Suomi
Gamereactor
arviot
Paper Beast

Paper Beast

Éric Chahin uutukainen on enemmän kuin peli, se on elämys

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Vaikka pitkänlinjan ranskalaisen pelintekijän, Éric Chahin, teokset voi laskea viimeiseltä kolmelta vuosikymmeneltä yhden käden kolmella sormella, kuuluu hän henkilökohtaisesti mielenkiintoisimpiin tapauksiin pelialalla. Miehen kyhäämä klassikko Another World (Interplay, 1991) on suosikkipelejäni ja From Dust (Ubisoft, 2011) osoitti vahvaa teknistä taitoa yhdistettynä omaperäiseen fysiikan hyödyntämiseen. Nyt mieheltä on tullut ulos VR-peli Paper Beast ja odotukset ovat todella korkealla.

Tyypilliseen Éric Chahin tapaan Paper Beast ei oikeastaan kerro, mistä siinä on kyse. Sen sijaan peli antaa mahdollisuuden itse hoksata toiminnat ja tavoitteet tutustuttamalla tämän eloisaan maailmaansa. Lähinnä tässä mystisessä maailmassa etenemisen lisäksi pelaaja pääsee auttamaan ympäristön outoja paperimaisia eläimiä eri tavoin. Pelin teema tuntuisi ottavan jollain tasolla kantaa sosiaalisen median nurjaan puoleen sekä maapallon puhtaana pitämiseen.

Silmistä kuvatun Paper Beastin monipuoliset toiminnallisuudet on saatu puristettua varsin vähäisiin toimintoihin. Pelaaminen tapahtuu normaalilla ohjaimella, ja siitäkin käytössä on vain muutama nappi. Yhdellä napilla hahmo liikkuu eteenpäin niin sanotusti teleporttaillen, ja tatilla onnistuu asteittainen kääntely. Tämän lisäksi pelissä näkyvästä ohjaimesta lähtee osoitin, jolla voi tarttua maailmasta löytyviin tavaroihin ja eläimiin. Tarttumisen myötä osoitin alkaa toimia kuin ongenvapa, jolla voi vetää, nostella tai vaikka lingota tavaroita ympäriinsä.

Pelin vetovoima tulee kuitenkin siitä, kuinka aidonoloisesti maailman monimuotoinen fysiikka on mallinnettu. Pelaaja pääsee käsittelemään vapansa avulla monenlaisia elementtejä, joilla on suora vaikutus ympäristöön. Esimerkiksi hiekkapalloja siirtelemällä saa aikaiseksi hiekkakasoja, tulella voi sulattaa jäätä, jolloin vesimassat valtaavat alueet ja niin edelleen. Näiden toimintojen lisäksi, kun kokonaisuuteen vielä lisää erilaisten eläinten toiminnallisuudet ja ympäristön muokkausmahdollisuudet, on lopputulos jotain aivan upeaa. Paper Beastin maailma hengittää todella elävästi pelaajan ratkoessa kirjaimellisesti luonnollisia pulmia. Lähinnä aika tosin menee fiilistellessä ihanaa yleistunnelmaa vähän samaan tapaan kuin esimerkiksi Journeyssa (Thatgamecompany, 2012).

Tämä on mainos:
Paper BeastPaper BeastPaper Beast

Siinä missä pelin monipuoliset fysiikkamallinnukset ovat todella aidonoloisia, on oikeasti hämmästyttävää nähdä, kuinka tekijät ovat saaneet puristettua PSVR:stä irti vielä näin kaunista visuaalistakin jälkeä. Paper Beast on täynnä toinen toistaan kauniimpia maisemia ja efektikylläisiä tilanteita. Hiekka valuu rinnettä alas, eläimet jättävät jälkeensä jalanjälkiä, vesi virtaa puroina täyttäen kuoppia ja erilaiset paperitekeleet täyttävät maat ja taivaat. Tämän lisäksi muun muassa vedet heijastelevat ympäristöä ja väärentävät vedenalaisia tavaroita, erilaiset partikkeliefektit elävöittävät tapahtumia, valoilla on dynaamiset varjot, ja maailman upeat sekä eläväiset värit piirtyvät VR-kypärään todella tarkasti. Visuaalisesta ilotulitteesta huolimatta Playstation 4 Pro:lla pelatessa latausajat pysyivät oikein maltillisina, eikä minkäänlaista tökkimistä tai muita jälkiä viiveestä ollut havaittavissa.

Pelin suuressa osassa olevat eläimet kiehtovat omaperäisyydellään, mutta sitäkin enemmän huomiota herättää niiden aidonoloiset animaatiot. Eläinten liikkeet ja reaktiot muistuttavat hämmästyttävän paljon oikeita eläimiä ja sen takia näiden paperisten eläinten luonnollisessa liikkumisessa on jopa hiukan aavemaista kauneutta. Eläimet kompastelevat ja pyörivät, reagoivat heittoihin ja saattavat jämähtää jopa selälleen, josta ne pitää avittaa jaloilleen. Pelin kaunista ja persoonallista luonnonnäytelmää pysähtyy tuijottamaan lukuisia kertoja unohtaen omat tavoitteensa. Eläimet kun hääräävät omiaan ja reagoivat keskenään luonnon elementtien kanssa saaden aikaan erittäin vakuuttavia ja autenttisia tilanteita omassa ekosysteemissään.

Paper Beast suosittelee luurien käyttöä, jotta pelaaja voisi kokea pelin mahdollisimman vahvasti äänien säestämänä. Äänimaailma onkin kaikessa minimalistisuudessaan uskottavan eläväinen. Pienten rapujen rahisteluista myrskytuulien huminaan maailma täyttyy erilaisista luonnollisista äänistä, jotka tehostavat visuaalista ilmettä saumattomasti. Taustalla vielä soi kauniita melodioita vahvistamaan tiettyjä kohtauksia, jotka parhaimmillaan koskettavat syvältä.

Tämä on mainos:

Éric Chahin taitoja ei voi kieltää. Miehen surrealistinen, mutta samalla autenttinen, ote pelimaailmaan saa aikaiseksi toinen toistaan upeampia tuotoksia. Paper Beast ei ole pelkkä peli, se on suuri elämys, jonka jokaisen olisi koettava. Arvosteluissa numerot yksi ja kymmenen ovat minulla harvassa, sillä ne vaativat jo kaiken muun lisäksi jonkinlaista henkilökohtaista reaktiota. Paper Beast ei pelkästään ole täysin omalla asteellaan mitä omaperäisyyteen tulee, vaan myös teknisesti ällistyttävä ja sisällöltään kiehtova. Kyseessä on täyden kympin kokemus ja vuoden paras peli.

Paper BeastPaper BeastPaper Beast
HQ
HQ
HQ
10 Gamereactor Suomi
10 / 10
+
Omaperäisyys, ällistyttävä tekninen suoritus, kiehtovuus, enemmän kuin peli, elämys
-
Ohjain kääntyy välillä häiritsevästi sivuun (mutta sen saa kuntoon asennon resetoinnilla)
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Paper BeastScore

Paper Beast

ARVIO. Kirjoittaja Ossi Mykkänen

Éric Chahin uutukainen on enemmän kuin peli, se on elämys



Ladataan seuraavaa sisältöä