Nähtyämme Mario Kart Worldin ja trailereita tulevasta Donkey Kong Bananzasta, on selvää, että Switch 2:ssa näyttää olevan konepellin alla digitaalista hevosvoimaa. Mutta kuinka tehokas se todella on?
Ennen julkaisua huhuttiin usein, että sen suorituskyky olisi lähellä PlayStation 4:n suorituskykyä, mutta useat kehittäjät (eikä vähäisimpänä Koei Tecmo) ovat sanoneet, että se on lähempänä Xbox Series S:ää, ja kuuluu siten tähän uuteen sukupolveen myös suorituskyvyn puolesta. Nyt toinenkin kehittäjä on ottanut kantaa asiaan, ja hekin tuntuvat uskovan, että Switch 2 on tehokkaampi kuin jotkut ovat saattaneet luulla.
Singaporelainen pääasiassa muita kehittäjiä avustava tukistudio Virtuos on ollut mukana lukemattomissa suurissa projekteissa - viimeisimpinä The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered ja ensi kuussa ilmestyvä Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, jonka kehityksessä he myös olivat mukana. He kertoivat näkemyksensä asiasta Wccftechin haastattelussa. Liiketoiminnan kehitysjohtaja Eoin O'Grady kommentoi :
"GPU:n osalta Switch 2 suoriutuu hieman Series S:ää huonommin; tämä ero on selvempi käsikonsolitilassa. Series S ei kuitenkaan tue DLSS:n kaltaisia tekniikoita, joita Switch 2 tukee. Tämä tekee näiden kahden konsolin GPU-ominaisuuksista kaiken kaikkiaan vertailukelpoisia."
Suorittimen osalta kuva on kuitenkin hieman erilainen. Hän päättelee :
"CPU:n osalta konsolien välillä on selkeämpi ero. Switch 2 on tässä suhteessa lähempänä PlayStation (PS) 4:ää, sillä sen prosessori on vain hieman PS4:n prosessoria tehokkaampi. Koska useimmat pelit ovat hyvin optimoituina yleensä enemmän GPU- kuin CPU-sidonnaisia, riippuu eron vaikutus pitkälti kyseessä olevasta pelistä ja sen tavoitekuvantaajuudesta.
"Mikä tahansa peli, joka toimii 60 FPS:n nopeudella Series S:llä, on helppo siirtää Switch 2:lle. Samoin pitäisi olla myös GPU-sidonnaiset 30 FPS:n Series S -pelit. Pelit, joissa on monimutkaisia fysiikoita, animaatioita tai muita CPU-intensiivisiä elementtejä, saattavat kohdata lisähaasteita 30 tai 60 FPS:n saavuttamisessa tai vaatia lisäoptimointia porttauksen aikana."
Hän uskoo, että tämä tekee laitteesta kivan parin Steam Deckille kasvavilla kannettavien konsolien markkinoilla. Hän myös uskoo, että se on loistava tapa tuoda isoja pelejä mukanaan matkalle :
"Alkuperäinen Switch on yhdessä Steam Deckin ja muiden laadukkaiden kannettavien pelilaitteiden kanssa edistänyt kasvua tällä alalla. Pelaajat haluavat yhä useammin AAA-pelejä tien päälle, joten uskon, että näemme Switch 2:n ylittävän edeltäjänsä."
Oletko samaa mieltä hänen kanssaan Switch 2:n mahdollisuuksista?