Suomi
Gamereactor
artikkelit

Microsoft esitteli kevättarjontansa

Gamereactor EU:n matkaava toimittaja Bengt Lemne tutustui Microsoftin kevättarjontaan San Franciscossa järjestetyssä lehdistötapahtumassa, GDC-messujen alla.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Xbox 360:lle on toistaiseksi vahvistettu vaatimattomat kaksi suurta yksinoikeuspeliä vuodelle 2011, Forza Motorsport 4 ja Gears of War 3. Uusia merkittäviä julkistuksia odotettiin kieli pitkällä niin sanotusta Spring Showcasesta San Franciscosta, mutta suurimmaksi yllätykseksi paljastuikin yllätysten puute.

Suurten julkistusten puutteesta huolimatta tapahtuma tarjosi silti paljon nähtävää. Esillä oli muun muassa Gears of War 3:n moninpelibeta, Halo: Reachin tuleva Defiant Map Pack ja PC:lle tarkoitettu Age of Empires Online. Lisäksi paikalle saapuneille toimittajille tarjoiltiin 20 minuutin demo huippuodotetusta Batman: Arkham Citystä, ja myös toisen aallon Kinect-pelit näyttäytyivät Child of Edenin, The Gunstringerin ja Sesame Street: Once Upon a Monsterin muodossa.

Tapahtuman ensimmäinen ilta oli varattu Gears of War 3:lle. Pelin julkaisuajaksi vahvistettiin syyskuun 20. päivä, kun taas betatesti pyörähtää käyntiin jo huhtikuun puolivälissä. Bulletstormin Epic Editionin ostajat pääsevät varmuudella mukaan, ja Epic on luvannut myös tarjota muita kanavia rähinään osallistumiseksi. Mielenkiintoisena yksityiskohtana Epic tarjoaa yksinoikeudella betatestaajille tiettyjä pelinsisäisiä palkintoja, kiitoksena osallistumisesta. Näihin lukeutuvat pelattava trashball-versio suosikkihahmo Cole Trainistä sekä kultainen Retro Lancer -konekivääri.

Microsoft esitteli kevättarjontansa
Keksit ovat kaikki kaikessa.
Tämä on mainos:

Pääsimme kokeilemaan esimerkiksi King of the Hilliä ja Team Deathmatchiä sellaisilla kentillä kuin Trenches, Check Out ja Thrash-ball - kaikki erilaisia ja omalla tavallaan viihdyttäviä. Suosikiksi on kuitenkin nostettava Overpass-niminen kenttä, jonka keskellä kulkee silta ja sen keskellä kiinnitetty konekivääri (käytännössä neljä yhteen pultattua Retro Lanceria). Kiinnitetyn konekiväärin avoin ja keskeinen sijainti tuotti muutamia varsin jännittäviä koitoksia. King of the Hill -pelimuoto pienellä kentällä puolestaan sai aikaan äärimmäisen intensiivisiä taisteluita merkittyjen sijaintien hallinnasta. Haulikot ja Lancerit olivat vahvoilla. Pistimellä varustetulla Retro Lancerilla on mahdollista tehdä härkäpäinen syöksyhyökkäys, johon osuminen on yksi nöyryyttävimmistä tavoista kuolla pelimaailmassa. Hyökkäyksen tekeminen on hauskaa, mutta ase potkii siihen malliin, että käyttöön on äkkisiltään hankala sopeutua. Hammerburstissa on nyt tarkka jyvänäkymä, mikä tekikin aseesta henkilökohtaisen suosikkini eritoten Check Out -kentällä, joka perustuu hylättyyn supermarkettiin. Vaikka kenttä on pieni ja lähitaistelua suosiva, on mukana on myös paikkoja, joista voi käytännössä ampua kentän toiseen päähän ja napsia vihollisia etäältä.

Microsoft esitteli kevättarjontansa
Benke keskittyy välttelemään moottorisahaa.

