Ei ole mikään salaisuus, että pelien kehityskustannukset ovat nousseet huimasti viime vuosikymmenen aikana, ja pelien kasvaessa yhä suuremmiksi tilanne on muuttumassa kestämättömäksi niin sanotuille AAA-peleille. Mutta ehkäpä tietoisuus siitä, että on parempi julkaista pienempiä, tarkemmin kohdennettuja pelejä, on leviämässä?
Tänä keväänä Clair Obscur: Expedition 33 oli valtava menestys, joka sai huimat arvosanat ja erinomaiset myynnit, vaikka sen tuotti pieni tiimi suhteellisen pienin kustannuksin - ja tänään ilmestyy Hollow Knight: Silksong, josta odotetaan myös valtavaa menestystä tavallista halvemmalla kehitettynä.
Nyt on kerrottu, että Cronos: The New Dawn, jonka arvioimme eilen ja annoimme sille korkeat arvosanat, oli myös erittäin edullinen kehittää. Bloober Teamin toimitusjohtaja Piotr Babieno sanoo:
"Olemme myös huomanneet pohdintoja Cronosin luomisen kustannuksista yli 100 miljoonan zlotyn tasolla, voin vakuuttaa, että kehitysbudjetti ei todellakaan ollut niin korkea, ja huolimatta siitä, että luotamme erittäin hyviin myyntituloksiin, kannattavuusraja ei ole niin korkealla tasolla kuin analyytikot antavat ymmärtää. "
100 miljoonaa zlotya vastaa noin 23,5 miljoonaa euroa, ja Babieno väittää, että kustannukset ovat tätä pienemmät. Tämä on uskomattoman vähän näinä aikoina, jolloin ei ole harvinaista, että kehityskustannukset ovat reilusti yli 100 miljoonaa euroa.
Jos Cronos: The New Dawn tulee menestymään, vaikuttaa järkevältä, että useammat kehittäjät alkavat harkita mahdollisuutta pienentää peliensä kokoa jonkin verran, jotta he voisivat julkaista enemmän ja hieman keskitetympiä tuotteita. Mitä mieltä sinä olet tästä?
Cronos: The New Dawn julkaistaan PC:lle, PlayStation 5:lle, Switch 2:lle ja Xbox Series S/X:lle huomenna.