Blizzard: tekoäly hoitaa tylsät asiat, ihminen pysyy luovana

Blizzard Entertainment on viimeisimpänä vahvistanut käyttävänsä tekoälyä erityisesti meneillään olevassa kehitystyössä World of Warcraftissa.
Kirjoittaja: Marcus Persson
Julkaistu 2025-09-04

Ei ole mikään salaisuus, että peliteollisuus on siirtymässä tekoälyyn, ja Take-Twon ja EA:n kaltaiset jättiläiset ovat jo ottaneet sen osaksi tuotantoputkeaan. Nyt Blizzard Entertainment on liittynyt listaan ja tunnustanut avoimesti tekoälyn käytön World of Warcraftissa. Eurogamerin haastattelussa Blizzardin visuaalisten taiteiden tiimiin kuuluva Gabriel Gonzalez puolusti studion tekoälyn käyttöä. Hän korosti, että teknologiaa sovelletaan ensisijaisesti toistuvan ja aikaa vievän työn vähentämiseen, jolloin luoviin ponnisteluihin jää enemmän aikaa.

"Luulen, että meidän näkökulmastamme tekoälyä ja työkaluja ja sitä, miten voimme integroida niitä tai olla integroimatta, on kyse siitä, miten löydämme keinoja poistaa työn vähäpätöisempiä osia ja vapauttaa ihmisille enemmän aikaa luovaan työhön", Gonzalez selitti.

Hän mainitsi jopa käytännön esimerkin World of Warcraftista: kypärän sovitus. Koska pelissä on monenlaisia rotuja, joilla on sarvet, epätavalliset korvanmuodot ja muita ainutlaatuisia piirteitä, tekoälyä on käytetty virtaviivaistamaan kypärän sovittamista kullekin hahmotyypille. "Tekoälyn kaltaiset asiat auttavat siinä paljon", Gonzalez totesi.

Blizzard kuitenkin korosti, että tekoälyä ei käytetä keskeisissä luovissa asioissa, kuten hahmojen tai pelimekaniikan suunnittelussa - alueilla, joilla ihmisen luovuutta pidetään edelleen välttämättömänä. Tästä huolimatta kehitys herättää huolta, sillä monet alan työntekijät ovat jo menettäneet työpaikkansa, koska yritykset luottavat yhä enemmän tekoälyyn kustannusten leikkaamiseksi ja tehokkuuden lisäämiseksi. Suuri kysymys ei siis ole se, otetaanko tekoäly käyttöön luovissa prosesseissa, vaan se, milloin se otetaan käyttöön jopa suurimmissa studioissa.

Lisää luettavaa ja kuvia löydät Gamereactor.fi

Takaisin