Suomi
Gamereactor
arviot
Metroid Dread

Metroid Dread

Samus fiilistelee laadukkaassa retrotasoloikassa, niin hyvässä kuin pahassa

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
Metroid DreadMetroid DreadMetroid Dread

Gamereactorin aiemman arvion voi lukea täältä.

Vähäisen Nintendo-pelaamiseni takia Metroidit ovat tuttuja lähinnä nimellisesti. Sain kuitenkin nyt mahdollisuuden testata pitkäikäisen pelisarjan uusinta tulokasta Metroid Dreadia, joten on aika tehdä lähempää tuttavuutta Samusin seikkailuihin.

Jo tuhotuksi luullusta vaarallisesta olio X:stä putkahtaa esiin videotodiste, jonka alkuperä jäljitetään kaukaiselle planeetalle nimeltä ZDR. Kun X:n perään lähetettyihin robotteihin katoaa yhteys, on aika lähettää palkkionmetsästäjä Samus Aran selvittämään, mistä oikein on kyse, ja eliminoimaan mahdollinen uhka.

Tämä on mainos:

Metroid Dread on pesunkestävä tasoloikka, joka nojaa vanhoihin klassikoihin liian pitkää alkuselitystä myöten. Kun rivitolkulla tarinan pohjustusta on saanut rämpättyä läpi kyllästymiseen saakka, pelaaja pääsee vihdoin hyppäämään Samusin saappaisiin. Sivulta kuvattu seikkailu on pullollaan vaaroja, pulmia ja palkintoja, joita kohdataan määränpäähän edeten.

Metroid DreadMetroid DreadMetroid Dread

Etenemiseen Samus hyödyntää juoksun kanssa hyppyä päästäkseen korkeammalle ja liukua ahtautuakseen kapeista väleistä. Monenmoisia ököjä pidetään loitolla käsitussarilla ja ohjuksilla, mitkä saavat parantelua etenemisen myötä muiden saatujen kykyjen ohessa. Erikoisuutena pelaaja voi reagoida yllätyshyökkäyksiin huitaisulla, jonka oikein ajoitettu toteutus ei pelkästään torju kohdistettua iskua, vaan avaa myös mahdollisuuden tehdä huomattavaa vahinkoa hyökkääjään. Tämä ajoitusta vaativa toiminta on erityisen tehokas lisä taistelussa luoden myös kutkuttavia tilanteita pomotaistoissa ja vihollisten parissa, jotka vievät hengen reagoinnin epäonnistuessa. Pelkän toiminnan sijaan peli kannustaakin myös hiippailuun ja tiettyjen tahojen välttelyyn esimerkiksi näkymättömyyttä huomioiden.

Metroid Dreadin pelimekaniikat on hiottu huippuunsa. Hahmo reagoi käskyihin välittömästi tehden toiminnasta hallittua ja yleisesti pelaamisesta nautinnollista. Oudosti tosin aika-ajoin ampuminen sakkaa, ja hahmo ei hypi käskyjen mukaisesti. En ole varma onko kyseessä hahmon hetkellinen energiavaje (mikä unohdettiin mainita), yleinen bugi vai ohjainten ja laitteen välisen keskustelun katkos. Onneksi näitä pelaamista häiritseviä hetkellisiä katkoksia ei tule liian usein.

Tämä on mainos:

Metroid Dreadin kenttäsuunnittelu on varsin mielekäs. Paikkoja riittää koluttavaksi ja salaisuuksia löydettäväksi vähän väliä. Pienet pulmailut kohdistuvat ovien availuun ja laitteiden käynnistelyyn etenemisen nimissä. Tämän takia samoissa paikoissa tulee ravattua useaan otteeseen. Tämä ei itsessään ole vielä ongelma, mutta kun pelissä tapetut viholliset tuppaavat ilmaantumaan aina vain uudestaan samoille paikoille samaan tilaan palatessa, alkaa meno pahimmillaan hieman tympäisemään. Tässä retropelien tyylin fiilistely kampittaa itseään pahasti.

