Julkisuudessa ja sosiaalisessa mediassa on äänekkäästi todettu, ettei live service -pelaaminen ole se "juttu", mitä pelaava kansa haluaa. Pohjois-Amerikassa Playstationilla ja Xboxilla pelaavien toimet puhuvat kuitenkin toista kieltä.
VGC tietää kertoa Pohjois-Amerikan myyntejä vahtivan Circanan raportoineen, että peräti 40% kokonaispeliajasta käytettiin viime kuussa live service -pelaamiseen. Playstation 5:n ja Xbox Series X:n (ja S:n) pelaajien joukossa kymmenen peliä hallitsi. Circanan analyytikko Mat Piscatella pitää kehitystä huolestuttavana.
Julkaistavien pelien määrä kasvaa, mutta videopelaajien lukumäärä ei. Tämä johtaa siihen, että monet pelaavat pitkään samoja pelejä. Kuluvana vuonna julkaistavien pelien täytyy siis osoittaa arvonsa pelaavalle kansalle, jotta uudet pelit pystyisivät kilpailemaan peliajasta.