Se on sellainen tarina, joka kuulostaa liian hurjalta ollakseen totta, mutta se onkin. Gazasta kotoisin oleva 31-vuotias palestiinalainen Muhammad Abu Dakha on onnistunut yhdessä viime vuosien rohkeimmista pakomatkoista: hän ei päässyt Eurooppaan täpötäydessä salakuljettajien veneessä vaan vesiskootterilla.
Yli vuoden ajan Abu Dakha jahtasi vapautta mantereiden yli. Hän ylitti Egyptin, käytti tuhansia dollareita yrittäessään saada turvallisen kulkuväylän ja lensi jopa Kiinaan asti turvapaikan toivossa. Suunnitelma epäonnistui, ja hän palasi Malesian ja Indonesian kautta ennen kuin hän päätyi Libyaan, pahamaineiseen keskukseen, jossa siirtolaisia kiristetään, pahoinpidellään ja jätetään aseistettujen miliisien armoille.
Hän yritti kymmenen kertaa ylittää Välimeren salakuljettajien kanssa. Kymmenen kertaa hän epäonnistui. Mutta sen sijaan, että Abu Dakha olisi luovuttanut, hän teki jotain, mitä kukaan ei osannut odottaa: hän kirjautui libyalaiselle markkinapaikalle, osti käytetyn Yamaha-merkkisen vesiskootterin 5 000 dollarilla ja varusti sen selviytymisalukseksi. GPS, satelliittipuhelin, pelastusliivit ja jopa vene, joka oli sidottu veneen takaosaan ylimääräisiä tarvikkeita varten. Hän ei enää luottanut ihmiskauppiaisiin. Tällä kertaa hän ottaisi kohtalon omiin käsiinsä.
Elokuun 17. päivänä Abu Dakha lähti kahden palestiinalaisen, 27-vuotiaan Diaa ja 23-vuotiaan Bassemin, kanssa avomerelle. Edessä oli kaksitoista tuntia pauhaavia aaltoja ja palavaa polttoainetta. Eräässä vaiheessa tunisialainen partiovene yritti ajaa heitä takaa. He työnsivät kovempaa toivon ja adrenaliinin varassa.
ChatGPT:n avulla tehdyt laskelmat kertoivat, kuinka paljon polttoainetta he tarvitsivat. Mutta koneet eivät aina ota huomioon tosielämän kaaosta. Kolmikko jäi tyhjäksi vain 20 kilometriä ennen Lampedusaa Italiassa. Kun jäljelle ei jäänyt muuta kuin loputon horisontti, he lähettivät epätoivoisen kutsun. EU:n Frontex-operaatioon kuuluva romanialainen partiovene havaitsi heidät ja toi heidät maihin.
"Matka oli hyvin vaikea, mutta olimme seikkailijoita", Bassem sanoi myöhemmin. "Meillä oli vahva toivo, että pääsisimme perille, ja Jumala antoi meille voimaa." Libyan al-Khomsin satamasta Lampedusaan on suoraa matkaa 350 kilometriä, ja kukaan ei uskonut, että se onnistuisi vesiskootterilla. Silti Abu Dakha teki sen. Eikä hänen odysseiansa päättynyt siihen.
<bild>Muhammad Abu Dakha</bild>
Laskeuduttuaan Italiaan hänet ja hänen seuralaisensa siirrettiin lautalla Sisiliaan ja sen jälkeen bussiin kohti Genovaa. Mutta heitä ei oltu vielä valmiita käsittelemään. Rohkeasti he livahtivat pois, piiloutuivat pensaikkoon ja odottivat. Muutamaa tuntia myöhemmin Abu Dakha nousi Genovasta Brysseliin lähtevään halpalentokoneeseen, jossa oli hänen nimissään oleva maihinnousukortti. Belgiasta hän matkusti junilla pohjoiseen, kunnes hän saapui Saksaan, jossa sukulainen otti hänet kyytiin ja antoi hänelle tilapäisen suojan.
Nykyään Abu Dakha asuu saksalaisessa turvapaikkakeskuksessa Ala-Saksissa. Hänellä ei ole työtä eikä tuloja, mutta hänellä on se, minkä vuoksi hän riskeerasi kaiken: mahdollisuus. Hänen vaimonsa ja kaksi lastaan, jotka ovat edelleen loukussa Gazassa ja asuvat telttaleirissä heidän kotinsa tuhoutumisen jälkeen, ovat edelleen syy hänen mahdottoman matkansa takana. Toinen hänen lapsistaan kärsii neurologisesta sairaudesta, joka vaatii hoitoa.
"Siksi vaaransin henkeni vesiskootterilla", hän kertoi toimittajille. "Ilman perhettäni elämällä ei ole merkitystä." Gazan raunioista Välimeren avoimille vesille, Tunisian partioveneistä Saksan turvapaikkajärjestelmään Abu Dakhan pakomatka on enemmän kuin siirtolaistarina. Se on saaga miehestä, joka pelasi kaiken yhden viimeisen laukauksen puolesta ja teki historiaa vesiskootterin moottorin jyrinällä.