Logitech G RS50 (+ RS-polkimet)
Logitech on ottanut opikseen DD11:stä ja iskenyt takaisin yhdellä sim-kilpailumaailman tärkeimmistä "budjetti"-rattipohjista.
Logitechilta kesti melko kauan ennen kuin he päättivät astua alati kasvaville suoravetoisten rattien markkinoille, mutta kun he sen tekivät, heidän ensimmäinen yrityksensä oli erittäin pätevä ohjauspyöräpohja, jossa oli erittäin hyvä moottori, loistava pikakytkentä ja täsmällinen ohjelmisto. Logitech G Pro DD11 -ohjauspyörän pohja oli ja on edelleen puhdasta laatua, mutta se ei koskaan myynyt niin hyvin kuin Logitech oli toivonut, ja ymmärrän miksi. Ensinnäkin se on liian kallis (550 puntaa pelkkä pohja), ja toiseksi Logitechin erityyppisten ohjauspyörien ja erilaisten oheislaitteiden ekosysteemistä puuttuu liikaa sisältöä.... Lisäksi tämän 11 Nm:n ohjauspyöräpohjan muoto on täysin, täysin väärä. Se on tarpeettoman suuri, tarpeettoman kolmion muotoinen ja muistuttaa enemmän vanhaa hihnakäyttöistä mallia kuin uutta, modernia, alumiinipohjaista DD-ohjauspyörän pohjaa, johon olemme tottuneet.
Juuri siksi on hienoa nähdä, että Logitech on ottanut kritiikin vastaan ja ladannut sen uudelleen. Äskettäin julkaistu RS50 on paljon pienempi kuin DD11, siinä on uudempi versio samasta moottorista, joka pystyy käsittelemään 8 Nm:n jatkuvaa vääntöä, siinä on alumiinirunko, joka on huomattavasti vähemmän vaikea koota ja vähemmän oudosti suunniteltu kuin isoveljensä DD11, oi ja hienostunut force feedback. Ilman ohjauspyörää myös pohja maksaa 250 puntaa.... Se on kokonaiset 300 puntaa vähemmän kuin sen hieman tehokkaampi edeltäjä, ja tietysti sen mukana tulee sama erinomaisesti tehty Logitech G Hub -ohjelmisto kuin ennenkin. Onko Logitech tehnyt oikein, korjannut edellisen ohjauspyöräalustan virheet ja kilpailee nyt kovaa kilpailijoiden, kuten Simagiq, Fanatec ja Moza kanssa?
Vastaus tähän kysymykseen on selvä KYLLÄ, isoilla kirjaimilla kirjoitettuna.
Logitech G RS50 on täysin ilmiömäinen akseliväli, mitä en itse asiassa etukäteen osannut odottaa. Odotin kunnon budjettiratkaisua, jonka tason ennustin jäävän reilusti Fanatecin GT DD ja Moza R9 alapuolelle, mutta olin tietysti taas väärässä. RS50 on ylivoimainen näihin molempiin rattipohjiin nähden, ja nyt selitän miksi.
Ensinnäkin RS50 on pieni. Se painaa vähemmän ja vie vähemmän tilaa kuin mikään muu markkinoilla oleva 8 Nm:n akselipyörä, mikä on tietenkin tervetullut tosiasia, kun otetaan huomioon, kuinka suuri DD11 on. Siinä on sujuvammat ja älykkäämmät (alan standardien mukaan) kiinnitysvaihtoehdot kuin edeltäjässään ja sama NRG-pohjainen, erinomainen pikaliitosjärjestelmä. Toiminnallisuuden osalta Logitechin insinöörit ovat jalostaneet jo ennestään loistavaa voimapalautteen toistoa ja voivat nyt ylpeillä yksityiskohtaisimmalla ja uskottavimmin reagoivalla "budjettipohjalla" koko sim-racing-maailmassa, sillä tässä on paljon hyvää FFB:tä. RS50 on sellainen herkkyys voimassaan, jota en ole havainnut missään muussa tämän hintaluokan ohjauspohjassa, ja kaiken välittämisessä on niin paljon tasapainoa ja dynaamisuutta, että ensimmäisen tunnin aikana istuin enimmäkseen vain virnistelemässä kuin idiootti.
