Nintendo: "Uskomme, että on mahdollista kehittää peliohjelmistoja lyhyemmälläkin kehitysajalla"

Toimitusjohtaja Shuntaro Furukawa on tietoinen siitä, että Switch 2:n kehityskustannukset todennäköisesti nousevat, mikä saattaa johtaa siihen, että pelejä on vähemmän ja ne ovat kalliimpia.
Kirjoittaja: Jonas Mäki
Julkaistu 2025-07-08

Olemme kaikki tietoisia siitä, että peliteollisuudella on pieni kriisi isojen nimien suhteen. Aikaisemmin saimme kuukausittain todella massiivisia pelejä, mutta nyt julkaisulistat näyttävät melko tyhjiltä.

Monien pelien kehittäminen kestää niin kauan, että ne ohittavat kokonaisia konsolisukupolvia (ei ole kunnon The Elder Scrolls tai Grand Theft Auto -peliä tullut PlayStation 4:lle tai Xbox Onelle), vaikka ennen oli tavallista, että kokonaisia trilogioita julkaistiin samalle formaatille (kuten Gears of War tai Mass Effect). Tämä koskee myös Nintendoa, joka on juuri julkaissut Switch 2:n.

Sijoittajille järjestetyllä kyselytunnilla eräs osallistuja ilmaisi huolensa Switch 2 -pelien kasvaneista kehityskustannuksista. Tämä voi johtaa siihen, että pelejä on vähemmän ja ne ovat kalliimpia, mikä saattaa taas johtaa pelaajien määrän vähenemiseen. Nintendon toimitusjohtaja Shuntaro Furukawa myönsi huolen ja selitti, että se on asia, jota he ovat harkinneet ja johon he yrittävät puuttua :

"Viime aikoina peliohjelmistojen kehittäminen on muuttunut laajemmaksi ja pitkäkestoisemmaksi, mikä on johtanut korkeampiin kehityskustannuksiin. Pelibisnes on aina ollut korkean riskin liiketoimintaa ja myönnämme, että kasvavat kehityskustannukset lisäävät tätä riskiä.

"Kehitystiimimme suunnittelevat erilaisia tapoja säilyttää perinteinen lähestymistapamme pelien luomiseen kehitystyön kasvavan mittakaavan ja keston keskellä. Mielestämme on tärkeää tehdä tarvittavat investoinnit tehokkaampaan kehitykseen."

Yksi tapa, jolla he haluavat lähestyä ongelmaa, on yksinkertaisesti lyhentää kehitysaikoja, vaikka Furukawa ei anna mitään konkreettisia esimerkkejä :

"Uskomme myös, että on mahdollista kehittää peliohjelmistoja, joiden kehitysaika on lyhyempi ja jotka silti tarjoavat kuluttajille uutuuden tuntua. Pidämme tätä yhtenä mahdollisena ratkaisuna kehityskustannusten ja ohjelmistojen hintojen noususta aiheutuvaan huoleen, ja tutkimme sitä eri näkökulmista yhtiön sisällä."

Lyhyemmät kehitysajat olisivat tervetulleita, mutta mitä mieltä sinä olet. Onko se mahdollista saavuttaa samalla laadulla, vai joutuvatko Nintendo ja heidän faninsa oppimaan elämään kohtuuttoman pitkien kehitysaikojen kanssa?

Lisää luettavaa ja kuvia löydät Gamereactor.fi

Takaisin