Se että emme enää oikeastaan omista pelejämme, on ollut usein keskustelun aiheena. Jos ostat fyysisen kopion, pelit ovat sinun ja voit myydä ne eteenpäin. Mutta jos ostat digitaalisesti, olet periaatteessa maksanut lisenssistä, joka antaa sinulle pääsyn tiettyyn nimikkeeseen, etkä voi koskaan myydä niitä eteenpäin. Sopimukset on kuitenkin laadittu siten, että voit myös menettää oikeutesi milloin tahansa, vaikka olet maksanut niistä.
Tämä tarkoittaa, että et voi vaatia rahojasi takaisin, kun pelit lopetetaan tai palvelimet suljetaan. Silloin on mahdotonta pelata verkossa tai edes ladata pelejä uudelleen. Valitettavasti verkossa on vain muutamia valituksia asiasta, eikä mitään järjestäytynyttä aloitetta oikeuksien palauttamiseksi pelaajille. Näyttää siltä, että meidän on jatkossakin maksettava mielivaltaisista lisensseistä.
Yksi henkilö, joka ei pidä tästä järjestelystä lainkaan, on Minecraftin luoja Markus "Notch" Persson. Keskustelussa, joka koskee muun muassa Stop Killing Games -kampanjaa (josta uutisoimme toissapäivänä). Hän kertoo näkemyksensä ostetuista peleistä, joita et omistaX:ssä. Hän kirjoittaa :
"Jos pelin ostaminen ei ole osto, niiden piraattivarkaus ei ole varkaus."
Kun X-käyttäjä kysyy häneltä, mitä hänen mielestään pelinkehittäjien pitäisi tehdä, kun he tappavat pelinsä sulkemalla palvelimet, hän vastaa:
"Isännöi omia palvelimiasi. Näin KAIKKI pelit tekivät ennen."
Aikaisemmin oli tavallista, että fanit jatkoivat omien palvelimiensa pyörittämistä. Sen ansiosta vielä pitkään sulkemisen jälkeen oli mahdollista pelata Star Wars: Battlefront II:ta (vuoden 2005 painos), World of Warcraft - Vanillaa (mikä sai Blizzardin myöhemmin julkaisemaan Classic-versiot) ja Phantasy Star Onlinea (joka on edelleen pelattavissa siitä huolimatta, että palvelimien sulkemisesta on kulunut jo kaksi vuosikymmentä).
Mitä mieltä olet Notchin hieman kiistanalaisesta näkemyksestä pelien omistajuudesta sekä hänen ehdotuksestaan siitä, miten palvelinten sulkemiset pitäisi hoitaa?