Muutama vuosi sitten Logitechin oma Trueforce -järjestelmä tuntui kikkailulta markkinointikikkailulta, mutta vuosien puuhastelun, hienosäädön ja hienosäädön jälkeen jopa tämän sim-racing-hullun on pakko kumartaa. Trueforce on periaatteessa järjestelmä, joka käyttää pelin telemetriaa ja äänimaailmaa kartoittamaan moottoritehosteita haptisen FFB:n muodossa, joka lisätään lisäkerroksena pelin FFB:n ja sen päälle, mitä servomoottori periaatteessa tuottaa ja välittää. Lopulta tämä toimii nyt tarkoitetulla tavalla, ja kaikissa sitä tukevissa peleissä sanoisin, että RS50 tapauksessa se on fantastinen lisä jo ennestään loistavaan ohjauspyörään. Trueforce lisää yksityiskohtia, Trueforce lisää realismia ja tuntumaa, ja kun tuo osa kalibroidaan tasapainottamaan pelin voimapalautetta tässä rattipohjassa, Logitech pääsee pelottavan lähelle sitä, että se toistaa ehkä parhaan autotuntuman missä tahansa alle 300 punnan rattipohjassa.
Jos ostat RS50 pakettina (600 puntaa), saat pyöränpohjan lisäksi myös itse pyörän, joka koostuu RS Wheel Hub ja RS Round Wheel. Jos haluat myös RS Pedals, ne maksavat 120 puntaa sarjasta, jossa on jalkalevy ja kaasu/jarru. Olen tarkastellut ohjauspyörää ja siihen kuuluvaa nappulalaatikkoa (Hub) aiemmassa yhteydessä ja pidän sitä edelleen loistavana, lukuun ottamatta sitä, että itse ohjauspyörä on mielestäni hieman pieni. Halkaisijaltaan 29 senttimetriä on liian pieni minulle Andre the Giant käsilläni, ja olisin ehdottomasti halunnut sen sijaan 31 senttimetriä, mutta onneksi painikelaatikon mitat ovat kilpatasoa, mikä tarkoittaa, että jos sinulla on isot kädet, voit jättää Logitechin ratin väliin ja sen sijaan ruuvata päälle Sparco -muunnoksen tai jotain OMP/Momo-mallista.
Itse pedaalit ovat Logitechin budjettiversio, ja kuten Fanatec ja Moza pedaalit, saat sen, mistä maksat. Ne eivät ole huippuluokkaa, mutta 120 punnan hintaan on sanottava, että RS Pedals on hyvä vastine rahalle, erityisesti jarrun osalta (kuormituskennopohjainen), joka tuntuu mielestäni paremmalta kuin Fanatecin CSL vastaava. Pidän myös jalkalevystä ja kiinnitysvaihtoehdoista, joissa on selvää, että Logitech on miettinyt asiaa.
Yhteenvetona voidaan todeta, että 600 puntaa plus 120 puntaa ei varsinaisesti pitäisi pitää edullisena, edullisena tai halpana. Kilpapelien pelaaminen kunnollisilla laitteilla maksaa edelleen lähes 700 puntaa, mutta kilpailijoihin verrattuna Logitech on hinnoitellut tämän tuotteen oikein ja tehnyt minuun todella vaikutuksen sen suorituskyvyllä. Tämän ohjauspyörän pohjan tuottamat force feedback -efektit ovat aivan loistavia, muototekijä tuntuu juuri oikealta, ja Trueforce on vihdoin tullut se järjestelmä, joka sen oli aina tarkoitus olla.






