Team Ninjan vahvasti Dark Soulsilta lainaava samuraitoimintapeli Nioh julkaistiin helmikuussa 2017, ja Gamereactorin arvion pääsee lukemaan täällä. Jatko-osa Nioh 2 on tulossa 13. maaliskuuta 2020, ja sitä lämmittelevä Beta Demo oli hiljan PS4:llä ilmaiseksi pelattavissa. Julkaisuun on vielä niin paljon aikaa, että pelintekijät todennäköisesti haluavat aidosti palautetta pelimekaniikasta ennen varsinaista julkaisua.
Alkuperäisen Niohin peruspelattavuus oli alusta alkaen hyvinkin hiottu ja sujuva, joten jatko-osassa tämä osuus tuntuu pysyneen lähes muuttumattomana. Erilaista vaikuttaisi olevan vieläkin suurempi stamina-mittarin hallinnan merkitys. Lisäksi yokai-pahikset tuntuvat ulottuvan hyökkäyksillään aiempaa pidemmälle, ja käyvän muutenkin päälle aiempaa aggressiivisemmin. Kysymys voi olla myös siitä, että olen vajaan kolmen vuoden aikana kadottanut sormistani niihin kertyneen Nioh-tuntuman. Kolme erilaista taisteluasentoa eli stancea ovat ennallaan, enkä edelleenkään osaa niitä tehokkaasti hyödyntää. Yleensä käytän lähes yksinomaan sitä matalinta ja nopeinta taisteluasentoa.
Alkuperäinen Nioh kertoi 1600-luvun englantilaisen merimiehen, William Adamsin, edesottamuksista myyttisessä Japanissa. Jatko-osa tekee selvän pesäeron sillä, että nyt tehdään ihan oma pelattava hahmo. Valikossa on runsaasti erilaisia vaihtoehtoja, ja kaikkea voi yhdistellä sekaisin haluamallaan tavalla. Moderniin malliin naiselle voi siis laittaa parran ja miehekkään äänen, jos niin haluaa. Hahmonluontivalikossa saa kulumaan runsaasti aikaa, mutta lopputuloksena on sitten varmasti halutun näköinen oma sankari.
Ehkä se suurin muutos koskee hahmonkehitystä, ja syytä onkin. Alkuperäisen Niohin hahmonkehitys erilaisine kykypuineen ja "lootin" keräily- ja tuunailujärjestelmineen oli tarpeettoman monimutkainen. Jatko-osan systeemi voisi olla vieläkin yksinkertaisempi, mutta ainakin niin pelaajan kuin eri aseidenkin kykypuut tuntuvat aiempaa selkeämmiltä. Viholliset pudottavat edelleen sitä niin sanottua loottia, mutta niiden määrä ja laatu tuntuu olevan paremmin mietitty kuin ennen. Toimiihan se näinkin, mutta varovasti elättelen toivoa siitä, että hahmonkehitys yksinkertaistuisi edelleen varsinaiseen julkaisuun mennessä.
Moninpeli on pienin muutoksin ennallaan. Maassa näkee punaisia hautoja, joihin siis joku toinen pelaaja on kaatunut. Halutessaan voi tämän hahmon herättää tekoälyn ohjastamana henkiin, ja jos voittaa, saa palkinnoksi hieman parempaa loottia. Sinisillä haudoilla voi puolestaan kutsua avukseen muita pelaajia, mikäli on kerännyt riittävästi niin sanottuja ochoko-kuppeja. Ilman niitä ei nimittäin apua saa.
Pelin yleinen rakenne on sekin säilytetty ennallaan. Isolla kartalla on pisteitä, jotka siis toimivat erillisinä tehtäväkenttinä. Nioh 2 ei ole toinen toistaan seuraavista alueista koostuva avoin maailma, kuten esimerkiksi Dark Souls III. Ratkaisu mahdollistaa graafiseen loistoon keskittymisen, ja peli ainakin tuntuu näyttävämmältä kuin alkuperäinen Nioh. Tällä on kuitenkin hintansa, sillä lataustauot ovat varsin mittavat, ja pelialueet melkoisen ahtaita. Valikoissa pääsee onneksi valitsemaan, priorisoiko peli näyttävää grafiikkaa vai sujuvaa ruudunpäivitystä. Niohin kaltaisessa pelissä suosittelen ehdottomasti sujuvan ruudunpäivityksen priorisointia.
Beta Demon perusteella Nioh 2 vaikuttaa olevan muotoutumassa hyvinkin odotetuksi jatko-osaksi. Turhia riskejä ei oteta, mutta sieltä sun täältä jo valmiiksi luotua pohjaa muokataan. Maaliskuussa 2020 sitten nähdään, millaiseksi kokonaisuus lopulta muodostui.