Suomi
Gamereactor
ennakot
Nobody Wants to Die

Nobody Wants to Die, kun Blade Runner kohtaa Bioshockin

Critical Hit Games vie pelaajat futuristiseen New Yorkiin, joka tuntuu siltä kuin se olisi suoraan Blade Runnerista tai Altered Carbonista.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

On ottanut oman aikansa, ennen kuin pelinkehittäjät ovat oppineet ottamaan tehot irti uudesta Unreal Engine 5 -pelimoottorista. Ninja Theory näytti närhen munat pelillään Senua's Saga: Hellblade II, ja heinäkuussa pieni puolalainen Critical Hit Games näyttää omansa Nobody Wants to Diessa.

HQ

Nobody Wants to Die on tarinavetoinen seikkailupeli, joka sijoittuu dystooppiseen ja noir-versioon 2300-luvun New Yorkiin. Vuosi on tarkemmin sanottuna 2329, ja pelaaja on etsivä James Karra. Hän yrittää ratkoa toisiinsa kytkeytyviä rikoksia, joiden kohteena on kaupungin eliitti. Kaukaisessa tulevaisuudessa New Yorkissa lennetään autoilla, pilvenpiirtäjät kohottavat kohti taivasta ja neonvalot ovat jatkuvia. Kuitenkin tyyli ja teema ovat hyvin 1930-lukua Art Deco -arkkitehtuurilla, eleganteilla autoilla ja muodilla, joka saisi Frank Sinatran kateelliseksi. Ulkoisesti Nobody Wants to Die on erottuva, joka yhdistää tyylikkään rujoon, tummasävyiseen ja dystooppiseen.

Vertaus Blade Runneriin ja Altered Carboniin on ilmeinen. Tässä versiossa tulevaisuudesta kuolemaa ei käytännössä ole. Ihmiset elävät pidempään ja useita elämiä uuden teknologian ansiosta, joka säilyttää muistot ruumiin ulkopuolella. Ihmiset ovat silti edelleen kuolevaisia, ja kuolevat myös väkivaltaisesti, joskaan niin ei tapahdu kovinkaan usein. Pelaajan on esitettävä kysymyksiä, joita ei yleensä kysyttäisi. Senkin uhalla, että kysyminen on vaarallista etsivä James Karralle.

Tämä on mainos:
Nobody Wants to DieNobody Wants to Die

Käymällä kaupungin erilaisilla rikospaikoilla Karra alkaa koota isoa tarinaa, ja apuna ovat Bioshockia muistuttavat laitteet, joiden avulla rikospaikkaa voi muokata eri tavoin. Reconstructer mahdollistaa nimensä mukaisesti rikospaikan uudelleen järjestämisen, mutta se vaatii johtolankojen keräämistä. Joko maastossa on esineitä löydettäväksi tai sitten röntgenlaite paljastaa jotain lattian alta puhumattakaan UV-valolla paljastuvasta verivanasta. Erilaisia keinoja yhdistämällä Nobody Wants to Die rohkaisee johdonmukaiseen työskentelyyn, ja näin rikospaikan salaisuudet paljastuvat.

Nobody Wants to Die on pääasiassa lineaarinen peli. Mukana on kuitenkin myös pelaajan omia valintoja. Dialogi mahdollistaa erilaiset vastaukset, ja Reconstructorin avulla on päätettävä, millaiseen kuntoon rikospaikka jää ennen pelaajan poistumista. Kannattaako vihjata poliiseille rikoksesta, vai jättää kaikki itsemurhaan viittaavaan malliin? Pelaaja saa valita, ja näin ohjaudutaan kohti pelin erilaisia loppuratkaisuja.

Nobody Wants to Die
Tämä on mainos:
Nobody Wants to DieNobody Wants to Die

Kaikesta päätellen Nobody Wants to Die onnistuu ennen kaikkea tunnelmassa ja ulkoasussa. Ja yhdessä ensimmäisen persoonan pelaamisen kanssa kummatkin vielä vahvistuvat entisestään. Pelattavuus on kuitenkin toinen juttu. Ulkoisesti ja tarinallisesti peli voi olla niin vaikuttava ja ohjattu, ettei sitä varsinaista pelaamista juuri ole. Voi toki olla niinkin, ettei kehittäjä Critical Hit Games vain vielä esitellyt paljoa sitä varsinaista pelattavuutta. Näin toistaiseksi vain yhden rikospaikan.

Nobody Wants to DieNobody Wants to Die

Niin tai näin, Nobody Wants to Die vaikuttaa mielenkiintoiselta. Tulossa saattaa olla tyylikäs noir-henkinen seikkailupeli, joka todellakin on vanginnut futuristisen 1930-luvun New Yorkilta näyttävän tunnelman. Kysymyksiä on edelleen ilmassa, mutta pääasiassa Critical Hit Games näyttää olevan tekemässä jotain erityistä. Heinäkuusta on tuleva mielenkiintoinen.

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä