Raportti: Rockstar käytti 300 miljoonaa dollaria GTA VI:n veden parantamiseen

Rockstar Gamesin peleissä ei useinkaan tee vaikutusta pelkästään massiiviset maailmat tai räikeät visuaaliset elementit, vaan myös pakkomielle pienimpiin ja oudoimpiin yksityiskohtiin.
Kirjoittaja: Marcus Persson
Julkaistu 2025-08-26

Hienot grafiikat ja jättimäiset pelimaailmat ovat ihan hyviä. Mutta useimmat meistä ovat luultavasti samaa mieltä siitä, että Rockstarin todellinen ässä hihassa pelaajiin (ja lehdistöön) vaikuttamisessa on aina ollut sen suorastaan absurdi kyky vangita pienimmätkin yksityiskohdat.

Pelissä Grand Theft Auto VI on selvää, että he tavoittelevat aivan uutta yksityiskohtaisuuden tasoa, joka saattaa määritellä uudelleen sen, mitä edes tarkoitamme "avoimella maailmalla" ja "vuorovaikutuksella". Kyse ei ole vain pienistä visuaalisista parannuksista. Ei, tämä on puhdasta hulluutta. Muistatko kaikki Red Dead Redemption II:n järjestelmät - hevosen kivekset, jotka reagoivat kylmään, ja lumen muodonmuutokset jalkojen alla?

Sisäpiiriläisten mukaan juuri tällaisia yksityiskohtia voimme odottaa GTA VI:lta, mutta ne on lisätty uudelle tasolle. VGTech kertoo, että pelin vesi- ja dynaamiset efektit tulevat olemaan tasolla, jota emme ole koskaan ennen nähneet. Tulvista myrskyihin ja hurrikaaneihin, jotka aktiivisesti muokkaavat pelattavuutta, ja mahdollisuuteen surffata pelissä - mikä on ensimmäinen kerta pelisarjassa - on selvää, että vesi ei tule olemaan GTA:n maailmassa vain kulissina, vaan keskeinen osa kokemusta.

Ja mikä on hurjinta? VGTech väittää, että Rockstar on käyttänyt 200-300 miljoonaa dollaria pelkästään veden simulointiin. Se on toki vain murto-osa pelin oletetusta kokonaisbudjetista, mutta silti huikea summa. Jos se pitää paikkansa, se on mieletön - ja kun julkaisuun on enää vajaa vuosi aikaa, lähtölaskenta voi virallisesti alkaa.

<social>https://x.com/GAMERNEWSonX/status/1959924545315381664</social>

Lisää luettavaa ja kuvia löydät Gamereactor.fi

Takaisin