Tällä kertaa Gears of Warissa on mukana myös entistä eksoottisempia aseita, kuten esimerkiksi maan alle kaivautuva Digger ja jämäkkä One Shot. Jälkimmäinen teki selvää jälkeä suunnittelija Cliff Bleszinskin suosikkikentällä Trenchesissä. Kun ase etsii kentältä sopivia uhreja, on paras suojautua vikkelästi, sillä osuma muuttaa pelaajan punaiseksi pilveksi silmänräpäyksessä - mikä on paitsi brutaalia myös äärimmäisen tyydyttävää ampujan kannalta. Haulikkotyyppinä pidin hauskimpana lisäyksenä kuitenkin katkaistua rinnakkaispiippuista haulikkoa, jonka huipputehokkaat laukaukset suorastaan räjäyttävät vastustajan ilmaan, kun asetta käyttää oikealla etäisyydellä. Tuplakaato aseella oli ehkä henkilökohtaisesti koko illan kohokohta.

Microsoft esitteli kevättarjontansaMicrosoft esitteli kevättarjontansa
Epicin isot kihot Cliff "Cliffy B" Bleszinski ja Rod Ferguson olivat paikalla vastaamassa kysymyksiin Gearsistä.
Tämä on mainos:

Kokonaisuutena peli tuntui varsin valmiilta ja hieman vimmaisemmalta kuin Gears of War 2. Cliff Bleszinski ei piilotellut sitä, että suurin syy betatestiin on itse asiassa kaupallinen, eikä niinkään palautteen kerääminen tai järjestelmien testaaminen. Toki Epic ottaa betassa käyttöön uuden itsenäisen palvelinrakenteen, jonka tarkoituksena on poistaa edellisosien verkkoviive, mutta silti pääsyy betan järjestämiseen on pelin pitäminen pelaajien mielissä. Alkujaanhan Gears of War 3:n oli tarkoitus ilmestyä nyt keväällä, mutta Microsoft katsoi kannattavammaksi pidätellä julkaisua syksyyn.

Microsoft esitteli kevättarjontansa
Vihollinen kolmoskassalla! Check-out on hauska kenttä.
Microsoft esitteli kevättarjontansa
Cole Train thrashball-vetimissä - woo!
Microsoft esitteli kevättarjontansaMicrosoft esitteli kevättarjontansaMicrosoft esitteli kevättarjontansa
Lisää Check-Outia, Anyan sahaamista ja Old Townia.

Ennen lehdistötapahtumaa liikkeellä oli huhuja, että Microsoft saattaisi esitellä uusia pelejä, kuten esimerkiksi pitkään uumoiltua Halo: Combat Evolvedin HD-versiota. Ainoa Halon edustaja paikalla oli kuitenkin Halo: Reachin moninpelilisäosa Defiant Map Pack, joka julkaistaan 15. maaliskuuta 800 pisteen hintaan. Faneilla saattaa olla hieman ristiriitaisia tunteita pakettia kohtaa, koska kyseessä on ensimmäinen kerta, kun sarjan luoja Bungie on "virallisesti" ulkona kuvioista. Kehitysvastuun ottaneen 343 Industriesin keulakuva Frank O'Connor huomautti kuitenkin nopeasti, että sekä 343:lla että kehityskumppani Certain Affinityllä on runsaasti kokemusta Halo-sarjasta. O'Connor, entinen bungielainen itsekin, vakuutti lisäksi, että Halolle on suuria suunnitelmia tälle vuodelle, täyttäähän sarja kymmenen vuotta.

Toisen tapahtumapäivän suurin tähti oli kiistatta Rocksteadyn Batman: Arkham Asylum. Yön ritari näytti olevan loistokunnossa, kun pääsimme todistamaan tehtävää, jossa Batmanin oli tarkoitus pelastaa Kissanainen Kaksinaaman juonilta. Laaja kaupunki, parannetut pelimekaniikat ja kerronta, johon sotkeentui peräti neljä Batmanin tunnetuinta vihollista parinkymmenen minuutin sisään, saivat sormenpäät syyhyämään, eikä yksityiskohtien määrää tai taidokasta hahmosuunnittelua ja ääninäyttelyäkään voi kiistää. Kehittäjät näyttivät säteilevän itseluottamusta, ja ratkaisu siirtää pelisarja avoimempaan maailmaan tuntuu juuri oikealta, vaikkakin mukana on edelleen runsaasti myös sisätiloja hiippailtavaksi.

