Uutisoimme hiljattain, että Square Enix joutui viimeisimmässä talousesittelyssään kohtaamaan osakkeenomistajien vaatimuksia keskittyä jälleen kerran enemmän vuoropohjaiseen taisteluun. Tämä tehtiin viitaten Clair Obscur: Expedition 33:n menestykseen sekä siihen, että studion edellinen toimintapainotteinen roolipeli myi odotettua huonommin.
Anime News Networkin haastattelussa Final Fantasy XVI tuottaja Naoki Yoshidalta kysyttiin, voisiko seuraava numeroitu Final Fantasy -peli olla vuoropohjainen, eikä hän näytä sulkevan sitä pois. Päinvastoin hän näyttää jättävän asian täysin avoimeksi:
"Kysymys vuoropohjaisuudesta ja toiminnasta pyrkii eristämään pelattavuuden pelkkään taistelujärjestelmään. Se ei ota huomioon sitä, millaisen pelin tekijät haluavat tarjota pelaajille. Esimerkiksi tietyn graafisen laadun perusteella, jonka haluamme tuoda pelaajillemme, tai kerronnan perusteella, jonka haluamme tarjota pelaajillemme, se liittyy siihen, miten asetamme pelin järjestelmät sen ympärille. Tähän sisältyy taistelujärjestelmä, pelisuunnittelu ja pelattavuus. Ei ole yksiselitteistä vastausta siihen, tuleeko pelistä kokonaan vuoropohjainen vai tuleeko siitä enemmän toimintapohjainen.
"[En] välttämättä tule olemaan Final Fantasy 17:n parissa, joten emme myöskään halua estää tai rajoittaa tulevaa ohjaajaamme tai ketä tahansa, joka tuottaa pelejä kuten 17:sta tai jopa 18:sta. Emme halua laittaa heitä raiteille."
Mitä mieltä sinä olet, pitäisikö Final Fantasy XVII:n olla toiminta- vai vuoropohjainen, jos saat valita?