Paras budjettivalinta kaikkien valittavissa olevien sim-racing-pedaalien joukossa on edelleen Fanatec CSL Elite V2. Noin 250 puntaa kolmesta upeasta, kuormakennopohjaisesta polkimesta, mukaan lukien korkealaatuisesta teräksestä valmistettu poljinlevy, on megakauppa. Mutta mitä valitsen, jos aion hypätä ylöspäin laadussa ja suorituskyvyssä? Heusinkveld Sprint maksaa noin 640 puntaa (kolmelle polkimelle ja poljinlevylle), kun taas Simagic vaatii 432 puntaa P1000-sarjasta, jossa on kolme poljinta ja asennuslevy kantapään asettamiseksi. Hieman näiden kahden mallin alapuolella (hinnaltaan) on Moza Racing päivitetyllä, toisella CRP-polkimen versiolla, joka sisältää kytkimen (kolme poljinta plus levy), maksaa noin 400 puntaa, juuri nyt lanseerauksen yhteydessä. Mitä muuta samassa hintasegmentissä on? Simlab XP1 (noin 412 puntaa kolmelle polkimelle ilman asennuslevyä), Asetek Forte noin 395 puntaa kolmelle polkimelle, mukaan lukien levy, tai Logitech G Pro Pedals, joka maksaa 350 puntaa kolmesta pedaalista.
Mikä näistä kaikista on paras? Mikä poljinsarja on edullisin? Haluan tehdä tämän hyvin yksinkertaiseksi ja tehdä siitä mahdollisimman selkeän ja konkreettisen, sim-racing-maailman edullisimmat polkimet ovat edelleen Fanatec CSL Elite V2. Toiseksi laitoin mielelläni Moza Racing CRP2, joka tarjoaa lähes 400 puntaa suorituskykyä, jota useimmat kilpailijat pitävät huomattavasti kalliimpana. Sieltä aloitamme tällä laitteistokatsauksella. CRP2 on paljon hyviä asioita, ja sitä pitäisi epäilemättä kuvata suureksi diiliksi "bang for your buck".
CRP2 on CRP: n jatkokehitys, ja on heti ilmeistä, että Moza ei ole vain oppinut paljon aiemmista virheistään, vaan on myös tarkastellut terveesti lähimpiä kilpailijoitaan kootakseen todella loistavan pedaalikokoelman niille, jotka eivät halua "tyytyä" halvempiin budjettivaihtoehtoihin. Nämä ovat lentokonealumiinista valmistettuja kuormakennopohjaisia polkimia, joissa on hiilikuituvahvistettu pohjalevy ja jarrupoljin, joka kestää jopa 200 kg painetta. Tämä tekee niistä verrattavissa kilpaileviin pedaalisarjoihin, jotka ovat jopa kaksi kertaa kalliimpia, ja niiden tuntuma on erittäin hyvä. Moza sisältää pienen laatikon, jossa on erilaisia kumitiivisteitä, jotta poljinvarsien takana olevien ruuvien lisäksi voit mukauttaa tuntumaa ja vastusta mieleiseksesi.
Itse pidän kovasta jarrupolkimesta, mutta en liian kovasta. 200 kg on hullu minun maailmassani ja yleensä päädyn noin 80 kiloon, kun kalibroin jarrupolkimen ja valitsen tunteen, joka mielestäni vastaa sitä, miltä ajamani ajoneuvot ovat tuntuneet. Mitä tulee kaasuun, pidän parempana suhteellisen pehmeää ja kevyttä kaasupoljinta, kun taas kytkin voi olla hieman raskaampi, toistaakseni vanhan Exedyn kilpakytkimeni edellisessä WRX STi: ssäni, joka on edelleen paras kytkin, jota olen kokeillut. Kaikki nämä kolmen polkimen asetukset ja muutokset ovat kokemukseni mukaan olleet sujuvia säätää ja myös hauskoja, koska sinä, kuten virittäminen oikeassa autossa, testaat sitä itse ja säädät tunnetta, joka voi antaa optimaalisen suorituskyvyn.
Rakennuslaatu on myös loistava. Pidän todella siitä, kuinka ne ovat tarjonneet mahdollisuuden kallistaa poljinlevyjä itse sen mukaan, minkä kulman haluat jalkojesi alle ajon aikana, ja pidän levystä, johon kaikki on ruuvattu, koska se tuntuu hyvin harkitulta ja erittäin kestävältä. On myös hienoa, että Mozan oma ohjelmisto erilaisten asetusten tekemiseen ja näiden pedaalien kalibrointiin (tunnetaan nimellä Pit House ) on tullut aivan loistavaksi oltuaan aiemmin vähintäänkin keskinkertainen, ja se on toinen syy rakastaa näitä korkealaatuisia pedaaleja.
400 punnan maksamista sarjasta, joka sisältää kolme upeaa poljinta sekä tällaisen vankan ja hyvin harkitun pohjalevyn, on pidettävä todellisena kauppana, ja riippuen siitä, mitä tulevat servomoottorit Moza's Mbooster Active Pedals maksavat, Mozalla on hyvät mahdollisuudet hallita poljinmarkkinoita vuonna 2025. Jos etsit upeita polkimia tänään, suosittelen kokeilemaan CRP2: ta, koska ne ovat yksinkertaisesti hämmästyttäviä.