Kiinan Grand Prix -kisa viime sunnuntaina päättyi epätavallisesti, kun kolme kuljettajaa hylättiin, mukaan lukien molemmat Ferrari-kuljettajat, Charles Leclerc ja Lewis Hamilton, jotka sijoittuivat viidenneksi ja kuudenneksi, mutta joiden pisteet poistettiin sitten. Myös yhdeksitoista sijoittunut Pierre Gasly hylättiin.
Miksi heidät hylättiin? Kuten Formula1.com selitti, Ferrarin Leclercin ja Alpinen Gaslyn tapauksessa heidän autonsa olivat alipainoisia. Tämä rikkoo teknisten määräysten 4.1 artiklaa, jonka mukaan autot eivät saa painaa alle 800 kg. Molemmat autot painoivat tasan 800 kg, mutta toimenpiteestä johtuva polttoaineen tyhjennys tarkoitti sitä, että molemmista autoista poistui hieman yli 1,1 kg polttoainetta, mikä teki niistä sääntöä kevyempiä.
Hamiltonin tilanne oli erilainen: luiston kulumisen todettiin olevan alle vaaditun 9 mm:n vähimmäispaksuuden. Teknisten määräysten 3.5.9 artikla edellyttää lankkukokoonpanon vähintään 9 mm:n paksuutta, mutta sen todettiin olevan 8,6 mm (LHS), 8,6 mm (auton keskilinja) ja 8,5 mm (RHS).
Tämä päätös tarkoittaa, että Esteban Ocon, Kimi Antonelli, Alex Albon ja Ollie Bearman nousivat kaksi sijaa ja Lance Stroll ja Carlos Sainz nostettiin yhden sijan ja ottivat pisteitä, mikä on myös hieno uutinen McLarenille, joka näki kaksi kuljettajaansa palkintokorokkeella sunnuntaina.
Ferrari antoi lausunnon, jossa selitti, että Leclercin ongelma johtui heidän strategiastaan vain yhdestä varikkopysähdyksestä, mikä tarkoitti, että renkaiden kuluminen oli erittäin suurta, mikä aiheutti auton alipainon. Samaan aikaan he pitävät Hamiltonin ongelmaa väärän arvioinnin syynä, hyväksyvät rangaistuksen ja lisäävät, ettei heillä ollut aikomusta saada mitään etua. Alpine julkaisi twiitin, jossa he yksinkertaisesti sanoivat hyväksyvänsä päätöksen ja siirtyvänsä Japaniin (4.-6. huhtikuuta).