Suomi
Gamereactor
arviot
Noita

Noita

Kotimainen Noita lumoaa omaperäisellä ideallaan ja vahvalla teknisellä toteutuksella

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
HQ

Nolla Games kohautti kotimaista peliteollisuutta jo vuosia sitten, kun ensimmäiset tiedot yrityksen Noita-pelistä tulivat julkisuuteen. Lyhyet videopätkät ja tiedot fysiikkapohjaisesta pelimaailmasta vaikuttivat taianomaisilta, ja olen siitä lähtien ollut projektin lumossa. Vihdoin Noita on täällä!

Peli ei sisällä suoranaisesti mitään seurattavaa juonta. Idea kaikessa yksinkertaisuudessaan on liikkua noita-hahmolla aina vain syvemmälle vaaralliseen luolaan. Pelimaailma on sen verran rikas ja kiehtova, että olisin toivonut edes jonkinlaista alkuasetelmaa pelkkien perusnappien esittelyn rinnalle. Pelin taika tulee kuitenkin itse maailmasta ja siitä, miten monipuolisesti ja aidon oloisesti se reagoi tapahtumiin.

Noita
Tämä on mainos:

Pikselipohjainen pelimaailma hyödyntää fysiikan lakeja nokkelasti jokaisessa pikselissään. Tämä tarkoittanee, että maailmassa käytetyt rakennuspalikat kuten esimerkiksi puu, vesi, kivi ja metalli ovat kaikki alttiita pelaajan tekemille toiminnoille. Esimerkiksi puiset rakenteet voivat palaa poroksi, vesi voi valua ja sekoittua muihin nesteisiin, kalliot voivat lohkeilla räjähdysten voimasta, metalli voi syöpyä hapon takia ja niin edelleen. Tämän lisäksi pelissä kohtaa myös helposti syttyvää öljyä, myrkyllisiä kaasuja, halkeavia jäälohkareita ja polttavaa laavaa. Uskomattoman dynaaminen maailma luo loputtomia mahdollisuuksia etenemiseen ja toinen toistaan hauskempia tilanteita pelaajalle tämän taistellessaan tietään läpi pimeyden.

Sivulta päin kuvattu tasohyppely hyödyntää perinteistä näppis + hiiri -yhdistelmää hahmon liikutteluun. Näppäimistöllä noidan saa liikkumaan sivusuunnassa, levitoimaan ja syömään maan antimia. Hiirellä taas hoidetaan taikasauvalla tähtäily ja itse taikominen, mikä toimittaa ampumisen virkaa. Kontrollit on optimoitu hyvin, ja hahmo reagoi napakasti napin paineluihin pitäen hektisimmätkin tilanteet pelaajan hallussa.

Noita

Vihollista tulee vastaan monen kokoista ja näköistä, ja nämä saavat hauskasti inspiraationsa suomalaisesta mytologiasta. Pelaaja aloittaa seikkailunsa kahdella erillisellä taikasauvalla, joista toinen suihkii loputtomasti pientä tuhoa tekeviä säteitä, ja toinen on yleisesti jokin rajallinen raskaamman tuhovoiman taikasauva. Luolastoihin on kätketty lukuisia taikasauvoja, joista jokainen sisältää enemmän tai vähemmän hyödyllisen taian taistelussa pahiksia vastaan. Pelaaja voi löytää myös taikakääröjä, joiden sisältöä voi yhdistellä vapaasti taikasauvoihin saaden aikaiseksi entistä monipuolisempia ja hurjempia taikoja. Peli yltyykin toistuvasti kaaosmaisen räikeään taian ja veren ilotulitteluun.

Tämä on mainos:

Kaikkea tätä mahtavuutta varjostaa kirouksen lailla karu vaikeustaso. Monipuolisten vihollisten määrä yhdistettynä sattumanvaraiseen ja yllättävään ympäristön toimintaan aiheuttavat kuolemia jatkuvasti. Noita ei anna armoa kuolemassa vaan energian hupeneminen sinkoaa pelaajan takaisin maan pinnalle, josta koko seikkailu aloitetaan taas alusta. Noidan roguelike-rakenne toki arpoo tasot täysin uudenlaiseen muotoon jokaisen kuoleman myötä, mikä auttaa pitämään mielenkiintoa yllä ja yrittämään uudestaan. Täytyy kuitenkin myöntää, että esimerkiksi 40-minuuttisen laskeutumisen jälkeen pelin heivatessa noitani takaisin alkuun, harmitus on aika valtava.

Noita

Noidan graafinen ilme on suorastaan mainio. Jo pelkästään pikseligrafiikka ja pelin omaperäinen tyyli lämmittävät sydäntäni huolella. Dynaaminen maailma kuitenkin korostaa tätä ilmettä entisestään pikseleiden reagoidessa esimerkiksi valoon ja muihin efekteihin tehden pelikokemuksesta todella eläväisen ja taianomaisen.

Äänimaailma on aivan yhtä huoliteltua kuin grafiikkakin istuen pelin ilmeeseen todella hienosti. Perustaikasauvan suihkiminen on hieman tylsähkön kuuloista, mutta loput efekteistä saavat väkisinkin hymyilemään. Palava ruuti poksuu iloisesti, tuli rätisee lämpimästi, olioiden kuolonkorinat huvittavat ja sitä rataa. Pelin minimalistinen musiikki on myös omiaan tehostamaan mystistä tunnelmaa synkässä luolassa. Ajoittaiset rumpunapsuttelut ja tuulenomaiset puhallinsoittimet nostavat seikkailun aivan uudelle tasolle.

NoitaNoita

Noita on kaikessa omaperäisyydessään mainio pelikokemus. Retrofiilistely on taidokkaasti yhdistetty moderniin eläväiseen ympäristöön, jonka tuloksena syntyy jotain todella kiehtovaa. Vahvan pelillisen annin, näyttävän graafisen ilmeen ja tunteikkaan äänisuunnittelun kokonaisuus kärsii ainoastaan karusta vaikeustasosta ja sen aiheuttamasta turhautumisesta. Vaikka jatkuva uudelleen aloittaminen kuoleman myötä kuuluukin pelityyliin, sen verran olen tullut mukavuudenhaluiseksi, että olisin toivonut jonkinlaista välitallennusmahdollisuutta. Tästäkin huolimatta jokaisen pitäisi kokea tämä uusi kotimainen taiannäyte ja heti!

Noita
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Mahtava dynaaminen maailma, taianomainen tunnelma, huoliteltu audiovisuaalinen kokonaisuus
-
Liian vaikea, kuollessa koko pelin aloitus alusta, tiedon puute
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

NoitaScore

Noita

ARVIO. Kirjoittaja Ossi Mykkänen

Kotimainen Noita lumoaa omaperäisellä ideallaan ja vahvalla teknisellä toteutuksella

Kotimainen Noita saapuu 15. lokakuuta

Kotimainen Noita saapuu 15. lokakuuta

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Kotimainen Nolla Games julkaisee kaksiulotteisen ja pikselisen Noita-pelinsä 15. lokakuuta tilaan 1.0. Tällä hetkellä peli on Early Access -tilassa. Uusi traileri...

Noita on suomalainen rogue-like

Noita on suomalainen rogue-like

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Suomalaisen Nolla Gamesin Petri Purhon, Olli Harjolan ja Arvi Teikarin seuraava peli on Noita. Rogue-like-pelissä fysiikalla on oleva keskeinen rooli. Julkaisupäivää ei...



Ladataan seuraavaa sisältöä