Suomi
Gamereactor
ennakot
Oddworld: Soulstorm

Oddworld: Soulstorm E3-ennakossa

Abe on palannut, ja se on ilon ja onnen päivä.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Vuonna 1997 julkaistiin sanalla sanoen erikoinen Oddworld: Abe's Oddysee, joka erottui muusta tasoloikkatarjonnasta edukseen. Jatko-osakin saatiin nimellä Abe's Exoddus. Oddworld: Soulstorm julkaistaan ensi vuonna, ja kyseessä on omanlaisensa uusintaversio Exodduksesta. Pääsin kokeilemaan E3-messuilla demoa varsin uteliaana siitä, miltä melkein 20 vuotta vanha idea näyttää uudella maalikerroksella.

Ensin näin pelin alkupuolen kentän kehittäjän itsensä esittelemänä, ja myöhemmin pääsin pelaamaan itse saman kentän. Ensimmäiseksi panin merkille, yllättävää kyllä, grafiikan. Kyseessä on niin sanottu 2,5D-tasoloikka, joten liikkuminen tapahtuu perinteisesti vasemmalta oikealle. Siitä huolimatta ympäristön kanssa ollaan tekemisissä kolmiulotteisissa tunnelmissa.

Iso osuus peliä on rekrytoida apua toisista mudokoneista, jollainen siis Abe itsekin on. Apurien määrää on kehittäjän itsensä mukaan kasvatettu useampiin satoihin. Tiimi on myös panostanut nestemäisen tulen mallintamiseen, joten syttyvä neste käyttäytyy realistisella tavalla. Näin tämän itse demossa, ja näyttihän se vaikuttavalta. Vanhat Playstationin pelit muistavat muistanevat senkin, että itse tasoloikka oli jokseenkin hidasta ja kömpelöä. Tätä on onneksi nyt hiottu, ja pelaaminen on sujuvampaa. Uusille alueillekin pääsee, kuten esimerkiksi lattian voi rikkoa tulella tai tuliaseilla.

Sligit tekevät paluun, ja heitä voi ottaa hallintaansa käyttääkseen aseita heitä itseään vastaan, tai ainoastaan räjäyttää heidät näyttävästi. Jos riivaaminen ei onnistu, on olemassa useitakin keinoja uhan neutralisoimiseksi.

Tämä on mainos:
Oddworld: SoulstormOddworld: SoulstormOddworld: SoulstormOddworld: Soulstorm

Lyhyt testihetki paljasti ison joukon vaihtoehtoja. Esimerkiksi heittoesineisiin voi kiinnittää kumilenkin, jolloin ne kimpoilevat pinnoilta. Tämä tapahtuu nikkarointivalikossa, jossa voi asettaa esineitä pikavalikkoon käytettäväksi. Askartelemaan pääsee jopa liekinheittimen.

Quarma-mittari nousee ja laskee sen mukaan, miten turvallisesti tai tappavasti päättää pelata. Jos quarma laskee liian alas, saattaa pelissä saada huonon loppuratkaisun. Vastaavasti hyvää loppua varten on toimittava mahdollisimman ei-tappavasti samalla pelastaen kaikki mudokon-lajitoverit. Kavereiden pelastamisesta palkitaan pelin sisäisellä valuutalla, joten niin sanotusti hyvin pelaamiseen rohkaistaan.

Rekrytoitu apu on hyödyksi monellakin tavalla. Aggressiivisina ja välineillä aseistettuna ne voivat tuottaa pahiksille vahinkoa, ja jopa sammuttavat toisiaan kaverin syttyessä tuleen. Edellyttäen toki, että apureilla on vettä mukanaan.

Tämä on mainos:

Vaikuttavinta demossa oli kuitenkin se persoonallisuus, jota Oddworldin asukit ilmentävät. Kyseessä on se sama ja hauska seikkailu kuin minkä muistaakin. Kaiken kaikkiaan lyhyt testihetkeni Oddworld: Soulstormin parissa oli erittäin positiivinen. Kahden ensimmäisen pelin faneja miellyttää tieto, että kehitystiimi on onnistunut löytämään tasapainon vanhan säilyttämisen ja toisaalta modernisoinnin välillä.

Oddworld: SoulstormOddworld: SoulstormOddworld: Soulstorm
HQ
HQ
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Oddworld: SoulstormScore

Oddworld: Soulstorm

ARVIO. Kirjoittaja Onni Ratala

Aben uudelleenjulkaistu toinen seikkailu laittaa pelaajan ennemmin penkomaan kaappeja kuin pelastamaan mudokoneja.



Ladataan seuraavaa sisältöä