Keväällä uutisoimme useiden lähteiden vahvistaneen meille Microsoftin vetäytyvän Skandinavian vähittäiskaupan markkinoilta. Tuolloin tämä tarkoitti, ettei Tanskan, Ruotsin, Norjan ja Suomen myymälöissä enää järjestettäisi fyysisten Xbox-konsolien myyntiin keskittyviä näyttelyitä tai suuria kampanjoita.
Kuten useat teistä pian sen jälkeen huomauttivat, tämä näyttää koskevan myös verkkokauppaa. Microsoftin omalla verkkosivustolla ei ole varastossa Series X:ää eikä Series S:ää, ja tilanne on ollut näin jo hyvin, hyvin pitkään.
Microsoftin tärkeimmät yhteistyökumppanit Tanskan elektroniikkamarkkinoilla, Elgiganten, Power ja muut, ovat samassa tilanteessa, ja erityisesti Series X näyttää kadonneen kokonaan. Pricerunner ei listaa suuria vähittäiskauppaketjuja, eikä Elgigantenkaan ole pitänyt sitä varastossa pitkään aikaan.
Ja nyt kun olemme Elgigantenilla, otimme heihin yhteyttä ja kysyimme, miksi Series X:ää ei ole varastossa, vaikka se on edelleen aktiivinen konsolialusta. He vastasivat seuraavasti:
"On totta, että Xbox Series X -konsolia on tällä hetkellä vaikea saada, eikä meillä valitettavasti ole vahvistettua päivämäärää sille, milloin se on taas saatavilla meillä."
Olemme kysyneet asiaa myös Powerilta, ja he sanovat, mutta toisin kuin Elgiganten, he ovat valmiita osoittamaan Microsoftin syyksi saatavuuden puutteeseen:
"Olet täysin oikeassa siinä, että Xbox Series X ei ole tällä hetkellä saatavilla meillä. Syynä tähän on kuitenkin valmistaja, joka hallitsee konsolin jakelua Pohjoismaissa. Suosittelen siksi ottamaan yhteyttä suoraan valmistajaan, koska he pystyvät parhaiten antamaan sinulle täydellisen selityksen."
Olemme ottaneet yhteyttä Microsoftin lehdistövastaavaan Pohjoismaissa useita kertoja, mutta emme ole saaneet vastausta, vaikka olemme sittemmin saaneet muita lehdistömateriaaleja ja tiedusteluja, joten ei näytä siltä, että he haluaisivat puhua avoimesti päätöksestä toistaiseksi.
Päivitämme uutisia uusilla tiedoilla, jos saamme tällaisen lausunnon.