Suomi
Gamereactor
arviot
Motion Sports

Motion Sports

Ubisoftin vastine Kinect Sportsille sisältää muutamia mukavia minipelejä, mutta kokonaisuutena urheilupaketti jää heikoksi ja yllätyksettömäksi kyhäelmäksi.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Erilaiset urheilulajeista johdetut minipelit tuntuvat olevan peruskauraa Kinectille. Esimerkiksi Kinect Sportsin keihäänheitto, 100 metrin juoksu ja pöytätennis sopivat koko kehon liikkeentunnistukselle verrattain hyvin. Siinä missä Raren Kinect Sports on pohjimmiltaan leikkisä ja Avatar-hahmoilla pelattava urheilupaketti, ottaa Ubisoft vakavamman linjan omassa Motion Sportsissaan.

Motion Sports koostuu kuudesta eri lajista, jotka on jaettu muutamiin, pelaamalla avattaviin haasteisiin. Lajeina ovat ratsastus, alppihiihto, riippuliito, nyrkkeily, amerikkalainen jalkapallo ja täkäläisittäin tutumpi oikea jalkapallo. Lajivalikoima on siinä mielessä kiinnostava, sillä se ei suoraan kopioi samoja peruslajeja kuin esimerkiksi Kinect Sports tai PlayStation 3:n Sports Champions. Toisaalta lajien toteutus ei paljasta yhtään poikkeuksellisen hyvää lajia, ja joskus uusien haasteiden avaaminen lajien sisällä vaatii samojen vanhojen haasteiden hieromista.

Lajeja pelaamalla ansaitaan Fame-pisteitä, joilla oma ura urkenee paikallistasolta kansalliseksi ja lopulta kansainväliseksi tähdeksi. Samalla pelaaja saa poseerata urheilulehtien kansissa ja mainostauluissa. Ne tai porrastettu urakehitys eivät tuo kuitenkaan mitään merkittävää itse peliin. Asteittain avautuva rakenne tekeekin hallaa Motion Sportsin bilepelipotentiaalille.

Peli kärsii myös kömpelöistä valikoista ja liikkeentunnistuksen epätarkkuudesta. Esimerkiksi alppihiihto, jossa rinteitä lasketaan kyyryasennossa tuhatta ja sataa, menee täysin piloille pelimekaniikan hiomattomuuden vuoksi. Lajin vaatimien tarkkojen käännösten tekeminen painoa puolelta toiselle siirtämällä on epämääräistä, minkä lisäksi myös varsinainen laskemisen mallintaminen ontuu pahasti. Välillä on mahdoton sanoa, miksi suksi ei luista niin kuin tekoälylaskijoilla, vaikka rinteessä mennään nokka oikeaan suuntaan.

Tämä on mainos:

Hauskana yksityiskohtana osassa haasteista rinteisiin on ripoteltu lumitykkejä, joiden pöllyttämä lumi peittää ruudun näkyvyyden. Tällöin pelaajan on ikään kuin hierottava laskettelulasinsa puhtaaksi. Se on osoitus siitä, että kehittäjät ovat yrittäneet tuoda pelimekaniikkaan uusia ulottuvuuksia vain sen ilmeisimmän peruspelimekaniikan oheen.

Yllättäen ehkä riippuliito on kokoelman hauskin laji. Hypyt pilvenpiirtäjien katoilta tai kallioilta ovat parhaimmillaan huiman tuntuisia. Lajissa liidetään esimerkiksi rakennusten lomassa renkaita etsien. Liidokin tasapainottelu käsien avulla on toimivaa, ja riittävästä nopeudesta ja korkeudesta huolehtiminen lisää liitelyyn haastetta. Samalla laajahkot kaupunki- ja luonnonmaisemat ovat pelin näyttävintä antia, vaikka yksityiskohtien taso ei aivan Xbox 360:n standardeihin ylläkään.

