat kentällä joko esihistoriallisen pölypilven muodossa tai sitten keisarikunnan takametsissä villieläinten hahmossa. Olin myös ilahtunut eräästä kaukaisempaan tulevaisuuteen sijoittuvasta avaruusseikkailusta, josta tekijät ovat rohkeasti uskaltaneet pudottaa nahinat kokonaan pois, ja jännitteitä rakennetaan ovelasti tutkimusseikkailun ja tarinoinnin keinoin.
Live A Liven tappelut kuitenkin yllättivät positiivisesti monitasoisuudellaan. Kyse ei ole ysärihenkisestä valikkovetoisesta mätkinnästä, jossa pelaaja valitsee sohvalla puoliunessa samoja perusiskuja vihollisten kiusaksi, vaan Live A Live heittää muutaman kamppailuja piristävän käänteen soppaan mukaan. Taistelut ensinnäkin tapahtuvat Triangle Strategyn kähinöitä muistuttavalla ruudukolla, jolla liikkuminen ja huitominen täyttävät ja verottavat sankarien ja vihollisten päällä sojottavaa Action Gauge -mittaria. Valikosta hyökkäyksiään tai parannustoimenpiteitä valitsevan pelaajan tulee ottaa huomioon, onko liikkeen kohde sinisenä hohtavalla osuma-alueella. Tuhoa voi tehdä joko lähistöllä liikuskeleviin vastustajiin tai sitten taistelukentän toisella puolella nyhjääviin tyyppeihin.
Liikkumatilan ja oman asettumisen havainnoimisen lisäksi pelaajan tulee muistaa, että sopivan hyökkäyspaikan hakeminen liikkumalla täyttää muiden kentällä olevien kavereiden ja vihollisten Action Gaugea, ja mittarinsa täyteen saanut vihu voi esimerkiksi kampittaa voimakkaampaa hyökkäystä valmistelevan kaverin tai sitten lähteä karkumatkalle tulevan tuhon alta. Tekoäly ei tosin veny mitenkään ikimuistoisiin yllätysliikkeisiin, vaan melkoista ylivoimaa vastaan alkavat taistot rivivihuja vastaan ratkeavat järjestelmällisesti toimivan ja yksi kerrallaan vastustajia tajuttomiksi mätkivän pelaajan eduksi. Sitä vastoin pomotaistot jättimäisine pääkonnineen ja tämän lukuisine hännystelijöineen vaativat pitkää pinnaa ja strategista silmää huomattavasti enemmän. Live A Liven vaikeustasoa ei voi säätää eikä valita eri vaihtoehdoista, mutta itse koin meiningin tarjoavan yleisesti ottaen juuri sopivasti haastetta.
Pelimaailmaa tutkivia pelaajia palkitaan uusilla varusteilla ja parannusjuomilla, joiden merkitys ja käyttötarkoitus tosin vähän vaihtelevat tarinoiden välillä. Pisimmälle tavaranhamstraus ja roolipelimäinen uusien varusteiden nikkarointi viedään aiemmin mainitsemassani esihistoriallisessa seikkailussa, jossa pelaajan tulee rontata löytämiään luita, kiviä ja muita tilpehöörejä heimon pellepelottoman luokse leikattavaksi ja liimattavaksi. Nurkkia ahkerasti koluavan ja tavaroiden yhdistelyä ennakkoluulottomasti harjoittavan pelaajan on mahdollista näin loiventaa vaikeustasoa. Live A Live tarjoaa myös tavaravalikossa mahdollisuuden jakaa varusteet automaattisesti sankareille X-painikkeen näpäytyksellä.
Aluksi hieman yksinkertaisilta vaikuttavat Live A Liven tarinat tarjoavat astetta pienimuotoisempaa mutta yllättävän paljon oheistekemistä pursuavaa roolipelaamista, josta sopii nauttia silloin tällöin luku kerrallaan. Näin taaksepäin katsoen Live A Liven tekeminen on selvästi tarjonnut Squaresoftin roolipelinikkareille tilaisuuden astetta kokeellisempien pelielämysten suunnitteluun ja toteuttamiseen, ja ennakkoluuloton ja yllättävä kokonaisuus tekee melkein 30 vuotta myöhemminkin varsin tymäkän vaikutuksen. Itämaisten ysäriroolipelieeposten ystäville kyseessä on houkutteleva helmi loppukesän pelihetkiin, mutta lajityypin vanhemman kaartin kanssa vasta tuttavuutta hierovien kannattaa ehkä kokeilla Live A Livea Switchin eShopista ladattavissa olevan demon muodossa.