Meta katsoo, että 20-40 minuuttia on täydellinen aika Quest-kuulokkeiden käyttöön

Se on niin sanottu "Goldilocksin vyöhyke".
Kirjoittaja: Ben Lyons
Julkaistu 2025-07-29

Kaikille, jotka pystyvät käyttämään virtuaalitodellisuutta ilman, että siitä tulee huonovointinen ja pahoinvoiva olo, on usein vielä rajoja sille, kuinka kauan voi käyttää tällaista kuuloketta. Langattomissa laitteissa, kuten Quest -perheessä, tämä voi liittyä akun kestoon, mutta kaikissa järjestelmissä jonkin verran painava laite kiinnitetään kasvoihin pitkäksi aikaa, mikä tarkoittaa myös sitä, että VR-istunnot eivät yleensä ole yhtä pitkiä kuin muiden laitteiden käyttöjaksot.

Meta, Quest -tuoteperheen luoja, on nyt julkaissut kehittäjäblogikirjoituksen, jossa käsitellään sitä, kuinka kauan studioiden pitäisi olettaa käyttäjien käyttävän VR-kuulokkeita kerrallaan. Kyseessä on itse asiassa melko rajallinen aika, sillä niin sanotun "Goldilocksin vyöhykkeen", eli alueen, jossa käyttäjät ovat tasapainossa mukavuuden ja viihteen kanssa, väitetään olevan noin 20 ja 40 minuutin pituinen.

Kaikki pidempi saattaa johtaa siihen, että käyttäjät lopettavat kesken tai pelaavat mukavuusalueensa ohi, tai jos se on lyhyempi, se voi johtua siitä, että käyttäjät eivät yksinkertaisesti ole tarpeeksi sitoutuneita.

Meta selittää: "Yleisesti ottaen suosittelemme rakentamaan VR-pelejä, jotka on optimoitu 20-40 minuutin "kultakutri-vyöhykkeelle", jotta käyttäjien ei tarvitse valita, lopettavatko he kesken vai ylittävätkö he mukavuustasonsa." Näin käyttäjät eivät voi valita, haluavatko he lopettaa kesken vai ylittää mukavuusrajojaan. Jos rakennat kokemuksia, jotka eivät mahdu siististi 20-40 minuutin istuntoihin, suosittelemme palkintojen ja tavoitteiden etupainotteisuutta ja samalla annat käyttäjille enemmän kontrollia istuntoihinsa ihanteellisilla pisteillä, joiden avulla he voivat keskeyttää, jättää ja jatkaa istuntoa."

Blogikirjoituksessa on myös runsaasti vinkkejä Goldilocksin vyöhykkeelle sijoittuvan VR-kokemuksen rakentamiseen, mukaan lukien keskeisten odotusten täyttäminen ensimmäisten 20 minuutin aikana, keskittyminen lyhyempiin silmukoihin, säännöllisten taukomahdollisuuksien rakentaminen ja paljon muuta.

Oletko samaa mieltä Meta kanssa vai käytätkö itse enemmän tai vähemmän VR:ää joka istunnossa?

Lisää luettavaa ja kuvia löydät Gamereactor.fi

Takaisin