Jalkapallossa keskiössä ovat erilaiset tarkkuushaasteet. Pelaaja pääsee esimerkiksi kirjoittamaan historiaa uudelleen ottamalla osaa muutamiin tunnettuihin rankkarikilpailuihin. Pallon potkiminen toimii kohtuullisesti, mutta ei riittävän tarkasti tehdäkseen pelaamisesta luontevan tuntuista. Potkut lähtevät selvällä viiveellä, mikä vaikeuttaa etenkin liikkuvaan maaliin osumista. Liian usein pallo myös tuntuu tömähtävän maalin kehikoihin.

Vastavuoroisesti futiksessa otetaan myös maalivahdin rooli, jolloin peli hidastuu hetkellisesti vastustajan laukauksen lähtiessä. Tällöin pelaajan on ratkaistava, mihin suuntaan torjuntaa lähtee viemään. Hyvä ennakointi takaa torjunnan, kun taas epäröinti vie pallon pussiin. Maalivahtina oleminen on jopa yllättävän uskottava kokemus - tosin siihenkin liittyy pieni, mutta ikävä suunnittelumoka: Xbox 360:n järjestelmäilmoitukset sattuvat pomppaamaan ruudun alareunassa juuri sille paikalle, josta pelaajan olisi ennakoitava potkun suunta. Linjoille kesken rankkarikilpailun ilmestyvä kaveri saakin helposti turhautumisen pintaan. Ubisoftin olisi pitänyt kiinnittää asiaan huomiota pelin testauksessa ja siirtää ilmoitus esimerkiksi oikeaan yläkulmaan.

Tämä on mainos:

Muutkaan lajit eivät riemastuttavia yllätyksiä tarjoile. Amerikkalaisessa jalkapallossa väistellään taklauksia, kun taas hevosratsastuksessa hopotetaan hevoselle vauhtia ja hypitään aitojen yli. Nyrkkeily toimii yksinkertaisesti iskuja vaihtaen ilman sen suurempia viitteitä Fight Night -sarjan realismiin. Osaa haasteista kaksi pelaajaa voi pelata samanaikaisesti toisiaan vastaan, mutta esimerkiksi riippuliidossa kivoittelu rajoittuu pitkäpiimäiseen vuorotteluun. Jaetulla ruudulla pelissä tuntui esiintyvän pientä hikottelua. Nettipeliä ei ole mukana, mikä omalta osaltaan verottaa paketin lyhyttä elinikää.

Motion Sports olisi kaivannut vähintään yhtä poikkeuksellisen tasokasta lajia, joka olisi nostanut sen arvoa hauskemmin toteutetun Kinect Sportsin rinnalla. Riippuliidon ja alppihiihdon yhdistelmästä olisi voinut esimerkiksi syntyä varsin toimiva mäkihyppypeli, mutta nykyinen lajivalikoima jää puolivillaisen ja hätiköidyn tuntuiseksi. Peli ottaa itsensä ehkä turhankin vakavasti, ja liikkeentunnistuksen epätarkkuudet yhdistettynä pieniin suunnitteluvirheisiin ja jankuttavaan selostajaan saavat helposti ärtymyksen pintaan.

Motion Sports
Motion Sports
Motion Sports
Motion Sports
Motion Sports
Motion Sports
Motion Sports
Motion Sports
Motion Sports
Motion Sports
03 Gamereactor Suomi
3 / 10
+
Epätavallisia lajeja, joitain hyviä yksityiskohtia
-
Epätarkka ohjaus, työläs haasteiden avaaminen, ei nettipeliä, ärsyttävä selostaja, yleisesti vaisu toteutus
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Motion SportsScore

Motion Sports

ARVIO. Kirjoittaja Kimmo Pukkila

Ubisoftin urheilupelikokoelma ei poikkeavista lajeistaan huolimatta onnistu selättämään Kinect Sportsia.



Ladataan seuraavaa sisältöä