Minecraft Dungeons oli ensimmäisen kerran testattavissa Gamescomissa vuonna 2019, ja tuolloin peli jätti positiivisen vaikutelman. Varsinainen julkaisu tapahtuu 26. toukokuuta 2020, joten on aika ottaa vielä ennakkoon katsaus siihen, mitä luvassa on. Gamereactor pääsi katsomaan verkkoennakkoa, jota isännöivät pelinkehittäjät David Nisshagen, Måns Olson ja Laura de Llorens. Samalla pääsin kokeilemaan suljettua betaa PC:llä.
Minecraft Dungeons sijoittuu tietenkin Minecraftin maailmaan, ja ulkoinen tyyli on yhtä palikkainen kuin aina ennenkin. Dungeonsissa on kuitenkin mukana kokonaan ääninäytelty tarina. Pääpahiksena on Arch-Illlager, joka on noussut valtaan saatuaan haltuunsa Orb of Dominancen. Tarinaa ei betassa paljoakaan ollut esillä, kuten esimerkiksi oikeita välivideoita, mutta pääsin pelastamaan pulassa olevia kyläläisiä.
Perinteisten luolastoryömintöjen ystävät ovat Minecraft Dungeonsin parissa heti kuin kotonaan, sillä pelin ydin on tuttu. Tutkittavana on satunnaisesti muodostuvia luolastoja, ja matkalla piestään lukuisia hyökkääviä pahiksia. Toki mukaan otetaan mahdollisimman paljon hyvää "loottia". Luolastot esitetään isometrisestä näkökulmasta, ja pelaajat etenevät klikkaamalla hiiren vasenta nappia. Sama ele tekee myös lyömäaseiskuja. Taistelut painottuvat vahvasti lähietäisyyden hutkintaan, mutta myös tulinuolia voi ampua kauempaa napauttamalla hiiren oikeaa nappia.
Minecraft Dungeonsia voi pelata sellainenkin, jolla ei ole aiempaa kokemusta Minecraftista. Tuttuakin sisältöä on, sillä mukana ovat räjähtävät Creeperit, Chicken Jockeyt ja Skeleton Horsemanit. kehittäjät painottavat, että Minecraftille ominainen huumori halutaan sisällyttää mukaan menoon.
Betassa pääsin kokeilemaan tehtäviä kolmessa eri kentässä, ja nämä olivat Pumpkin Pastures, Creeper Woods ja Creepy Crypt. Jokaisessa on mukana satunnaisesti muotoutuneita käytäviä, ja niiden ohella ennalta määrättyjä tehtäviä, jotka toteutuvat joka kerta samalla tavalla. Pumpkin Pastures on kirkas syksyinen kenttä, joka oli melkoisen avoin, kun taas Creeper Woods on tiivis ja klaustrofobinen. Kaikissa kentissä on myös salaisia reittejä, joissa palkitaan aarrearkuilla.
Mukavaa on, että minkä tahansa löytyneen loot-tavaran pystyy ottamaan käyttöön, koska mukana ei ole hahmoluokkajärjestelmää asettamassa rajoituksia. Löytynyttä tavaraa voi myös muokata enchantment-pisteillä, joita saa kartuttamalla kokemuspisteitä. Kaikella roinalla on myös määrätyt satunnaiset ominaisuutensa, joita voi parannella kolmesti pisteitä käyttäen. Järjestelmä vaikuttaa hyvältä, sillä se ei tee jostain tavarasta automaattisesti koko pelin parasta aloitustilastojensa ansiosta.
Minecraft Dungeons on pelattavissa niin verkossa kuin paikallisestikin, ja vaikeustaso ottaa huomioon mukana olevien pelaajien lukumäärän. Kavereiden kanssa pelatessa loot-roina on jokaiselle henkilökohtaista, joten yksi ahne pelaaja ei voi viedä kaikkea itselleen. Tavaroita ei voi vaihdella kavereiden kanssa, joten jokaisen on koottava omat roinansa itse.
Kehittäjien mukaan tarinan läpipeluuseen saa kulumaan aikaa noin viisi tuntia, ja pelaajaa pyritään motivoimaan myös uudelle kierrokselle. Jokaisessa tehtävässä on muuttuva vaikeustaso, joka tietysti määrää niin haasteen kuin putoavien tavaroiden mahtavuudenkin. Näin ollen jo betassa oli mukavaa pelata useampaan kertaan tarjolla olevia kolmea kenttää.
Kehittäjät paljastivat myös julkaisun jälkeisiä suunnitelmiaan. Julkaisussa ristiinpelaaminen ja eri alustojen kesken ristiintallentaminen eivät ole mukana, mutta ovat tulossa myöhemmin päivityksenä. Hero Edition on se kausipassi, ja luvassa on kaksi tarinallista laajennusta. Sen enempää näistä laajennuksista ei kerrottu, mutta Hero Editionin ostajat saavat ylimääräistä lisäkamaa heti julkaisussa, kuten lemmikkikanan ja kaksi erilaista "skiniä".
Minecraft Dungeons vaikuttaa lupaavalta, ja lisäksi yllättävältä vedolta Minecraftin menneisyys huomioon ottaen. Lupa on silti odottaa hyvää laatua, kun Minecraft Dungeons julkaistaan 26. toukokuuta PC:lle, PS4:lle, Switchille ja Xbox Onelle. Peli saapuu myös Xbox Game Passiin heti julkaisupäivänä.