Kissanainen pääsee lopulta vapaaksi, mutta tarkka-ampujan luoti katkaisee lepakon ja kissan kohtaamisen. Batmanin tulee hyödyntää etsivänäköään jäljittääkseen luodin lentoradan, joka näyttää johtavan ampujan paraatipaikalle kellotorniin. Sankarimme liftaa kyydin helikopterilta, laskeutuu vihollisten keskelle tornin eteen ja käy heti tanssimaan potkupolkkaa. Toiminta näyttää hauskalta. Olisi ollut kuitenkin liian helppoa vain löytää Jokeri lurjustelemasta tornista, joten pian Batman joutuu säntäämään ulos Jokerin aktivoidessa kaukolaukaisimella torniin piilotetut pommit. Arkham City vaikuttaa yksinkertaisesti loistavalta.

Microsoft esitteli kevättarjontansa
Rocksteady esitteli Arkham Cityä lehdistölle. Valitettavasti peliä ei vielä päästy pelaamaan.

Kinect on tietysti iso juttu Microsoftille, ja seuraavana haasteena on saada myös perinteiset pelaajat kiinnostumaan liikesensorista. Microsoftin Kevin Unangstin mukaan laitteella on potentiaalia ehostaa myös tavallisia pelejä. "Miettikääpä, mitä puheentunnistus tai head tracking voisivat tarjota standardiohjaimella pelattaviin peleihin", hän sanoi. Esimerkkinä Unangst käytti Forza Motorsport 4:ää, jossa Xboxin kovalle ytimelle suunniteltu ajosimulaattori on tarkoitus yhdistää Kinect-toimintoihin. Harmi vain, ettei itse peliä nähty tapahtumassa.

Microsoft oli ottanut tapahtumaan kolme Kinect-peliä: Twisted Pixelin Xbox Live Arcade -peli The Gunstringerin, Q Entertainmentin raideräiskintä Child of Edenin ja legendaarisen Double Finen Sesame Street: Once Upon a Monsterin.

Double Finen pääohjelmoija Nathan Martz selosti, miten Brütal Legend -studio päätyi työstämään iloista lastenpeliä Seesamtie-sarjan pohjalta. Projekti itse asiassa käynnistyi jo ennen Kinectiä pelinä, jota lapset ja vanhemmat voisivat pelata yhdessä. Kun Kinect julkistettiin, se oli kehittäjien mielestä sopiva väline pelin pelaamiseen, ja palapelin viimeinen palanen saatiin kohdilleen, kun Warner etsiskeli kehittäjiä Seesamtie-peleille. Lopputuloksena on hauska pieni satukirjamainen seikkailu, joka on äärimmäisen helposti lähestyttävä ja tukee saumatonta drop in / drop out -yhteistyömoninpeliä. Double Fine -fanit, joilla on sopivanikäistä jälkikasvua, voivat napata pelin kokoelmiinsa syksyllä.

Twisted Pixelin uutuus The Gunstringer yllätti varsin toimivalla ohjauksellaan. Eräänlaisessa 2D- ja 3D-länkkärin sekoituksessa vasen käsi ohjaa Gunstringeriä, epäkuollutta cowboymarionettia, ja oikea vastaa tähtäyksestä ja aseen laukaisemista. Vastaavia pelejä ei Kinectille juurikaan ole, ja kohderyhmässä lienevätkin ne, jotka kaipaavat liikesensorilleen jotain erilaista. Peli tuntui tosin varsin anteeksi antavalta, joten vaikeustaso tuskin kipuaa kovin murhaavaksi. Twisted Pixelin tavaramerkiksi nousseet välinäytökset ja huumori olivat jatkuvasti läsnä 15-minuuttisessa demossa.

Microsoft esitteli kevättarjontansa
The Gunstringerissä ammutaan jäljittelemällä aseen rekyylivoimaa kädellä.

Q Entertainment puolestaan avasi viimein Beauty-arkiston Child of Edenistä ja esitteli paranneltua Kinect-ohjausta, jossa oli karistettu Tokyo Game Show'ssa esiintyneet viiveongelmat miltei kokonaan. Myös pelin HUD-näyttö oli tällä kertaa mukana, mikä antoi paremman kuvan lopullisesta pelistä. Studiota paikalla edustanut James Mielke sanoi, että kehitystyötä on vielä noin kuukausi jäljellä, mutta peliä tähdätään edelleen ensi kesälle, meidän kaikkien Rez-fanien riemuksi.

