Kun Ori and the Blind Forestin tekijät julkaisevat uuden pelinsä Early Access -tilassa, on silloin oltava kiinnostunut. Ori and the Blind Forest jatko-osansa Ori and the Will of the Wisps kanssa ovat molemmat kauniita metroidvania-pelejä täynnä omaa persoonaansa. Moon Studios on nyt laskenut maailmalle pelinsä No Rest for the Wicked Steamin Early Access -tilaan. Studio koettaa nyt kokonaan uudenlaista lajityyppiä. Linjoille on jo nyt saatu kolme päivitystä peliä korjaamaan.
Kuningas on kuollut, ja valtaistuimelle noussut poika Magnus haluaa hoitaa asiat uudella tavalla. Valitettavasti kulkutauti on iskenyt uudelleen, ja nuoren kuninkaan on tehtävä asialle jotain. Pelihahmo lähetetäänkin Isla Sacren saaristoon, jossa tapahtuu kummia. Pelaaja on keskiaikainen lääkäri Cerim, mutta Isla Sacren asukkaat eivät ole saapumisesta hyvillään. Jo ennen saapumista laivan kimppuun hyökkäävät hirviöt, ja pelaaja herää rannalta. On taisteltava tie saaren pääkaupunkiin Sacramentiin. Ongelmana on, että saari on täynnä entisiä ihmisiä, jotka kulkutauti on muuttanut hirviöiksi.
No Rest for the Wickedin tarina on melkoisen rohkea ja tunnelmallinen. Onneksi kohdattavat henkilöhahmot tasapainottavat tunnelmaa omalla persoonallaan, jolloin lopputulos ei ole liian masentava. Sekin on sanottava, että välivideot ovat mahtavia. Henkilöhahmot näyttävät kuin vanhoista maalauksista otetuilta. Historian harrastajille onkin luvassa monia mielenkiintoisia maalauksia, jotka heräävät eloon. No Rest for the Wicked lainaa tunnelmansa From Softwaren Dark Souls -peleiltä. Yksinäisyyden tunne lahoavassa maailmassa on läsnä. Onneksi tarinankerronta on suoraviivaisempaa kuin Dark Souls -peleissä.
No Rest for the Wicked on isometrinen Souls-peli, jossa on myös ne omat mausteensa. Peli jopa alussa varoittaa, että pelata tulisi perinteisellä peliohjaimella näppäimistön ja hiiren sijasta. Ohjaus toimii hyvin, mutta joskus pelihahmo hyppää tyhjyyteen vahingossa. Toisin sanoen tätä osa-aluetta Moon Studiosin kannattaa vielä hioa. Muutenkin ainesta on, mutta kaikki on vasta tulossa esille, sillä työtä vaaditaan edelleen.
No Rest for the Wicked on pääasiassa taistelemista erilaisia pahiksia vastaan, ja taistelumekaniikka tuntuu hyvin paljon Dark Soulsin kaltaiselta. Jokainen vastus voi olla se viimeinen, ja on katsottava, millaisia iskuja sieltä onkaan tulossa. Mutta jos kuolema korjaa, eivät pahikset ilmaannu uudelleen takaisin vanhoihin paikkoihin. Tämä saattaa olla ongelma, sillä oman pelihahmonsa tasoa ei voi korottaa, jos pomovastus tuntuu liian vaikealta. Voikin olla, että pahikset laitetaan ilmaantumaan takaisin jossakin Early Accessin kehitysvaiheessa.
Hahmonkehitys on sekin kovasti Dark Soulsin kaltainen, sillä pisteiden karttuessa pojoja jaetaan voimaan, terveyteen, kestävyyteen ja niin edelleen. Mihin pisteitään laittaa, vaikuttaa myös pelityyliin. Kevyempi miekka vaatii vähemmän staminaa eli kestävyyttä, kun taas iso miekka kuluttaa enemmän staminaa joka heilautuksella. Jos stamina loppuu kesken, on pelaaja käytännössä avuton. Oletan, että tätäkin muutetaan Early Access -vaiheen aikana. Sama pätee pahiksiin, joiden tasapainossa on vielä työtä. Harmillisesti pelihahmo liikkuu hyvin hitaasti, ja juostessa on pidettävä nappia pohjassa. Lopputuloksena on kömpelö tunnelma, mikä taas vaikeuttaa pelaamista.
Moon Studiosin No Rest for the Wicked on toistaiseksi hiomaton timantti, joka vaatii vielä työtä. Jo nyt luvassa on hyvää viihdettä, jos ei halua odottaa Early Access -vaiheen edistymistä.