Olemme käyttäneet paljon aikaa arvuutellessamme, miten studiot reagoivat Grand Theft Auto VI:n julkaisupäivän julkistamiseen, mutta viime päivinä näyttää siltä, että myös syyskuun 2025 kalenteriin on syntynyt tyhjyys Hollow Knight: Silksongin julkaisupäivän 4. syyskuuta vuoksi.
Team Cherryn metroidvaniasta on tullut ensi kuun suuri peli, ja olemme enää reilun viikon päässä siitä, kun unohdamme yhden pelihistorian pisimpään jatkuneista meemeistä.
Mutta tietysti tällaisen nimikkeen julkistaminen kahden viikon sisällä on järkyttänyt muita studioita, jotka näkevät, että heidän tuleva pelinsä voi nopeasti joutua unholaan kilpailemalla Hornetin kanssa. Näin on käynyt espanjalaiselle Aeternum-studiolle ja sen nimikkopelille Aeterna Lucis, joka oli niin ikään suunniteltu julkaistavaksi syyskuussa ja joka nyt julkaistaan vuonna 2026.
Sosiaalisessa mediassa seuraajilleen osoittamassaan kirjeessä studio myöntää, ettei heidän pelillään (toinen metroidvania, jossa on vahvasti Hollow Knightin vaikutteita) olisi mitään mahdollisuuksia Team Cherryn jatko-osaa vastaan. Mutta kaukana siitä, että Aeterna Noctisin tekijät olisivat aidosti loukkaantuneita, he ylistävät Team Cherryn työtä ja metroidvania-genren nousua. Löydät koko lausunnon alta.
"Rakas yhteisö,
Kuten tiedätte, olemme työskennelleet yli neljä vuotta Aeterna Lucisin, kunnianhimoisimman projektimme parissa tähän mennessä. Nimike, joka merkitsee meille paljon ja edustaa koko Aeternum Game Studiosin tiimin suurinta ponnistusta.
Alkuperäinen aikomuksemme oli julkaista se tämän vuoden syyskuussa, mutta Silksongin julkaisu-uutisen jälkeen olemme täysin tietoisia siitä, että pelimme ei saisi ansaitsemaansa näkyvyyttä. Kilpaileminen näin suuren ilmiön kanssa olisi epäreilua paitsi tiimimme ponnisteluja kohtaan myös teitä, yhteisöä, kohtaan, jotka odotatte saavanne kokea pelin parhaissa mahdollisissa olosuhteissa.
Lisäksi meillä ei ole vielä kaikkia tarvittavia kehityspaketteja, jotta voisimme taata julkaisun kaikilla seuraavan sukupolven alustoilla yhtäläisin ehdoin. Ollaksemme läpinäkyviä uskomme, että on kaikkien edun mukaista ottaa askel taaksepäin ja tarjota teille Aeterna Lucis sopivimmassa ikkunassa.
Siksi olemme tehneet vaikean mutta välttämättömän päätöksen lykätä julkaisua vuoteen 2026.
Peli on jo valmis, ja käytämme tämän lisäajan jatkaaksemme sen hiomista, jokaisen yksityiskohdan hienosäätöä ja varmistaaksemme, että se on täydellinen kokemus, jonka yhteisömme ansaitsee.
Tiedämme, että tämä muutos häiritsee monia strategioitamme, mutta luotamme siihen, että tuellanne selviämme tästä suuresta haasteesta.
Haluamme myös kiittää Team Cherryä. Meidän ei tarvitse toivottaa heille onnea, sillä tiedämme, että Silksongista tulee menestys ja mestariteos. Kilpailemisen sijaan tunnemme kiitollisuutta: heidän ansiostaan metroidvania-genre on elävämpi kuin koskaan, ja itse asiassa he olivat yksi niistä suurista inspiraatioista, jotka saivat meidät luomaan ikuisen Noctiksen ja koko matkalla olevan saagan.
Kiitos, että kuljitte rinnallamme tällä matkalla. Vuodesta 2026 tulee erityinen vuosi, ja odotamme innolla, että saamme elää sitä yhdessä kanssanne.
Kaikella rakkaudella,
Aeternum Game Studiosin tiimi"
Onneksi tämä tarkoittaa myös sitä, että studio voi käyttää tilaisuutta hyväkseen tuodakseen meille vielä hiotumman nimikkeen ensi vuoden julkaisussaan.
Aeterna Lucis ei myöskään ollut ainoa, jota asia koski. Toinen indie-studio, Panik Arcade, on ilmoittanut paljon rennompaan sävyyn, että sen kolikkopeliroguelite Clover Pit on viivästynyt "Koska Silksong, tietenkin (lmao)".
Mitä mieltä olet Hollow Knightista: Silksongin maanjäristyksestä?