Ubisoft väittää viimeisimmässä neljännesvuosikatsauksessaan, että mikro-ostokset - ne pelin sisäiset ostot, jotka me kaikki tunnemme ja joista me kaikki rakastamme valittaa - eivät ole vain tulonlähde, vaan ne parantavat pelikokemusta. Kysytkö miten? Ubisoftin mukaan ne mahdollistavat ainutlaatuisemman kokemuksen antamalla pelaajille mahdollisuuden muokata hahmojaan tai nopeuttaa etenemistä. Toisin sanoen se tekee asioista hauskempia... väitetysti.
Oletteko samaa mieltä tästä asiasta? Sanotaan vain, että se on epäilyttävää. Lausunto haiskahtaa samalta suhdetoimintapuheelta, jolla EA aikoinaan puolusti yllätyslaatikoita. Haluaisiko joku yllätysmekaniikkoja? Ei ole yllättävää, että Ubisoftin kanta on nostattanut pienen myrskyn nettifoorumeilla ja sosiaalisessa mediassa.
Vaikka mikro-ostokset voidaan pitää hyväksyttävinä ilmaiseksi pelattavissa peleissä, yleinen mielipide on edelleen, että niiden toteuttaminen täyshintaisissa peleissä - kuten Assassin's Creed Shadowsissa - tuntuu lähes ryöstöltä. Ubisoft kertoo, että noin 58 prosenttia sen PC-tuloista viime vuonna tuli digitaalisista lisäosista, ja kiivaista vastareaktioista huolimatta yhtiö väittää, että tämä malli on sekä kestävä että tulevaisuudenvarma.
Mutta mitä mieltä sinä olet? Tekevätkö mikro-ostokset peleistä todella "hauskempia"? Vai onko Ubisoft vain keksimässä uutta tekosyytä kaivaa syvemmälle pelaajien lompakoihin?