Atari-pomo haaveilee remasteroinneista, joista Kojima's Snatcher ja Panzer Dragoon Saga ovat listan kärjessä

Wade Rosen: "En tiedä, onnistuisiko se hyvin, mutta luultavasti ajaisin sen läpi."
Kirjoittaja: Jonas Mäki
Julkaistu 2025-09-04

Remastereita ja uusintaversioita on tällä hetkellä tarjolla valtavasti, ja lisää on tulossa, jotkut niistä ovat hyvin perusteltuja ja toiset tuntuvat täysin tarpeettomilta ja rahanahneilta. VGC:n haastattelussa Atarin pomo Wade Rosen puhui hieman remasteroinneista ja käytti myös tilaisuutta hyväkseen mainitakseen pelejä, joihin hän haluaisi puhaltaa uuden elämän - ja uskomme, että monet teistä nyökyttelevät samaa mieltä:

"Jos meillä olisi joskus mahdollisuus työstää Panzer Dragoon Sagaa tai Ogre Battlea tai Snatcheria tai jotain sellaista... Tarkoitan, että en tiedä, onnistuisiko se hyvin, mutta luultavasti ajaisin sen läpi ja varmistaisin, että teemme sen, koska haluaisin työskennellä sellaisen parissa."

Panzer Dragoon Sagaa pidetään usein Segan Saturn-konsolille julkaistuna parhaana pelinä, ja toisin kuin sen kaksi räiskintäpeliä, se oli puhdas roolipeli sivutehtävineen, vuoropohjaisine taisteluineen ja tasoituksineen. Se kehitettiin unelmaprojektina, eikä se ollut lainkaan valtavirran huomion kohteena, ja sille toisen mahdollisuuden antaminen olisi korkeimman luokan kulttuuriteko, sillä valitettavan harva on pelannut sitä.

Ogre Battle taas oli suuri 90-luvulla ja tarjosi strategisempaa roolipelaamista. Sarjassa on viisi peliä, joista yhtäkään ei julkaistu Euroopassa, kun ne julkaistiin ensimmäisen kerran (mutta niitä on sittemmin sisällytetty kokoelmiin, tilauspalveluihin ja uudelleenjulkaisuihin). Lopuksi on vielä Snatcher, Hideo Kojiman itsensä kehittämä kyberpunk-seikkailu. Se julkaistiin alun perin vain Japanissa vuonna 1988 konsoleille, joita tuskin oli edes saatavilla Euroopassa (MSX2 ja PC-8801), mutta myöhemmin se siirrettiin Mega-CD:lle, jonka jälkeen PlayStationille ja Saturnille.

Kaikki nämä nimikkeet ovat mestariteoksia, erittäin mielenkiintoisia ja useimmille lähes tuntemattomia - joten toivotaan, että Rosen saa tahtonsa läpi. Hän on kuitenkin tietoinen siitä, että nämä eivät voi olla pelkkiä intohimoprojekteja, vaan niiden on julkaistava myös kaupallisesti kannattavampia nimikkeitä:

"Mutta kaiken on oltava tasapainossa. Jos tästä yrityksestä tulisi vain sellainen 'mitä pelejä Wade haluaa tehdä?', emme olisi olemassa kovin pitkään."

Esimerkki siitä, mitä hän tarkoittaa, on tuleva Mortal Kombat: Legacy Kollection (josta meillä on upouusi ennakko täällä). Hänen mukaansa intohimo ja mahdollinen kaupallinen menestys kohtaavat tässä:

"Lopputavoitteena on aina yrittää tehdä jotain sellaista, johon suhtaudumme aidosti intohimoisesti ja joka on kaupallisesti kannattavaa. Mielestäni hyvä esimerkki tästä on Mortal Kombat: Legacy Kollection, eikö? Ihmiset ovat liittyneet ja hakeneet Digital Eclipseen työskentelemään tuon sarjan parissa. Emme ottaneet sitä vastentahtoisesti, vaan ihmiset ovat innoissaan siitä. Ja kyllä, uskomme, että sillä on todella vahva kaupallinen elinkelpoisuus."

Vaikea tasapainoilu, toisin sanoen, tai kuten hän itse sanoo:

"Jos vain numerot ohjaavat, se murskaa yrityksen hengen. Jos olet vain intohimopainotteinen, no, sinulla ei useinkaan ole yritystä."

Siitä huolimatta pidämme peukkuja Panzer Dragoon Sagan, Ogre Battlen ja Snatcherin remasterien puolesta - olisi todella aika, että useammat ihmiset pääsisivät nauttimaan näistä.

Lisää luettavaa ja kuvia löydät Gamereactor.fi

Takaisin