Nintendo Switch 2 ja sen pelit ovat, mikä ei ole yllätys, aloittaneet tyylikkäästi Nintendon FY2026 Q1 -taloudellisissa tuloksissa, jotka julkaistiin juuri tänä aamuna. Yli 6 miljoonaa konsolia ja noin 8,67 miljoonaa peliä sille, joista yli 5,6 miljoonaa Mario Kart Worldia.
Tarkoittaako tämä sitä, että Switch 1 on pyyhitty pois maan päältä ja yhtiön mielenkiinnosta? Mikään ei voisi olla kauempana totuudesta. Nintendo Switch 1 on edelleen Nintendon taloudellinen sydän, ainakin vielä yhden tilikausineljänneksen ajan (ja todennäköisesti myös loppuvuoden ajan). Syynä on se, että noihin 8,67 miljoonaan Switch 2 -peliin verrattuna Switch 1 -pelejä myytiin 24,4 miljoonaa kappaletta. Nintendo huomauttaa, että nuo kappaleet ovat myös yhteensopivia uuden konsolin kanssa, joten on mahdollista, että jotkut uudet Switch 2 -omistajat auttoivat nostamaan lukua.
Laitteistopuolella Switch 1:n myynnin lasku edellisvuoteen verrattuna oli odotettavissa. Yli 50 % verrattuna huhti-kesäkuuhun 2025, jolloin konsoleita myytiin 2,1 miljoonaa kappaletta. Tällä kertaa ne ovat vajaa miljoona kappaletta (0,98 miljoonaa), jolloin kokonaismäärä on 153,1 miljoonaa myytyä Nintendo Switch 1 -konsolia. Lisäksi tämän vuoden ennuste on saavuttaa 4,5 miljoonaa Switch 1 -konsolia, joten jos ennusteet toteutuvat, Nintendo päättää tilivuoden yli 155 miljoonalla myydyllä Nintendo Switch 1 -konsolilla.
Ensimmäistä kertaa Nintendo Switch 1:n lanseerauksen jälkeen pelaajamäärän kasvun trendi on hidastunut.
Se kuulostaa hälyttävältä, mutta se ei ole sitä lainkaan, sillä Nintendon vuosittainen käyttäjämäärän kasvu on kasvanut räjähdysmäisesti vuodesta 2017 lähtien: 19 miljoonasta käyttäjästä tilikaudella 2017-18 on noustu 129 miljoonan käyttäjän huippulukemiin tilikaudella 2023-24. Vaikuttaa siltä, että Nintendo osui sen jälkeen tavoittavuutensa mahdolliseen kattoon, sillä seuraavana tilivuonna vuotuisten aktiivisten käyttäjien määrä putosi 128 miljoonaan.
Tämän sukupolven Nintendo Switch 2:n osalta yhtiön suurin haaste tulee olemaan kaikkien näiden käyttäjien sitoutumisen ylläpitäminen mahdollisimman pitkälle, ja raportissa itsessään kerrotaan yksityiskohtaisesti, että yksi sen keskeisistä strategioista on jatkossakin tukea "ikivihreitä" sarjoja ja laajentaa niitä uudella laitteistolla, joten odotettavissa on uusia osia suosituimmista sarjoista: Pikmin, The Legend of Zelda, Pokémon ja tietenkin Super Mario.
<bild></bild>