Nintendo paljastaa, että sen työntekijöillä on tapana pysyä yrityksessä lähes 15 vuotta

Jos ihmettelet, miksi niin monet tutut nimet työskentelevät rakastamiesi pelien parissa, se johtuu siitä, että Nintendon työntekijöiden vaihtuvuus on vaikuttavan vähäistä.
Kirjoittaja: Ben Lyons
Julkaistu 2025-07-22

Puhumme nykyään niin usein videopelialaan vaikuttavista irtisanomisista, että se voi tuntua synkältä ja masentavalta. On kuitenkin myös valopilkkuja ja loistavia esimerkkejä siitä, miten liiketoimintaa pitäisi harjoittaa, ja Nintendo on siitä malliesimerkki.

Go Nintendon raportoimista tuoreista tiedoista käy ilmi, että japanilainen laitteisto- ja ohjelmistovalmistaja on lisännyt työntekijämääräänsä viime aikoina, ja sen palveluksessa on nyt yhteensä 5630 kokopäiväistä työntekijää ympäri maailmaa. Useimmat näistä työntekijöistä ovat Japanissa, jossa on 2 962 työntekijää, ja lisäksi 1 446 työntekijää Yhdysvalloissa, 1 123 työntekijää Euroopassa ja 99 työntekijää Australiassa.

Mielenkiintoista tässä yhteydessä on se, että Nintendon työntekijöiden vaihtuvuus on lähes olematonta. Vain 1,9 prosenttia japanilaisista työntekijöistä on siirtynyt ja vaihtunut viimeisen vuoden aikana, ja tämä luku kasvaa 5,7 prosenttiin Amerikassa, 6 prosenttiin Euroopassa ja 16,7 prosenttiin Australiassa. Tämä johtaa siihen, että työntekijöiden mega-aika on Japanissa 14,4 vuotta, Yhdysvalloissa 10 vuotta, Euroopassa 11,1 vuotta ja Australiassa 8,5 vuotta.

Nintendo on selvästikin ratkaissut sen, miten se saa oikean määrän henkilöstöä tarvitsemiinsa tehtäviin ja antaa työntekijöilleen resursseja ja tukea, joita he tarvitsevat tunteakseen olonsa onnelliseksi ja mukavaksi työpaikallaan. Monet muut yritykset eri puolilla maailmaa voisivat ehdottomasti ottaa mallia.

On myös syytä huomata, että vaikka 5600 työntekijää saattaa tuntua suurelta määrältä, kun otetaan huomioon, kuinka monien projektien parissa Nintendo työskentelee ja että se on yksi kolmesta keskeisestä konsolivalmistajasta, se on itse asiassa melko pieni yritys. Vertailun vuoksi mainittakoon, että Sonyn peliosastolla oli 12 100 työntekijää, kun tietoja viimeksi jaettiin, ja Virtuosilla, remasterointitehtaalla, joka hiljattain debytoi The Elder Scrolls IV: Oblivion Remasteredin, oli noin 4 200 työntekijää ennen irtisanomisten ilmoittamista.

Lisää luettavaa ja kuvia löydät Gamereactor.fi

Takaisin