Milestonesta on nopeasti tulossa yksi maailman parhaista kilpa-ajokehittäjistä. Vuosien MotoGP-tittelien, useiden Ride-pelien, kahden suositun Hot Wheels Unleashed -projektin ja myös Monster Energy Supercrossin ripottelemisen jälkeen Milestone tarjoaa laajan valikoiman kilpa-ajoelämyksiä pelihalleissa ja simulaatiotilassa. Tämän kesän elokuussa kehittäjä lisää valikoimaansa uuden sarjan, joka käyttää erilaista ajoneuvoa kuin mihin olemme tottuneet, vaikkakin samalla hyödyntäen Hot Wheels -pelien kehittämisessä saatuja kokemuksia.
Puhun tietysti Monster Jam Showdownista. Off-road arcade Racer tulee PC:lle ja konsoleille elokuun lopussa, ja kun julkaisupäivä oli parin kuukauden päässä, minulla oli mahdollisuus sukeltaa pelin pariin ollessani Los Angelesissa Summer Game Festissä. Esikatseluistunto oli vain hyvin lyhyt, mutta istunnon aikana sain näkymiä muutamista eri pelitiloista ja kaikista kolmesta saatavilla olevasta alueesta samalla, kun tutustuin paremmin ajomekaniikkaan.
Monster Jam Showdown perustuu Monster Jam -brändiin, mikä tarkoittaa, että saat käyttöösi koko joukon todellisia merkkiautoja. Olipa kyseessä Earthshaker, El Toro Loco, Grave Digger, Sparkle Smash, Yeti, Zombie, Pirate's Curse tai valitsemani ajoneuvo, Megalodon, valinnanvaraa on paljon. Jokainen kuorma-auto näyttää loistavan yksityiskohtaiselta, mikä tulee yhä selvemmäksi, kun pääset kilpailuun ja näet erilaisten vaurioiden, ja pelin sisäisen tuhomoottorin repivän niitä palasiksi. Pahimmillaan jäljelle jää vain metallirunko törmätessäsi ympäristöön tai toiseen kilpailijaan.
Koska tämä on monsteriautopohjainen kilpapeli, mekaniikka ei ole yhtä sujuva tai herkkä kuin muiden vastaavien kilpapelien. Näihin kuorma-autoihin vetovoima vaikuttaa hyvin vähän ja niissä on valtavat määrät vääntövoimaa, ja ne liukuvat pienestäkin liikkeestä, mikä tarkoittaa, että maastosta riippumatta tuntuu aina siltä, että liukuisit radalla ja kamppailet pysyäksesi kilparadalla ja välttääksesi kolareita. Peli vaatii ehdottomasti säätöjakson, koska kuorma-autot tuntuvat ikään kuin ne muistuttaisivat ajotavaltaan enemmän vesikulkuneuvoja tavallisten nelipyöräisten autojen sijaan. Tämä oli ehdottomasti jotain, jonka kanssa kohtasin hieman vaikeuksia peliä kokeillessani, varsinkin kun Milestone antoi minulle tehtäväksi hallita ilmassa käytettäviä ohjaimia, joiden avulla voit säätää, miten kuorma-autosi liikkuu ilmassa joko temppujen parantamiseksi tai turvallista laskeutumista varten hypyn jälkeen. Tämä järjestelmä toimii analogisten sauvojen avulla ja sen hallitseminen vaatii ydinajojärjestelmien tapaan hieman harjoittelua.
Kun tarkastellaan pelattavia alueita, Milestone on päättänyt tarjota kolme sijaintia. Colorado on vuoristoisempi ja tarjoaa paljon hiekkaratoja, kun taas Death Valley tarjoaa kuivemman ilmaston, jossa on paljon kivisiä esteitä ja muita vältettäviä vaaroja. Alaska puolestaan esittelee jäätyneen joutomaan, jonka läpi liu'utaan. Jokaisella alueella on omat haasteensa, mutta en huomannut suurta eroa siinä, miten säätimiä ja ajomekaniikkaa muutetaan alueittain. Kuorma-autot tuntuivat hankalilta ajaa riippumatta siitä, oliko se jään, hiekan vai mudan päällä. Kohteista sanon sen, että ne ovat visuaalisesti hyvin erilaisia ja tarjoavat paljon ainutlaatuisia kokemuksia.
Monster Jam Showdown sisältää 10 pelitilaa julkaisun yhteydessä, joista sain testata kolmea erilaista. Perinteisempi Circuit Racing pyytää sinua kilpailemaan muita kilpailijoita vastaan usean kierroksen välienselvittelyssä. Jos olet viime aikoina pelannut jotakin ajopeliä, tämä tila tuntuu hyvin tutulta. Head-to-Head on myös erittäin helppo visualisoida, koska tämä on kirjaimellisesti yksi vastaan-yksi -kilpailua toista kuorma-autoa vastaan. Tähän ei ole paljoa lisättävää. Freestyle-tila kuitenkin laittoi ilmamekaniikan todella koetukselle. Ajatuksena tässä tilassa on voittaa keräämällä parhaat pisteet tekemällä mainostaulujen ja muiden tuhoutuvien esineiden tuhoamisesta ansaittuja yhdistelmiä, suorittamalla onnistuneesti driftauksia ja tekemällä satunnaisia käännöksiä ja temppuja ilmassa. Koska en pystynyt hallitsemaan ilmamekaniikkaa esikatseluistunnon aikana ja yritin silti omaksua ajojärjestelmiä, inhosin tätä tilaa ja epäonnistuin surkeasti, mutta se todistaa, että tässä pelissä on paljon muutakin kuin mitä pääsin pintapuolisesti näkemään.
Kun yhdistät kaikki nämä tilat, paikat, käytettävissä olevat kuorma-autot ja ohjausmekaniikan, ja yhdistät ne tehostusjärjestelmiin ja useisiin online- ja offline-moninpelielementteihin, näyttää melko selvältä, että Milestone on jälleen matkalla kohti toisen arcade-kilpailun voittoa. Monster Jam Showdownissa ei ole Hot Wheels Unleashed -pelien tarkkuutta, mutta se tarjoaa jotakin ainutlaatuista, ja epäilemättä kiinnostaa monia, kun se saapuu PC:lle ja konsoleille parin kuukauden sisällä.