Diablon kehittäjät muodostavat yhden Microsoftin omistaman studion suurimmista liitoista

Yli 450 Blizzardin kehittäjää on äänestänyt ammattiliiton puolesta.
Kirjoittaja: Alex Hopley
Julkaistu 2025-08-29

Työpaikkojen epävakauden kasvaessa räjähdysmäisesti videopelialalla työntekijät pyrkivät suojelemaan itseään ammattiliittojen avulla. Olemme jo nähneet kehittäjien liittoutuvan useissa suurissa yrityksissä, ja nyt yli 450 Blizzardin työntekijää on liittoutumassa Communications Workers of America (CWA) -järjestön kanssa.

Kuten CWA:n julkaisema viesti kertoo, Microsoft on tunnustanut liiton, joka muodostaa "yhden Microsoftin omistaman studion suurimmista seinästä seinään -yhdistyksistä". Uusi ammattiliitto on nyt osa raportoitua 3500 Microsoftin työntekijää, jotka ovat liittoutuneet CWA:n kanssa.

Skye Hoefling, Diablon vanhempi ohjelmistosuunnittelija sanoi: "Kasvoin Diablon pelaajana, ja olen onnekas, että saan työskennellä Blizzardilla pelin parissa, joka on minulle ja peliyhteisölle hyvin erityinen. Mutta intohimo ei voi suojella meitä työn epävakaudelta. Ammattiliittomme ansiosta voimme keskittyä tekemään maagisia kokemuksia pelaajillemme sen sijaan, että murehdimme epävakaasta työelämästä."

Ryan Littleton, Diablon pelisuunnittelija, lisäsi: "Kolmannen joukkoirtisanomiskierroksen jälkeisenä päivänä kävelin toimistoon, ja kun yritin avata kahvilan ovea, kulkulupaani ei hyväksytty. Hetken mietin, saisinko aamiaisen saamisen kautta tietää, että olin osa kyseistä kierrosta. Onneksi kyseessä oli vain tekninen ongelma, mutta kenenkään meistä ei pitäisi joutua elämään sen jatkuvan huolen kanssa, että meidät saatetaan potkia ulos hetkessä."

Nähtäväksi jää, voiko tämä ammattiyhdistystoiminta auttaa estämään pelialalla tällä hetkellä nähtävät joukkoirtisanomiset, mutta jos jokin voi auttaa lisäämään turvallisuuden tunnetta ihmisten työpaikoille, se toivottavasti tarkoittaa, että tulevaisuudessa ei nähdä yhtä häikäilemättömiä leikkauksia. Toivottavasti...

Lisää luettavaa ja kuvia löydät Gamereactor.fi

Takaisin