Joskus tuntuu siltä, että peli tulee julkaistuksi aikaansa edellä, eikä yleisö yksinkertaisesti ole valmis sille. Tämä päti varmastikin aikanaan Oddworld: Abe's Oddyseehen, Oddworldin saagan ensimmäiseen osaan, jossa tutustuttiin orjuutettuun mudukoni Abeen. Pelin ulkoasu ja tunnelma olivat niin jännittäviä, ettei kukaan oikein tiennyt mitä odottaa.
Lopulta paljastui, että Oddysee on synkeä tarina kapitalismin ja teollisuuden rankimmista ylilyönneistä, mutta samalla kertomus juuriensa ja rohkeutensa löytämisestä. Pelimaailma hurrasi, mutta Abe ystävineen tuntui silti olevan aikaansa edellä. Siksipä tuntuukin vain luonnolliselta, että Oddysee iskee nyt toisen kerran Oddworld: New'n'Tastyn muodossa. Olisiko nyt oikea aika?
Peli laukaisee heti ensimmäisenä valtaisan nostalgian aallon. Grafiikka voi olla täysin uutta, mutta alkuperäinen henki on vahvasti läsnä. Valikko, jossa Abe ponnahtaa esille ruudun keskellä olevasta aukosta testaamaan pelaajan kielitaitoa tervehdysten, vihellysten ja pierujen muodossa on yksi rakkaimpia muistojani, ja on hienoa nähdä Just Add Waterin tekevän sille kunniaa. Yksinkertaista, mutta tehokasta. Samoja periaatteita on sovellettu myös grafiikkaan, jotka heijastavat vanhoja paikkoja nyt kolmessa ulottuvuudessa.
Vanha, kahteen ulottuvuuteen rajoitettu Abe's Oddysee oli jo itsessään upea, ja se on nätti vielä tänäänkin. Täytyy silti myöntää, että uusi versio peittoaa sen. Tuulettimien ja puiden lävitse siivilöytyvä valo sekä suuremmasta maailmasta lupaavat taustat tuovat uutta syvyyttä kokemukseen. Kehittäjä on todella panostanut oikeanlaisen ilmapiirin luomiseen.
Hahmoja olisi kuitenkin voitu hioa enemmänkin. Nyt osa näistä jää seisomaan upeita taustoja vasten halpojen paperinukkejen tapaan. Abe voisi myös kuolla monipuolisemmilla tavoin, mutta ikärajoilla voi olla tässä sormensa pelinsä.
Ilmeisen kasvojenkohotuksen ja uuden ulottuvuuden rinnalla pyörii edelleen miltei täsmälleen sama pelimekaniikka kuin vuonna 1997. Abe liikkuu sivusuunnassa ratkaisten erilaisia ongelmia, vältellen miinoja sekä vihollisia ja etsien tietään vapauteen. Johtuen pelin yritys ja erehdys -henkisestä luonteesta nämä mekaniikat voivat turhauttaa, ja liian moni hyppy päätyy kuoppaan tai suoraan pommin päälle, joka meinaa hengenmenoa. Ohjaus ei ollut alkujaankaan mitenkään mahtava, ja Just Add Water olisi voinut tehdä asialle jotain. Lisäksi osa checkpointeista on aseteltu niin kauas toisistaan, että joskus on vain helpottavampaa pistää koko peli pois.
Oddworld: New'n'Tasty on silti muutaman kiukunpuuskan arvoinen, ja jokaisen tasoloikkaa etsivän tulisi tarkastaa se. Tyydyttävintä on kuitenkin se, kuinka Oddworld on nyt löytänyt oman aikansa. Toivon mukaan se myös löytää yleisönsä tästä ajasta.