Microsoft esitteli kevättarjontansa
Q Entertainmentin Lindsay Gray seuraa, kun Child of Eden on osanottajan käsissä.

Vähemmälle huomiolle tapahtumassa jäi ilmaiseksi pelattava, hieman sarjakuvamainen Age of Empires Online, mutta peli on yhtä kaikki kiinnostava kokeilu Microsoftilta, joka on kalastelemassa mikromaksumallin etuja klassisessa strategiasarjassaan. Age of Empires Online hakee vaikutteita paitsi edeltäjistään myös nettiroolipeleistä. Valittavissa on useita yksilöllisiä sivilisaatioita kuten egyptiläiset ja kreikkalaiset, ja pelaajan tarkoituksena on kasvattaa omaa pääkaupunkiaan tekemällä tehtäviä joko yksin tai yhteistyössä muiden kanssa. Tehtävissä on esimerkiksi kukistettava vihollisjoukot keräämällä resursseja, hankkimalla lisää työläisiä, rakentamalla kasarmeja ja sitä kautta taisteluyksiköitä. Osa tehtävistä on aikarajoitettuja. Mukana on myös jatkuvasti chat-ruutu, jossa voi käydä massiivimoninpelin tavoin keskusteluja muiden kanssa, eikä pelaajien välisiä taisteluitakaan ole unohdettu. Peliä kehitti alkujaan Ensemble Studiosin, Age of Empiresin ja Halo Warsin kehittäjän, konkurssista syntynyt Robot Entertainment, mutta tilaisuudessa paljastettiin, että kehitysvastuu on nyt siirtynyt suunnittelijaguru Chris Taylorin Gas Powered Gamesille, joka tunnetaan Supreme Commanderista. Pelin on määrä valmistua edelleen tänä vuonna.

Age of Empires Online pyöri toisen PC-pelin rinnalla, sillä Fable III on viimein saapumassa Windows-ympäristöön. Alkujaan jo Xbox 360 -version yhteydessä julkaistavaksi tarkoitettu PC-versio vaati Lionheadin Josh Atkinsin mukaan lisäkuukausia, jotta peli ei tuntuisi köyhältä konsolikäännökseltä, vaan todelliselta PC-peliltä. Jää nähtäväksi, miten hyvin PC-versio otetaan vastaan ilmestyessään 20. toukokuuta, mutta siinä on kiistämättä tiettyjä etuja. Esimerkiksi taisteluita voi käydä hahmon silmistä kuvattuna, mikä on ihan järkevä veto PC:llä. Lisäksi PC-versio tukee uutta hardcore-vaikeusastetta ja 3D-kuvaa Nvidian näytönohjaimilla.

Lionhead Studios' PC version of Fable III in the locales. As far as that game goes Lionhead's Josh Atkins explained that the extra time in development was necessary to make sure it played like a proper PC title, and that there wasn't the feel of a shoddy Xbox port. Remains to be seen if Lionhead has pulled that off, but there are certain gameplay benefits such as being able to strife around in first person perspective which makes sense on PC. Atkins esitteli myös Windows Phone 7:lle julkaistavan Fable Coin Golf -minipelin, jossa ansaittavaa kultaa voi käyttää sekä PC- että Xbox 360 -versiossa.

Microsoft esitteli kevättarjontansa
Age of Empires Online vasemmalla ja Fable III oikealla. Taustalla Batman: Arkham City.

Monista mielenkiintoisista peleistä huolimatta Microsoftin lehdistötapahtumassa oli aistittavissa lievä pettymyksen ilmapiiri. Suuret ennakko-odotukset eivät täyttyneet, eikä Microsoft kertonut juurikaan suunnitelmistaan vuoden jälkimmäiselle puoliskolle tai ensi vuodelle. Näyttää siltä, että todellisia uutisia joudutaan odottamaan ainakin kesän E3-messuille asti.

Microsoft esitteli kevättarjontansa
Halosta kuullaan vielä lisää tänä vuonna. Spring Showcase tarjoili kuitenkin vain kolme uutta kenttää Defiant Map Packin muodossa.
HQ


Ladataan seuraavaa sisältöä