Suomi
Gamereactor
ennakot
Max Payne 3

Max Payne 3

Rockstarin kehittämä kolmas osa suomalaissyntyiseen Max Payne -sarjaan on herättänyt paljon epäilyjä, mutta tekijät ovat jatkon kanssa tosissaan. Tutustuimme ennakkoversioon Lontoossa.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Parina viime vuotena markkinoille on pykätty jos jonkinmoista uudelleentulkintaa ja jatko-osaa, joita ei yhdistäisi sarjan aiempiin osiin muuten kuin nimestä. Tässä suhteessa monet (minä mukaan lukien) olivat skeptisiä Max Payne 3:a kohtaan, kun Rockstar julkaisi pelistä ensimmäiset kuvat. Max oli ajanut päänsä kaljuksi, kasvattanut parran, sonnustautunut Havaiji-paitoihin ja muuttanut kylmästä ja synkästä New Yorkista lämpimään ja värikkääseen São Pauloon.

Gamereactorilla ei ole kuitenkaan tapana tuomita pelejä niitä näkemättä. Pistäydyimmekin Rockstarin tiloissa Lontoossa tekemässä lähempää tuttavuutta Max Payne 3:een, jonka todellinen luonne voi yllättää. Kyllä, Max on edelleen kalju - osan ajasta -, ja leijonanosa pelistä sijoittuu São Paulon maisemiin, mutta muut sarjan ominaispiirteet ovat pysyneet mukana. Näihin lukeutuvat muun muassa bullet time -hidastukset, syöksyhypyt, Maxin sisäinen monologi, kyyninen elämänasenne sekä kipulääkkeiden nappailu elinvoiman palauttamiseksi. Ydin on tallella, mutta päivitettynä ja kiillotettuna.

Max Payne 3

Rockstarin esittelemä demo alkoi Maxin asunnosta New Jerseystä. Entisen NYPD-poliisin henkilökohtainen syöksykierre ei ole ottanut loppuakseen, ja Max on nyt paitsi riippuvainen kipulääkkeistä, myös alkoholisti. Surmattuaan mafiapomon ainoan pojan hän on saanut vihamiehet peräänsä, joten ennen pitkää Maxin on tulitettava tiensä ulos huoneistostaan. Ennen sitä juttelimme kuitenkin Passosille, Maxin entiselle kollegalle, joka tarjoaa ystävälleen uutta elämää turva-alalta Brasiliasta. Kun luodit alkavat halkoa ilmaa, tarjouksesta on vaikea kieltäytyä.

Tämä on mainos:

Toisin kuin kahdessa edellisessä pelissä, tarinaa ei enää kerrota sarjakuvan keinoin, vaan pelimoottorilla piirretyillä välinäytöksillä, jotka muistuttavat Rockstarin muita pelejä. Sarjan juuret tulevat silti esiin, sillä kuva jakautuu monesti useisiin sarjakuvatyylisiin ruutuihin ja tärkeät nimet kirjataan ruudulle. Kuten todettua, myös Maxin sisäistä pohdiskelua päästään seuraamaan, ja James McCaffrey on tuttuun tapaan antanut äänensä - ja tällä kertaa myös kasvonsa - Maxille. Animaatiot vaikuttivat paremmilta kuin Rockstarin aiemmissa hiteissä, Grand Theft Auto IV:ssä ja Red Dead Redemptionissa.

Max Payne 3

Alun räiskintäkohtaus paljasti heti ensimmäisen merkittävän uudistuksen pelimekaniikkaan: suojautumissysteemin. Max voi hakea suojaa seinien, laatikoiden, oviaukkojen ynnä muiden takaa. Suojautuminen tuntuu tulleen jo standardiksi nykypeleissä, mutta monista muista uusista toimintapeleistä poiketen Maxin haavat eivät parane nurkan takana kyykkimällä. Kipulääkkeet ovat ainoa tapa lisätä elinvoimaa, jota kuvataan aivan kuin aiemmissakin peleissä hahmon siluetilla ruudun nurkassa. Siluetin sisään jäävä punainen väri laskee sen mukaan, miten paljon osumia Max on saanut.

Vaikka suojautuminen helpottaa osumien välttämistä, toiminnan pääpaino on silti Hongkong-henkisessä toimintabaletissa. Bullet time toimii aivan kuin ennenkin, ja Max voi syöksyä näyttävästi halki ilman samalla tulittaen hidastetussa ajassa vastustajia. Kohtauksia tehostaakseen Rockstar hyödyntää Euphorian Natural Motion -teknologiaa, jonka ansiosta hyppyanimaatiot näyttävät elävämmiltä ja dynaamisemmilta kuin koskaan aiemmin. Sama koskee myös vihollisia, kun nämä saavat kehoonsa kourallisen hauleja: iskuvoima työntää hahmoja taaksepäin ja nämä kaatuvat uskottavasti riippuen siitä, mihin luodit osuvat - yksityiskohta, joka kävi ilmi erityisesti "kill camissa". Kohtausten viimeisen vihollisen kohdalla aktivoituva kuoleman kamera esittää luodin matkan aina aseen piipusta surmanhetkeen.

