MindsEyen julkaisu jättää IO Interactiven pyörryksiin

MindsEyen piti olla rohkea haastaja Rockstarin GTA:lle. Sen sijaan siitä on tullut nopeasti yksi nykypelaamisen suurimmista nolouksista.
Kirjoittaja: Marcus Persson
Julkaistu 2025-09-05

Vaihtoehtoisessa ulottuvuudessa MindsEye olisi saattanut olla se GTA-tappaja, jota Leslie Benzies aikoinaan toivoi. Todellisuudessa tilanne kääntyi kuitenkin aivan toisin, ja peli näyttää nyt siltä, että se tullaan muistamaan yhtenä modernin pelihistorian suurimmista fiaskoista - se menetti kaiken loistonsa ennätysajassa.

Peliä hypetettiin kovasti ennen julkaisua, ja kun IO Interactive tuli julkaisijaksi, odotukset nousivat pilviin. MindsEye-peliä markkinoitiin suurena avoimen maailman seikkailuna, jolla oli kunnianhimoinen tavoite haastaa Rockstar kotikentällään. Ja Benziesin ollessa ruorissa, mikä voisi mennä pieleen?

Vastaus: ilmeisesti kaikki. Julkaisuvaiheessa pelaajat kohtasivat vikojen, kaatumisten ja rikkinäisen pelaamisen kokemuksen, joka jätti monet epätoivoon. Arvostelujen pisteet heijastivat katastrofia, ja pelaajien reaktiot ympäri maailmaa olivat armottomia. Fiasko horjutti IO:n luottamusta, ja IGN:n haastattelussa studiopomo Hakan Abrak kommentoi :

"Mielestämme heillä oli hienoja ideoita ja hieno maailma taustalla, jota he olivat rakentamassa, ja toivottavasti he saavat tilaisuuden näyttää sitä enemmän tulevaisuudessa. Halusimme vain auttaa heitä pelin levittämisessä."

"Vastaanotto oli kova. Se ei ollut sitä, mitä he toivoivat, eikä myöskään sitä, mitä me IOI Partnersilla toivoimme. He tekevät kovasti töitä sen kääntämiseksi, jotta he saisivat takaisin pelaajien luottamuksen, ja heillä on valtavasti potentiaalia ja sisältöä, jonka parissa he työskentelevät. Joten toivottavasti he onnistuvat siinä tulevaisuudessa."

Abrak vahvisti, että IO jatkaa omien peliensä julkaisemista sisäisesti, mutta ei ollut yhtä varma IO Partnersin - alun perin ulkopuolisten studioiden tukemiseen tarkoitetun merkin - tulevaisuudesta. Toistaiseksi näyttää siltä, että MindsEye saattaa olla sekä ensimmäinen että viimeinen nimike kyseisen nimikkeen alla.

Abrak vakuutti kuitenkin, että tiimi tekee kovasti töitä luottamuksen palauttamiseksi ja että uutta sisältöä on tulossa. Tätä kirjoitettaessa MindsEyella on kuitenkin vain 14 aktiivista pelaajaa Steamissa. Hyvää työtä, Leslie.

Lisää luettavaa ja kuvia löydät Gamereactor.fi

Takaisin