F1:n omistaja Liberty Media hankkii MotoGP:n, Euroopan komissio hyväksyi sopimuksen

Emme malta odottaa MotoGP: The Movie -elokuvaa.
Kirjoittaja: Javier Escribano
Julkaistu 2025-06-23

Formula ykkösten amerikkalainen omistaja Liberty Media tulee myös MotoGP:n omistajaksi. Maanantaina kaikki osapuolet (Liberty Media ja nykyiset oikeuksien omistajat Dorna Sports) julkaisivat lausunnon, jonka mukaan Euroopan komissio on antanut "ehdottoman hyväksynnän" yrityskaupan loppuun saattamiselle, joka saatetaan päätökseen viimeistään 3. heinäkuuta 2025.

Kaupasta ilmoitettiin jo maaliskuussa 2024, mutta ymmärrettävästi kaupan suuruuden (4,2 miljardia dollaria, 3,64 miljardia euroa) huomioon ottaen se herätti markkinasääntelyviranomaisten huolenaiheita, koska Liberty Media omistaisi kaksi maailman suurinta moottoriurheilukilpailua, mikä voisi antaa heille epäreilun edun lähetysoikeuksien suhteen.

"EU:n sulautuma-asetuksen nojalla komissio päätteli kuitenkin, että liiketoimi ei aiheuta kilpailuongelmia Euroopan talousalueella", EU:n hallintoelin sanoi. Liberty Media ostaa 84 % osakkeista Dorna Sportsilta, MotoGP:n espanjalaiselta omistajalta. Dornan johto säilyttää 16 % liiketoiminnasta.

"Uskomme, että urheilulla ja brändillä on merkittävää kasvupotentiaalia", sanoi Derek Chang, Liberty Median toimitusjohtaja. Tulevaisuudessa voimme odottaa MotoGP:n vetovoiman laajentamista laajemmalle maailmanlaajuiselle yleisölle. "MotoGP on yksi jännittävimmistä urheilulajeista maapallolla, ja odotamme innolla, että pääsemme kiihdyttämään lajin kasvua ja laajentamaan sen tavoittavuutta entistä useammille faneille ympäri maailmaa", sanoi Carmelo Ezpeleta, Dorna Sportsin toimitusjohtaja.

MotoGP:n todellisen potentiaalin tuominen esiin ja sen muuttaminen maailmanlaajuiseksi urheilulajiksi

Liberty Media toivoo tekevänsä saman kuin Formula ykkösten kanssa: muuttavansa suhteellisen kapean kilpailun maailmanlaajuiseksi ilmiöksi. F1:n tapauksessa pandemian aikana julkaistu Netflix-sarja Drive to Survive auttoi lisäämään F1:n suosiota muilla markkinoilla, erityisesti Yhdysvalloissa, joka palaa kilpailuun ensi vuonna uudella tiimillä, Cadillacilla. Tällä viikolla julkaistava F1-elokuva Brad Pittin kanssa on jälleen yksi askel kohti F1:n yleismaailmallisempaa.

MotoGP on vieläkin kapeampi, melko suosittu Etelä-Euroopassa, mutta enimmäkseen sivuutettu kaikkialla muualla, ja suurin osa huipputiimeistä ja kuljettajista tulee Italiasta ja Espanjasta. Aggressiivisemmalla markkinointikampanjalla, kuljettajien muuttamisella julkkiksiksi ja luultavasti joillakin strategioilla muissa medioissa, kuten elokuvissa tai TV-ohjelmissa, MotoGP:stä voi todella tulla maailmanlaajuinen kilpailu.

Lisää luettavaa ja kuvia löydät Gamereactor.fi

Takaisin