NHL-pelit ovat aina olleet se kolmas tekijä EA:n FIFAn ja Madden NFL:n kyljessä. Vuonna 2021 Ignite-pelimoottori sai väistyä Frostbiten tieltä, ja siitä lähtien jokainen vuosipainos on hiljakseen tehnyt parannuksia edelliseen verrattuna. NHL 24 ei näytä tekevän suuria parannusloikkia, mutta parannuksia on silti riittävästi, että pelaavan kansan kannattaa taas kerran rientää uusi painos itselleen ostamaan.
Tämän vuoden kansikuvaurheilija on Colorado Avalanchen puolustaja Cale Makar. Tästä huolimatta monet parannukset liittyvät hyökkäyspeliin. Vanhempi luova ohjaaja Mike Inglehart lupailee "kokonaan uusiksi tuunattua pelikokemusta" uuden Exhaust Enginen ansiosta. Tavoitteena on tavoittaa pelin kiihkeys ja fyysisyys uudella tavalla.
Muutokset jakautuvat kahteen osaan: Substained Pressure System ja Goalie Exhaustion. Mikäli pelin paine säilyy jatkuvasti korkeana, alkaa maalivahti väsyä ja menettää energiaa. Moinen näkyy energiapalkkina. Näin ollen ennen pitkää kiekon voi saada maaliin armottoman yrityksen päätteeksi. Haamutorjuntoja voi silti näkyä uusien viime hetken torjuntojen ansiosta. Tätä havainnollistettiin ennakkotilaisuudessa videopätkällä, jota tähditti tanskalainen maalivahti Frederik Andersen.
Klassisissa NHL-peleissä maalivahdit olivat melkein erehtymättömiä torjuen jokaisen kohti lentäneen kiekon. Tämä oli seurausta pelihallimaisesta pelattavuudesta, mikä puolestaan johti lukuisiin muutoksiin. Viimeisen muutaman pelin aikana maalivahdeista on tullut realistisemman oloisia, mikä sitten on johtanut turhan moniin maaleihin. Tavoitteena on, että uusi järjestelmä toisi tasapainoa pelaamiseen.
Substained Pressure System palkitsee joukkueen siitä, että he laittavat painetta päälle muun muassa nopeammilla syötöillä. AR-grafiikka ilmaantuu jäälle laskien alas 30 sekunnista, ja silloin voi todellakin kasata sitä painetta niin totta vie. Ajoittain mieleen tulee keskiaikainen piiritystilanne puolustajien laukoessa kiekkoa kuin katapultilla ikään laitahyökkääjien koettaessa päästä hyökkäämään sivuista. Toivottavasti tämä uusi järjestelmä auttaa muuttamaan peliä sen perinteisestä päästä päähän -toiminnasta, jota on nähty muutaman viime vuoden ajan.
Kehittäjät paljastivat innoituksen lähteekseen videopätkän viime vuoden NHL-ottelusta Dallas vs. Toronto, jossa paineen allakin kanadalaiset pystyivät toimeen tulemaan. Paineen pois laskemiseksi on saatava kiekko pois avainalueelta yli viideksi sekunniksi tai saatava uusi aloitus. Järjestelmä näyttää lupaavalta, mutta vaatii toki kunnon testaamisen ensin.
Kontaktit ovat nekin kokeneet uudistuksen. Nyt on mahdollista tehdä kevyt taklaus liikuttamalla oikeaa tattia vain hieman. Näin vastustajan tasapaino järkkyy, ja kiekon pääsee riistämään itselleen. Tämä vähentää jäähyn saamisen mahdollisuutta, mutta tietenkin ne kovan luokan taklaukset ovat edelleen hyödyllisiä. Hyvin ajoitettu taklaus vähentää vastustajan kestävyyttä eli staminaa.
Pelattavuuteen vaikuttaa myös Total Control Layout, joka helpottaa Highlight Reel Moves -tempauksia. Niin ikään Vision Passing System haluaa tehdä syötöistä aiempaa realistisempia. Syötön pituus ja pelaajan kyvyt määrittävä tarkkuus muuttivat menneisyydessä puolustajat ja maalivahdit kuvioluistelijoiksi, mutta nyt tilanteen pitäisi olla parempi. Niin ja maalivahdin ohjaaminen on helpompaa, jos sellaisella pelaa esimerkiksi Be A Pro -tilassa. Asentoaan voi vaihtaa, ja sen jälkeen liikkua automaattisesti takaisin paikoilleen ikään kuin kuminauhan vetämänä. Tämä on hieno uudistus, sillä klassisella ohjauksella oli varsin helppoa päätyä kokonaan pois omalta paikaltaan.
Jään ulkopuolella meno muuttuu heti vähemmän kiinnostavaksi, ja ennakossa kuvioon tulivat tutut live service -käsitteet. Mukana on ristiin pelaaminen (joskaan ei eri konsolisukupolvien kesken) World of CHELissä (WOC) ja Hockey Ultimate Teamissä (HUT). WOC saa jopa oman Battle Passinsa kausineen ja kosmeettisine tavaroineen. Hankitut roinat pääsee aikanaan siirtämään peliin NHL 25, ja ilmeisesti siitäkin eteenpäin.
HUT Momentsissa voi pelata klassisia NHL-hetkiä ja ansaita palkintoja. Nähty pätkä tapahtui 15. huhtikuuta 2019, jolloin siis nähtiin Cale Makarin ensiesiintyminen. Tehtäviä on kaikkiaan kolme.
Minusta tällainen on tylsää, ja sitä ne olivat myös viime vuoden FIFAssa.
Mukana on 75 erilaista tuuletusta maalin seurauksena, ja näillä toki saanee lisättyä vastustajan harmitusta entisestään. Flex Moments on saatu Fortniten innoittamana. Nyt myös yleisö voi pelaajien ohella eläytyä vastustajan saadessa jäähyn. Esimerkiksi huutaakin voi syöttöä pyytäen ylivoiman lähestyessä loppuaan. Mukana elävä yleisö tuo lisää sitä kiihkeyttä peliin, ja se todella tuntuu toimivan.
Jääkiekon fanit tuskin kauheasti välittävät Battle Passeista ja kosmeettisesta roinasta, mutta sen sijaan pelilliset ja tunnelmalliset uudistukset vaikuttavat lupaavilta. NHL 24 julkaistaan 6. lokakuuta Xbox Series X:lle (ja S:lle), Xbox Onelle, Playstation 4:lle ja Playstation 5:lle.