Metroid DreadMetroid DreadMetroid Dread

Pelin vaikeustaso, jota ei voi alussa valita, on varsin hyvin optimoitu. Enimmäkseen reippaasti edettävässä pelissä törmäilee silloin tällöin varsin hankalalta vaikuttavaan tilanteeseen. Onneksi jo muutaman yrityksen jälkeen tilanne ratkeaa, ja meno eteenpäin on hoidettu miellyttävän onnistumisen tunteen saattelemana.

Metroid Dread modernisoi onnistuneesti klassista sivulta päin kuvattua graafista ilmettä. 2D-näkymästä huolimatta maailma ja sen hahmot ovat kolmiulotteisia, jonka seurauksena peli vaihtelee saumattomasti ja varsin tyylikkäästi toiminnan ja välivideoiden välillä. Yksityiskohtaiset taustat on rakennettu useista kerroksista näyttäen eläviltä ja makeilta erityisesti liikkuessa. Muutenkin pelin suunnittelu on todella vahvasti scifi-painotteinen koneineen ja robotteineen, mistä luonnollisesti tulee näin antaumuksella tehtynä henkilökohtaisia lisäpisteitä.

Metroid DreadMetroid DreadMetroid Dread

OLED-näytöllä peli näyttää upealta vahvoissa väreissä ja veitsenterävässä kuvassa. Harmillisesti samaa ei voi sanoa telkkarista pelattaessa. Vaikka kuinka käyn uudelleen varmistamassa, että Switchin asetukset ovat 1080p-tilassa telkkarissa, peli näyttää siinä järkyttävän suttuiselta juurikin pienen resoluutionsa takia. Myös pelin kirkkaussäätöjä joutuu pyörittelemään aina, kun vaihtaa laitteen ja TV:n välillä, mikä nyt ei ole iso juttu, mutta silti rasittavaa.

Äänimaailma kiinnittää huomion omaperäisellä, mutta minimalistisella, otteellaan. Sädeaseet tuikkivat niin kuin pitääkin, ja räjähdyksissä on hyvä klassinen ote. Monipuoliset oliot päästävät hauskoja äännähdyksiä, ja erityisesti mieleen jää E.M.M.I -robottien vartiointialueen pahaenteinen ja lievästi alavireinen piippailu. Ääninäyttelyssä Samusin tekoäly-ystävän retrahtava robottiääni kuulostaa erityisen hyvältä. Musiikki vaihtelee klassisen ja elektronisen fiilistelyn väliltä tilanteesta riippuen onnistuen vahvistamaan muuttuvaa tunnelmaa, vaikkei juuri mieleen jääkään.

Metroid Dread on raikas tuulahdus klassista tasoloikkaa. Monipuolinen toiminta, vauhdikas meno ja näyttävä scifi-ulkoasu siivittävät reipasta seikkailua lukuisia tunteja. Retropelien fiilistelyä olisi voinut rajoittaa ylipitkien alkuselittelyjen ja aina uudestaan ilmestyvien tapettujen vihollisten tapauksessa. Joka tapauksessa peli vakuuttaa ensikertalaiset, kuten minut, Metroidin laadusta.

HQ
HQ
HQ
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Kunnon scifiä, tyylikäs grafiikka, monipuolinen toiminta
-
Uudelleen ilmestyvät viholliset, liian pitkät alkulöpinät, suttuinen telkkarissa
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Metroid DreadScore

Metroid Dread

ARVIO. Kirjoittaja Ossi Mykkänen

Samus fiilistelee laadukkaassa retrotasoloikassa, niin hyvässä kuin pahassa

0
Metroid Dread päivittyi versioon 1.0.3

Metroid Dread päivittyi versioon 1.0.3

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Kehittäjä Mercury Steam julkaisi 8. lokakuuta Nintendo Switchille Metroid Dreadin, ja jo tuolloin peli oli valmis ja hyvässä kunnossa. Mutta aina voi parantaa, sillä...



Ladataan seuraavaa sisältöä