Glen Schofield uskoo ohjanneensa ehkä viimeisen pelinsä

Dead Space- ja The Callisto Protocol -pelien luoja on joutunut luopumaan viimeaikaisesta intohimoprojektistaan, ja hän puhuu kovasta pelialasta.
Kirjoittaja: Ben Lyons
Julkaistu 2025-07-28

Muutama vuosi ei ole ollut helppoa Glen Schofieldille, joka on luonut Dead Spacen. Tunnetulla kehittäjällä oli suunnitelmissa erittäin lupaava 2020-luku, sillä studion Striking Distance perustaminen ja mielenkiintoisen näköinen The Callisto Protocol viittaavat siihen, että Schofield oli palannut takaisin siihen, mitä hän osaa parhaiten, scifikauhuun. The Callisto Protocol ei kuitenkaan osoittautunut massiiviseksi hitiksi ja pian sen jälkeen hän jätti Striking Distancen ja monet ihmettelivät, mitä hänellä on seuraavaksi suunnitelmissa.

Schofield paljastaa LinkedIn-sivustolla julkaistussa viestissä, että hän on viime aikoina työskennellyt kauhupelin parissa tyttärensä Nicole Schofieldin kanssa, joka työskenteli aiemmin myös Striking Distancella. Sitä kuvailtiin "kauhun alalajiksi" ja sellaiseksi, joka herätti kunnon kiinnostusta, ennen kuin julkaisijat pyysivät, että tuotantobudjettia pienennettäisiin yhä pienemmäksi, kunnes sen kokonaisbudjetti oli 2-5 miljoonaa dollaria. Tämä johti siihen, että Schofieldit hylkäsivät projektin ja Glen julkaisi lausunnon, jossa hän näyttää vihjailevan, että hänen aikansa peliohjaajana on ohi.

"Mitä minuun tulee, olen työskennellyt kaiken kokoisten pelien parissa. Kahdesta yli 300 kehittäjään. Olen viettänyt viimeiset 15-20 vuotta tehden suuria AAA-pelejä mahtavien tiimien kanssa. Sitä minä teen. Sitä minä rakastan. Mutta kun peliteollisuus on tauolla, AAA-pelit tuntuvat olevan kaukana.

"Joten palaan taiteen pariin. Kaipaan kaikkea: tiimiä, kaaosta ja iloa siitä, että voin rakentaa jotain faneille. Olen yhä täällä, teen taidetta, kirjoitan tarinoita ja ideoita ja kannustan edelleen alaa. Mutta ehkä olen ohjannut viimeisen pelini. Kuka tietää? Jos näin on, kiitos, että pelaatte pelejäni."

Voit lukea koko lausunnon täältä, jossa Schofield kertoo myös paljon tietoa siitä, miksi kehitteillä oleva kauhupeli lopetettiin ja miten se on vaikuttanut työntekijöihin, jotka ovat auttaneet pelin tekemisessä Isossa-Britanniassa ja Yhdysvalloissa.

Lisää luettavaa ja kuvia löydät Gamereactor.fi

Takaisin