Tämä on mainos:
Max Payne 3

Seuraavaksi demo hyppäsi tarinassa eteenpäin, jolloin Max oli jo saapunut Brasiliaan, ajanut päänsä paljaaksi ja kasvattanut parran. Kohtauksessa Max ja Giovanni, Passosin tyttöystävä, olivat tapaamassa Passosia kaupungin ränsistyneellä puolella, mutta törmäsivätkin puolisotilaalliseen jengiin. Kaksikko yritti vältellä jengiä piiloutumalla vanhoihin romuttuneisiin busseihin, mutta yksi jengiläisistä huomasi Maxin lymyilemässä suojassa, päästäen helvetin irti.

Taistelu johti bussivarikolle, jossa Max sai muutaman otollisen tilaisuuden toimintasankarin esittämiseen. Yhdessä vaiheessa Max hyppäsi kävelysillalta ja tarttui yhdellä kädellä katosta roikkuvaan koukkuun, kun taas toisessa kädessä oleva ase lauloi omaa lauluaan bullet timen avustuksella. Myöhemmin kävelysilta ammuttiin alas, vieden joukon pahiksia mukanaan. Ympäristöt ovat monelta osin tuhoutuvia. Ikkunat särkyvät sirpaleiksi ja laastiseinät murenevat murusiksi. Esittelijän ampuessa bensapumppua koko asema ympäröivine vihollisineen räjähti ilmiliekkeihin.

Max Payne 3

Pelissä voi kantaa mukanaan enimmillään kolmea asetta: kahta yhdessä kädessä pidettävää ja yhtä kahta kättä vaativaa. Pistoolit ovat käytettävissä tuplana. Maxin pudottaessa kiväärin käsistään ja napatessa käsiaseet kainalokotelostaan en voinut muuta kuin myhäillä: toiminta on yhtä elokuvamaista kuin aina. Kenttä päättyi kaksikon kaahatessa varastetulla bussilla pakoon - Maxin tulittaessa perään lähteneitä vihollisia oviaukosta ja Giovannin polkiessa kaasua ratin takana.

Esittely päättyi cliffhangeriin, mutta epäluuloni Max Payne 3:a kohtaan olivat hälvenneet. Hiustyylistä ja aiempaa eksoottisemmista ympäristöistä huolimatta käytännössä kaikki kahta ensimmäistä osaa määritelleet ydintekijät ovat edelleen läsnä. Peli tarjoaa vimmaista toimintaa, liikkeen sulavuus on yksinkertaisesti fantastisia ja Maxin asenne elämään on synkeä kuin aina.

Peliä kehitetään tiimityönä Rockstarin eri osastojen kesken, mutta myös sarjan alkuperäistä luojaa, suomalaista Remedy Entertainmentia, on konsultoitu kehityksen aikana. Remedyn palaute on tiettävästi ollut positiivista ja kannustavaa. Varhaisen demon perusteella ei ole epäilystäkään, etteikö Rockstar olisi tosissaan kolmannen osan kanssa. Sen tarkoituksena ei ole raiskata arvostettua sarjaa halvalla rahasammolla. Vaikka tarina pysyttelee edelleen visusti piilossa, Max Payne 3 vaikuttaa odottamisen arvoiselta.

Max Payne 3
Max Payne 3
Max Payne 3
Max Payne 3
Max Payne 3
Max Payne 3
Max Payne 3
Max Payne 3

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Max Payne 3Score

Max Payne 3

ARVIO. Kirjoittaja Rasmus Lund-Hansen

Pelot suomalaisen merkkiteoksen jatko-osan sössimisestä voi unohtaa; Rockstar tekee Max Paynelle kunniaa.

Max Payne 3:n piti sijoittua Venäjälle

Max Payne 3:n piti sijoittua Venäjälle

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Max Payne 3 julkaistiin vuonna 2012, ja se sijoittui Brasiliaan. Nyt fanitili PayneToTheMax Twitterissä väittää, että tapahtumapaikan piti alun perin olla Brasilian...

Max Payne 3 saatavilla myös Macille

Max Payne 3 saatavilla myös Macille

UUTINEN. Kirjoittaja Kimmo Pukkila

Vuosi sitten konsoleille ja PC:lle tullut räiskintä löytyy nyt myös Mac-versiona. Pelin voi ladata App Storesta tai Steamistä, jossa se kuuluu Steam Play -ohjelmaan.



Ladataan seuraavaa sisältöä