Minami Lane
On aika huolehtia pienestä viihtyisästä kadusta tässä yksinkertaisessa rakentajapelissä. Connyllä on arvostelu...
Niin sanottujen "managerointisimulaatio"-pelien ei todellakaan tarvitse olla kovin monimutkaisia ollakseen viihdyttäviä. Vain muutama viikko sitten pelasin Islandersia: New Shoresia, joka on hyvä esimerkki tästä. Genren fanit voivat usein mainita suosituksia runsaasti, sillä jos haluat päästä pois Citiesin, Frostpunkin tai Manor Lordsin kaltaisten pelien hieman ylivoimaisesta luonteesta ja saada jotain, joka tuntuu yksinkertaiselta ja viihtyisältä - niin päällisin puolin Minami Lane näyttää aivan täydelliseltä. Valitettavasti pelin rajoitukset ja muutama tehtävä saavat sen tuntumaan aivan liian yksinkertaiselta ja lyhyeltä.
Minami Lanessä sinun on huolehdittava pienestä kadusta. Joka päivä voi sijoittaa rakennuksen ja päästäkseen seuraavaan tehtävään on täytettävä tavoitteet. Kun olet sijoittanut rakennuksen, asettanut hinnat kaupoille, aloitat päivän ja katselet, kuinka pienet hahmot juoksentelevat ympäriinsä. Sitten tulee ilta, jolloin saat yksityiskohtaisen yleiskatsauksen siitä, mitä pääomaa keräsit ja kuinka tyytyväisiä asukkaat ovat kaiken kaikkiaan. Esimerkkinä voit rakentaa Ramen-ravintolan ja päättää, kuinka paljon aineksia tulee olla siinä, mitä tarjoillaan. Klikkaamalla asukasta näet, että hän haluaa esimerkiksi enemmän tai vähemmän jotain, ja säädät reseptiä niin, että lopulta kaikki ovat tyytyväisiä ja tyytyväisiä sekä hintaan että reseptiin. Samoin voit rakentaa muita rakennuksia, kuten kirjakaupan, ja päättää, millaisia kirjoja myyt, tai kukkakaupan ja päättää, miltä kukkakimpun pitäisi näyttää.
Voit myös sijoittaa koteja sekä nuoremmille että vanhemmille ihmisille, jotka asuttavat kaupunkia, lisätäksesi asukkaiden määrää. Hankalaa on, kun esimerkiksi vanhemmat ihmiset haluavat jotain erilaista kuin nuoremmat, joten sinun on rakennettava kaksi rakennusta ja säädettävä ne niin, että molemmat ikäryhmät ovat tyytyväisiä. Voit myös parantaa pienen kadun kauneutta, mikä tekee asukkaat onnellisemmiksi tai houkuttelee kissoja, mikä voi olla yksi alatavoitteista, jotka sinun on täytettävä päästäksesi seuraavaan tehtävään.
Selkeiden valikoiden ja ohjeiden ansiosta Minami Lane on erittäin opettavainen. Melkein kuin sellainen lasten opetusohjelma, jossa käydään selkeästi läpi, mitä pitää tehdä ja klikata. Ei ehkä ihan näin yksinkertaista, mutta minusta se tuntui vähän samalta. Sinulla on myös joitakin vaihtoehtoja, joilla voit vaihtaa rakennusten väriä ja kattoa, jotta katu vaihtelisi hieman, mutta koska kaikki rakennukset ovat rivissä, siitä tulee melko tylsää suunnittelun kannalta.
Suurin ongelma, joka minulla on Minami Lanen kanssa, on kuitenkin rajoitus, jonka mukaan vain yksi rakennus voidaan sijoittaa paikalleen. Suurimman osan ajasta rahasi eivät kuitenkaan riitä mihinkään muuhun, mutta itse pelisilmukasta tulee toistuva, jossa ostat vain yhden rakennuksen ja sitten aloitat päivän, jolloin peli nopeutuu, jotta päivä kuluu nopeammin. Se, että et voi tehdä mitään muuta, kun päivä alkaa, muuttuu nopeasti suureksi haitaksi. Koska vaikka asukkaat valittaisivat haluavansa lisää katkarapuja rameniinsa, en voi säätää mitään ennen kuin päivä on ohi. Ainoa asia, jonka voin tehdä, on poimia roskat klikkaamalla niitä. Se on liian passiivista, ja vaikka päivät eivät olekaan kovin pitkiä, istut siinä ja pyörittelet peukaloitasi, kunnes päivä on ohi. Voin siis sijoittaa yhden rakennuksen, klikata, että siellä pitäisi olla toinen katkarapu ja sitten aloittaa uuden päivän.
Tänä passiivisena aikana tulee aika helposti istuttua ja mietittyä mitä olisi voinut tehdä. Esimerkiksi sen päivittäminen, kuinka viihtyisä kaupungin pitäisi olla, onnistuu rakennusten napilla. Hauskempaa olisi, jos voisi laittaa puita, kasveja, lyhtypylväitä, aitoja ja muuta. Ympäristöissä ei ole mitään, mitä voisin muokata tai "maalata" vapaalla kädellä. Pienen kadun oikea puoli on valmis malli. Tässä minulle voisi sen sijaan tarjota, että hoitaisin sen, kun päivät kuluvat.
Kuten alussa kirjoitin, kyse ei ole siitä, että hallintopelin pitäisi olla monimutkainen. Mutta genrellä on niin paljon muuta yksinkertaista ja kodikasta tarjottavaa samalla tavalla kuin luulen, että Minami Lane:n takana olevat kehittäjät haluavat tarjota. Meillä on sellaisia nimikkeitä kuin Islanders, Townscaper, Cloud Gardens, Tiny Glade ja paljon muuta. Toki ne eivät ole aivan samaa luokkaa kuin tämä. Mutta noiden pikkuruisten katujen katselu Minami Lanessä käy hyvin nopeasti tylsäksi. Vaikka tasoja on vain viisi, jotka pelataan läpi jossain kolmessa tunnissa.
Visuaalisesti se on kuitenkin aika hieno. Suunnittelu on viihtyisää ja kaupungissa on söpöä liikettä, varsinkin viimeisiä tehtäviä kohti. Mutta koska pelin nopeus halutaan asettaa nopeimmalle, jotta päivä sujuu, hahmot juoksentelevat enimmäkseen ympäriinsä. Rakennukset ja ympäristö näyttävät kuitenkin aika kotoisilta, vaikka värimaailma onkin aika vaalea. Viihtyisyyskerroin on silti olemassa.
Valitettavasti pelissä ei ole juuri muuta. Pelissä on toki Sandbox-tila, jossa voi sijoitella rakennuksia ilman tavoitteita tai rajoituksia, mutta olisin kaivannut enemmän katuja ja pienen kylän tuntua pelkän "kujan" sijaan, kuten otsikko tietysti kertoo. Jos etsit jotain yksinkertaista ja söpöä, tämä saattaa kiinnostaa sinua. Koska hinta on alhainen, voi se olla joidenkin mielestä vielä sen arvoinen. Mutta koska on niin paljon parempia vaihtoehtoja, ei se ollut minua varten.





