Dead Spacen luoja Glen Schofield näkee tekoälyn peliteollisuuden tulevaisuutena

Vaikka Schofield myöntää, että teknologian on vielä kypsyttävä, hän uskoo tekoälyn lopulta virtaviivaistavan työnkulkuja, leikkaavan kustannuksia ja parantavan yleistä laatua.
Kirjoittaja: Marcus Persson
Julkaistu 2025-08-21

Pelikehittäjä Glen Schofield sanoo olevansa "100-prosenttisesti tekoälyn takana" pelinkehityksessä. Schofield tunnetaan parhaiten Dead Spacen luojana, mutta hän on johtanut myös Call of Duty: Modern Warfare 3:n, Advanced Warfaren ja WWII:n kehitystä. Hänen viimeisin projektinsa oli The Callisto Protocol.

Schofieldin mukaan tekoäly voi tehostaa kehitystyötä, vähentää kustannuksia ja parantaa laatua, vaikka teknologia ei ole vielä täysin valmis integroitavaksi pelimoottoreihin. Sitä, että se voi korvata tiettyjä työtehtäviä, hän pitää luonnollisena kehityksenä.

"Luova työvoima on tämän keskustelun ristitulessa. Muistan, kun Photoshop tuli markkinoille... ihmiset ajattelivat, että tietokoneet korvaisivat airbrush-taiteilijat. Myös liikkeenkaappaus aikoi 'viedä työpaikat'. Mutta lopulta se vain nosti rimaa."

Tulevaisuutta ajatellen Schofield uskoo, että väistämättä syntyy uusia rooleja, kuten "prompt-insinöörejä". "Tekoäly on täällä - meidän on vain työskenneltävä sen kanssa."

Oletko samaa mieltä Schofieldin kanssa, onko tekoäly pelinkehityksen tulevaisuus?

<social>https://www.youtube.com/watch?v=m8jxDPe2Yqc</social>

Lisää luettavaa ja kuvia löydät Gamereactor.fi

Takaisin