Arkanen perustaja käy Game Passin kimppuun: "Kestämätöntä ja haitallista"

Hän haukkuu Microsoftin suurten irtisanomisten jäljissä Xbox Game Passia rikkinäiseksi ja kestämättömäksi malliksi.
Kirjoittaja: Marcus Persson
Julkaistu 2025-07-07

Arkane Studiosin perustaja on esittänyt sosiaalisessa mediassa kirvelevää kritiikkiä Game Passia kohtaan Microsoftin viime viikolla tapahtuneen irtisanomisaallon jälkeen. Hän väittää, että Game Pass on kestämätön liiketoimintamalli, joka on "vahingoittanut alaa jo yli vuosikymmenen ajan" Microsoftin pohjattomalta vaikuttavan lompakon ansiosta - mutta varoittaa, että kun raha loppuu, ottaa todellisuus kiinni. Colantonio jatkaa selittämällä, että Game Pass ei yksinkertaisesti voi jatkaa olemassaoloaan perinteisen pelimyynnin rinnalla.

"Mielestäni Gamepass on kestämätön malli, joka on vahingoittanut alaa enenemissä määrin jo vuosikymmenen ajan ja jota on tuettu MS:n 'loputtomalla rahalla', mutta jossain vaiheessa todellisuuden on pakko iskeä. En usko, että GP voi elää rinnakkain muiden mallien kanssa, se joko tappaa kaikki muut tai luovuttaa."

Eikä hän ole yksin. Michael Douse, Larianin (Baldur's Gate 3) julkaisujohtaja, toisti nämä huolet. Hän myöntää, että Game Pass saattaa auttaa pienempien kehittäjien riskien vähentämisessä, mutta suurempi kysymys on, mitä tapahtuu, kun rahaa ei enää ole. Sekä hän että Colantonio väittävät, että malli ei sovi premium- ja juuri julkaistuille peleille - se toimii oikeastaan vain vanhempien pelien kohdalla. Douse totesi myös pitävänsä enemmän Sonyn "elinkaaren hallintaan" perustuvasta lähestymistavasta.

"'Mitä tapahtuu, kun rahat loppuvat?' on verkostoni äänekkäin huolenaihe, ja se on yksi tärkeimmistä taloudellisista syistä, joiden vuoksi tuntemani ihmiset eivät ole siirtyneet sen liiketoimintamalliin. Loputon raha ei koskaan käynyt järkeen."

Kritiikki ei lopu tähän. ResetEran kaltaisilla pelifoorumeilla käyttäjät ovat myös ilmaisseet turhautumisensa. Eräs kommentoija kirjoittaa: "Game Pass maksaa ihmisille työpaikkoja" ja väittää, että se "kouluttaa pelaajat saidoiksi".

Ja se saattaa olla asian todellinen ydin. Vaikka kuluttajat pitävät edullisesta hinnasta ja välittömästä saatavuudesta, on Game Pass suoraan vastoin kehityskustannusten paisumista - aikana, jolloin AAA-pelien tekeminen maksaa enemmän kuin koskaan.

Mitä mieltä sinä olet Game Passista? Fiksu kuluttajamalli - vai premium-pelien kehityksen hidas kuolema?

<bild></bild>

<bild></bild>

Lisää luettavaa ja kuvia löydät Gamereactor.fi

Takaisin